Volvo B9S vs B12B under vintertid

Startat av Calle, 11 februari 2013, 21:48:20 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Calle

Vad föredrar Ni? Åkte med Veolia Transport Göteborg igår med en av deras B9S-leder. Det som slog mig var att bussen slirade något enormt mycket och det kändes allmänt "ojämnt". Är inte Volvo 8500 boggie att föredra?

Som vanligt är detta ingen kritik.

---
EDIT: Rubriken ändrad för ökad tydlighet /Admin

homer

volvo b9s ÄR en Volvo 8500, men visst är de så att en boggie är betydligt bättre på vintern när de är halt än en ledbuss, inge snack om saken, B9S är dock inte helt genomrutten på vinterväglag som vissa vill få de till.

Ersa

Att en B9S har ojämnare viktfördelning än t.ex en B12B är ju varken någon nyhet (efter år 2005) eller svårt för vilken ointresserad privatperson som helst att räkna ut. Alla ser ju själv att motorn sitter på vänstra sidan och gör att bussen har en övervikt på 1-2 ton på vänster drivhjul, jämfört med höger.
Men man kan rent fysiskt få bra vinteregenskaper i en ledvagn med lågentré. Så är det bara. Man måste välja mellan tillgänglighet eller vintergrepp, och enligt dagens lagar och regler kommer alltid tillgängligheten före.

buskörare

Nu är jag relativt ny på B9S, har bara kört sådana sen i somras och är inte imponerad. Det räcker med regn för att dom ska börja bli halkörda. Nu beror det säkerligen på däcken till stor del, men jag har aldrig fått den reaktionen på varken 8500 eller Scanias leder.
Igår fastnade jag för första gången i mitt snart 14-åriga bussförarliv, det med en B9S. Gick ut i oplogat med höger sida pga möte med buss och sen satt jag där. Hade troligen inte fastnat helt med en boggi.

igel

Tyvärr lever vi i det sönderanpassade samhället. När det gäller halt väglag är Volvos lösning med B9S inte helt optimal. Hade fungerat bättre om det fans en diff-spärr som gick att använda när man behöver komma loss vid start.
  Men Scanias lösning med pusher-led, är inte så mycket bättre. Vid sväng i gathörn skjuter den framvagnen i sidled och för att förhindra detta stängs drivningen av i korta intervall. Vilket gör att det känns som om föraren gasar och tvärnitar tre till fem gånger per gathörn.
  Vid lite högre fart (40) och större kurvor (för er som känner Stockholm finns en sådan under Roslagsbanebron vid Universitetet) har jag varit med om att styvningen i leden (som ska förhindra att bussen blir sladdrig) i kombination med halt väglag gör att bussen går rakt fram i kurvan.

Det bästa vore förstods att man byggde en höggolvsbuss med mittmotor, med lågt golv bakom leden. De flesta som har nytta av det låga golvet kommer med barnvagnar, rullstolar och rullatorer. De går ändå inte in genom framdörren, då spelar det kanske inte så stor roll om de går på genom mitt eller bakdörren. För äldre personer som har svårt att gå skulle det vara en välgärning om det låga golvet försvann. En äldre sa "det är ju bra med lågt golv som man kommer in, men det vore bättre om man slapp klättra upp på piedestalerna".

För de flesta äldre verkar de höga plattformarna som stolarna står på vara ett betydligt större problem en trapporna vid dörren. För att 1. Det finns inget att hålla sig i (ledstänger fans vid dörrarna). 2. När de äldre väl har kommit fram till ett säte har bussen börjat åka, vilket den inte gjorde när de stod i trappan.

Calle

Intressanta inlägg! Jo, som resenär i en B9S som slirar är allt lite smått otäckt, tycker det är synd om förarna som inte får den utbytt mot en boggie.  :'(

Det förklarar säkert saken att Veolia Transport Göteborg vid riktigt halt och snöigt väder kört med enbart Volvo 8500 boggie på bl.a. L58.

Ersa

Begreppsförvirringen fortsätter.
- Ledvagnen Volvo B9S har alltid en 8500-kaross (Säffle).
- Två och treaxliga bussar som t.ex Volvo B12B kan ha en 8500-kaross (Säffle) eller en 8700-kaross (Carrus).
- Två och treaxliga bussar som t.ex Volvo B9R har oftast en 8900-kaross.

