Veolia Transport försäljning

Startat av S Svensson, 16 februari 2013, 21:30:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Cugel

Det är hög tid nu!  ;D

Stycka upp och sälj.
Att moderbolaget i Frankrike lyckas sälja av hela den svenska verksamheten i sin helhet ser jag som
en omöjlighet.
Vem är intresserad av diverse små trafikområden spridda vind för våg som visar urdåligt resultat??


yngrot

Finns nog en del som vill  köpa det som finns .. Om det styckas upp vill säga..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Vem köper rätten till namnet "Linjebuss" inkl loggan med pilen? :)

1896

En väldigt talande bild:

www.fotobus.msk.ru/photo/842100/

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 mars 2013, 20:50:02 PM
En väldigt talande bild:

www.fotobus.msk.ru/photo/842100/

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jan

Delar av sydöstra Skåneförsvinner som Veolia fäste snart, samma i Kronobergslän. Upphandling pågår i Västernorrland och Malmö stad som är Veolia trafikerat. Det är väl bara Norrlandskusten, Lomma och i Västragötaland som finns kvar sedan.
I branschen i 40 år

Walter

Citat från: Jan skrivet 10 mars 2013, 19:02:16 PM
Delar av sydöstra Skåneförsvinner som Veolia fäste snart, samma i Kronobergslän. Upphandling pågår i Västernorrland och Malmö stad som är Veolia trafikerat. Det är väl bara Norrlandskusten, Lomma och i Västragötaland som finns kvar sedan.

Och Östergötand.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Erling.L

sen är ju frågan om man delar upp Veolia sverige i olika delar eller typ tåg, båt o buss
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Lars-Håkan_E

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 mars 2013, 20:33:55 PM
...å inte minst Eskilstuna

Och FAC inte att förglömma

Veoliakoncernen är fortfarande en stor aktör inom trafiken till sjöss, på räls och väg i landet.

Greger Larsson

Dotterbolagen People Travel Group, Taxi Stor&Liten, Granbergs Buss, Värmlandsbuss och Styrsöbolaget(något fler?) får förstås räknas med. På tågsidan har man ju dessutom nyligen vunnit en upphandling och på bussidan är det väl ingenting som säger att man inte kommer att vara med i årets upphandlingar, t ex Västernorrland och Dalarna.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 mars 2013, 21:22:57 PM
Dotterbolagen People Travel Group, Taxi Stor&Liten, Granbergs Buss, Värmlandsbuss och Styrsöbolaget(något fler?) får förstås räknas med. På tågsidan har man ju dessutom nyligen vunnit en upphandling och på bussidan är det väl ingenting som säger att man inte kommer att vara med i årets upphandlingar, t ex Västernorrland och Dalarna.

Ja, nu när KR Trafik och Mittbuss/Together fått gemensamma delägare (och därmed gemensamma intressen) kan man ju förmoda att de inte kommer att lägga konkurrerande bud för varandra i Västernorrland och Dalarna.
KR+Together kan visserligen bli starkare, men samtidigt blir det bara ett enda motbud från "smååkarna" för t.ex Nobina (Dalarna, Härnösand), Veolia (Örnsköldsvik), och Keolis (Sundsvall) att matcha.

1896

Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Ramkvillabuss är  visserligen sålt till Nilsbuss men det ingick i People Travel Group.

Vad finns det för anledning för den svenska staten att köpa Veolia av den franska staten??? Och vilka statliga bolag är lämpliga att bedriva Veolias busstrafik? Så vitt jag vet äger svenska staten sedan 1995 inte något bussbolag vare sig direkt eller genom något dotterbolag som t ex SJ AB.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)