Huvudmeny

Buss 639 mot Öregrund

Startat av P.Ek, 10 februari 2013, 18:38:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 februari 2013, 15:17:21 PM
Trevlig bild på 6313 som numera är blå och oftast syns i de södra förorterna på linje 172 (numera stationerad i Eriksberg/Botkyrka).
6313 är tillsammans med många andra B9:or inom Keolis fortfarande dieseldrivna, men "konverteringsvågen" har börjat, dock känner jag inte till några konverterade B9:or i Gubbängen medan Eriksberg har 12 sådana just nu, fler kan dock komma att konverteras framöver.
Generellt kan det sägas att konverteringen av B9:or inom Keolis hittills varit begränsad till andra generationen (2007 och framåt) eftersom SL ger bidrag till/ställer krav på det, åtminstone i E19-kontrakten som Keolis kör, men nu finns även funderingar på att konvertera äldre B9:or (2005-2006) utan bidrag eftersom det tros finnas pengar att hämta i minskad bränslekostnad och lägre förbrukning jämfört med att köra på diesel.
En annan aspekt är att flera B9:or faller för ålderssträcket i miljözonen till årsskiftet och då gäller det att hitta en lösning även på det problemet och där kan RME eventuellt vara en möjlig lösning även om det givetvis finns flera tänkbara lösningar på just det problemet.

Nja... tillåt mig att vara lite skeptisk här.
En B9S drar väl omkring 5 liter/mil på landsväg, oavsett om det är diesel eller RME i tanken. Detta jämfört med en några år äldre B12B som väl brukar hålla sig till omkring 3,5 liter/mil för samma trafik.
Och inte blir äldre B9S av 2005-2006 års modeller (och därmed typade som dieselbussar) automatiskt godkända inom miljözonerna bara för att man hux flux börjar tanka RME i dem?

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2013, 16:05:48 PM
Nja... tillåt mig att vara lite skeptisk här.
En B9S drar väl omkring 5 liter/mil på landsväg, oavsett om det är diesel eller RME i tanken. Detta jämfört med en några år äldre B12B som väl brukar hålla sig till omkring 3,5 liter/mil för samma trafik.
Och inte blir äldre B9S av 2005-2006 års modeller (och därmed typade som dieselbussar) automatiskt godkända inom miljözonerna bara för att man hux flux börjar tanka RME i dem?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Klart-med-efterkonvertering-av-tunga-fordon/

Jo

Citat från: Fredde skrivet 18 februari 2013, 18:09:37 PM
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Klart-med-efterkonvertering-av-tunga-fordon/

Jo men det innebär väl ändå att relativt omfattande reningsutrustning måste installeras. För inte klarar väl en EURO3 motor kraven för EURO4 eller EURO5 bara för man börjar tanka raps i den. Ibland har det väl till och med varit tvärt om, att tillverkaren inte kan garantera den högre klassningen om man kör RME?

Lars-Håkan_E

Efterkonvertering lönar sig inte för en gammal uttjänt tätortsbuss...

Däremot är det "ännu" tillåtet att köra på EcoPar, RME eller Etanol inom miljözonen oavsett om bussen är tillverkad 1975, detta är dock föremål för rättslig prövning då det inte var riktigt så man hade tänkt.

Camilla

Delade man ut öronproppar till dom stakarna som fick åka med en B9S i tre timmar ?  ;D