GDG 1655

Startat av Peter Öden, 09 februari 2013, 16:57:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

En bild från en svunnen tid, bussen är 1655 fotograferad i Sandviken på 70-talets andra hälft !
Sug i er alla diggare av GDG.bussar !

Mvh Peter Ö

1896

Appropå Sandvikens BF:are, så vart 2876 (Vanhool) och 1783 avreggade först -93, kan dessa ha varit påtänkta att bevara eftersom man sparade dom så länge ?

1896

En annan intressant upptäckt jag gjort är att Sandvikens släpvagn, 4400, blev inreggad -74, men var av årsmodell -70, och fick alltså ett intern nr som antyder att det var årsmodell -74.  :)

Härlig bild också Peter, men det behöver jag väl inte skriva ?

j-a

Trevligt  :) 1655 flyttade sedan till dalarna och Malung :)

Ulf Fernestad

#4
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 februari 2013, 20:58:13 PM
En annan intressant upptäckt jag gjort är att Sandvikens släpvagn, 4400, blev inreggad -74, men var av årsmodell -70, och fick alltså ett intern nr som antyder att det var årsmodell -74.  :)

Härlig bild också Peter, men det behöver jag väl inte skriva ?
Vad har du för reg.nr. på det släpet och tillverkare Nicklas?
Varför jag frågar är att 1974 så är tre släp stationerade i Malung och Vansbro trf.område ( 4750/67:a, 4200/72:a och 4400/74:a)
Om vi svävar lite så fanns 1970 ett släp i Kungälv med int.nr. 4400/54:a och med S-regnr.

1896

Utan att ha pappren framför mig så var det en Hägglund & Söner med reg nr HGS 335, men jag ska kolla lite nogrannare.

(Fanns ju bild på den på Wasatrafik.se, när den sidan existerade.)

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 februari 2013, 15:55:49 PM
Utan att ha pappren framför mig så var det en Hägglund & Söner med reg nr HGS 335, men jag ska kolla lite nogrannare.

(Fanns ju bild på den på Wasatrafik.se, när den sidan existerade.)
Ja då var det samma vagn, det jag har hittat så står den som en 74:a. Har du nåt reg.bevis som man kan bli hjälpt utav.
Släpvagnarna till bussarna finns det väldigt lite att gå på bland alla pappren, de bara dyker upp

1896

Har kollat lite och hittade följande:

4100 Borlänge årsmodell -70 inreggad -71 tillverkningsnr 8707 (ADM265)

4200 Malung årsmodell -70 inreggad -72 tillverkningsnr 8706 (GKN228)

4400 Sandviken årsmodell -70 inreggad -74 tillverkningsnr 8736 (HGS335)

När lade Hägglund & Söner ned tillverkningen av Släpvagnar ? GDG kan ju ha köpt in dessa -70, fast man inte tog dom i bruk förrens behov uppstod ? 4100 och 4200 står Vikströms buss som första ägare på.

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 februari 2013, 19:37:29 PM
Har kollat lite och hittade följande:

4100 Borlänge årsmodell -70 inreggad -71 tillverkningsnr 8707 (ADM265)

4200 Malung årsmodell -70 inreggad -72 tillverkningsnr 8706 (GKN228)

4400 Sandviken årsmodell -70 inreggad -74 tillverkningsnr 8736 (HGS335)

När lade Hägglund & Söner ned tillverkningen av Släpvagnar ? GDG kan ju ha köpt in dessa -70, fast man inte tog dom i bruk förrens behov uppstod ? 4100 och 4200 står Vikströms buss som första ägare på.
Det fanns ytterligare 2 släp inköpta 71/72 nämligen 4101 och 4201, det har kommit flertal kommentarer under årens lopp att GDG:s bussar/fordon har varit av annan årsmodell än vad som antytts genom inventarienumret. Fordonen fick int.nr. efter det år de togs i bruk/trafik
lite enkelt förklarat. Vikströms buss var ett dotterbolag inom koncernen, men det vet du sen tidigare. Under årens lopp så har ett flertal inköpta/övertagna bolag fungerat som investeringsbolag vid inköp av materiel till bolaget. Hoppas jag inte har krånglat till det, kanske nån annan kan lägga till mer

Christian Ljunggren

Hej!

Även SJ hade flera släpvagnar fr H&S, som var tillverkade 1970 o -70 års modell, mewn inreggade först 1974,
så det verkar ha funnits släpvagnar tillverkade på "lager" s a s.

Mvh

Christian

S Svensson

Citat från: Peter Öden skrivet 09 februari 2013, 16:57:33 PM


Hej !

En bild från en svunnen tid, bussen är 1655 fotograferad i Sandviken på 70-talets andra hälft !
Sug i er alla diggare av GDG.bussar !

Mvh Peter Ö

Fin färgsättning. Dessutom ser jag att färgerna är intakta och inte blivit missfärgade. Har Du negativen i kyl ?

bilomnibussen

Bussen tycks ha blivit nyligen omlackad. Inte en skråma på stötfångaren och på sidorna blänker det vilket det inte gjorde efter en tids körning i tvättmaskin.
Mvh Jan G

Ronald M. Jannesson

...bara såå GDG-vacker som en buss kan vara i rätt utförande! ;)

Jonas Gustafsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 februari 2013, 21:31:08 PM
Det fanns ytterligare 2 släp inköpta 71/72 nämligen 4101 och 4201, det har kommit flertal kommentarer under årens lopp att GDG:s bussar/fordon har varit av annan årsmodell än vad som antytts genom inventarienumret. Fordonen fick int.nr. efter det år de togs i bruk/trafik

Och när många bussar köptes in på en gång i mitten av 80-talet räckte inte ens årsmodellssiffrorna till, så man fick börja ta av nästa års nummerserie...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

1896

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2013, 00:07:41 AM
Och när många bussar köptes in på en gång i mitten av 80-talet räckte inte ens årsmodellssiffrorna till, så man fick börja ta av nästa års nummerserie...

//Jonas G

Även om det vart lite tajt där i mitten av -80 talet, så måste detta inventarie nr system vara ett av världens mest intelligenta, att göra som dom flesta bolagen, bara märka upp sitt fordon med en siffra, utan innebörd, framstår som simpelt i jämförelse.  :)