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2013, 19:40:48 PM
Begreppsförvirringen fortsätter.
- Ledvagnen Volvo B9S har alltid en 8500-kaross (Säffle).
- Två och treaxliga bussar som t.ex Volvo B12B kan ha en 8500-kaross (Säffle) eller en 8700-kaross (Carrus).
- Två och treaxliga bussar som t.ex Volvo B9R har oftast en 8900-kaross.

Nu finns förvisso inte den gamla rubriken kvar så jag missade var denna begreppsförvirring började, men B9S finns/fanns även som 7500-kaross (även det Säffle såklart), då som låggolvsbuss (B9SALF). Volvo 8500 innebär lågentré (B9SALE).

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 12 februari 2013, 19:51:21 PM
Nu finns förvisso inte den gamla rubriken kvar så jag missade var denna begreppsförvirring började, men B9S finns/fanns även som 7500-kaross (även det Säffle såklart), då som låggolvsbuss (B9SALF). Volvo 8500 innebär lågentré (B9SALE).

Begreppsförvirringen var att Volvo B9S ställdes mot Volvo 8500.
Då blir det tydligare om man istället jämför B9S med B12B.

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2013, 20:00:35 PM
Begreppsförvirringen var att Volvo B9S ställdes mot Volvo 8500.
Då blir det tydligare om man istället jämför B9S med B12B.

Ah, helt rätt. Det gäller att skilja på chassi och kaross/modell... inte helt lätt alla gånger! :-)

Calle

Citat från: Calle skrivet 11 februari 2013, 21:48:20 PM
Vad föredrar Ni? Åkte med Veolia Transport Göteborg igår med en av deras B9S-leder. Det som slog mig var att bussen slirade något enormt mycket och det kändes allmänt "ojämnt". Är inte Volvo 8500 boggie att föredra?

Som vanligt är detta ingen kritik.

---
EDIT: Rubriken ändrad för ökad tydlighet /Admin


Tack Admin, bra att veta vad busstypen exakt kallas för.

Nico

Citat från: Calle skrivet 11 februari 2013, 21:48:20 PM
Vad föredrar Ni? Åkte med Veolia Transport Göteborg igår med en av deras B9S-leder. Det som slog mig var att bussen slirade något enormt mycket och det kändes allmänt "ojämnt". Är inte Volvo 8500 boggie att föredra?

Som vanligt är detta ingen kritik.

---
EDIT: Rubriken ändrad för ökad tydlighet /Admin


Till viss del handlar det även om var man ska köra. Är det mycket landsväg eller motorväg så föredrar jag en boggi. Ska jag däremot snurra inom tätbebyggt område med trängre gator och trafik så föredrar jag ledvagn.

Sedan, som Homer skriver, så är allt relativt och så dålig är inte B9S rent generellt. Inte ens på halt underlag. Graden av slirning beror på flera faktorer. Inte minst däckens standard är då en sådan sak. Sedan har även jag lite svårt att förstå konstruktionen av B9S om det inte var så att det var symmetriskt utseende man var ute efter. Kykaraggregatet mm. på taket väger visserligen inte lika mycket som motorn, men om man hade applicerat det (samt kanske annan möjlig utrustning) på takets högra sida istället för längst fram så kanske man i någon mån kunde ha kompenserat lite för övervikten på vänster sida.

Även andra ledvagnstyper har sina problem. Det som Igel beskriver med Scanialeder (pusher) har jag råkat ut för bl.a. där farterna är lite högre. T.ex. på SL:s linje 540 när man ska från Enköpingsvägen in mot Ulriksdals station och man har lite fart då signalen kanske slagit om till grönt i tid. Andra ställen är Åbyvägen på linje 144 när man ska in i Liseberg. Många ledvagnar numera verkar även ha den egenheten att vid minsta tendens till halka så stryps kraften helt för att förhindra slirning (och antispinn går inte alltid att stänga av) vilket innebär att man ibland kan bli stående i pinsamt små uppförslut osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman