Bussar i Lidköping i juli 1996

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 februari 2013, 15:28:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den 18 juli 1996 åkte jag en tokresa inom Älvsborgs och Skaraborgs län med hjälp av mitt Scanpoint värdekort. Regionen runt 24 timmar var ännu inte uppfunnet. Först utnyttjade jag dock mitt privatresekort som SJ-anställd och åkte tåg Borås-Grästorp. Sedan såg resrutten ut så här (ägareföretag, linje, påstigningsort, klockslag, avstigningsort, bussens inventarienummer och sist dess fabrikat):
Söne Trafik AB   100   Grästorp   07:55   Lidköping v V   107 Volvo B10M Aabenraa
Swebus   106   Lidköping v V   09:30   Götene   3797 Volvo B10M Säffle 2000
Larssons Busstrafik, Främmestad   202   Götene   10:05   Mariestad    25 Scania K113TL Aabenraa
Swebus   504   Mariestad   11:40   Töreboda   3798 Volvo B10M Säffle 2000
Swebus   530   Töreboda   12:50   Halna   0358 Volvo B10M Alpus 260SR
Swebus   530   Halna   13:10   Sätra   2692 Volvo B10M Alpus 260SR
Swebus   420   Sätra   13:25   Karlsborg   2692 Volvo B10M Alpus 260SR
Swebus   400   Karlsborg   14:15   Skövde   3514 Scania L113 Carrus Fifty
Swebus   1   Skövde   16:20   Skara   3452 Volvo B10M Carrus Fifty bo
Swebus   4   Skara   18:28   Falköping   84   Volvo B10M Lahti
(Kommentarer: Lidköping v V står för Lidköping vid Vänern som ett kort tag var stadens officiella namn. Observera också att jag fick byta buss i Halna trots samma linjenummer men jag slapp byta i Sätra trots olika linjenummer.)

Falköping-Herrljunga-Borås blev det  tåg igen.

Först EUW715, som förde mig Grästorp-Lidköping.


PZS749.


BGH811.


FZP188, med vilken jag åkte till Götene.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Tokresa var ordet! Blir nyfiken på sista bussen du åkte, Swebus 84 en Lahti? Swebus 0084 på nittiotalet bör ha varit fd GDG
eller?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 09 februari 2013, 17:44:10 PM
Tokresa var ordet! Blir nyfiken på sista bussen du åkte, Swebus 84 en Lahti? Swebus 0084 på nittiotalet bör ha varit fd GDG
eller?

Det skall vara Swebus 5384, alltså fd Billingens Trafik AB 84. BTA köptes av Swebus i början av 1996 och just denna buss hade inte hunnit märkas om med Swebus-numret. Därför blev det 84 i noteringarna, som jag gjorde under resan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

3514 är det också Swebus ? Den gick väl i Edsbyn i Wasa färger ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 februari 2013, 20:48:43 PM
3514 är det också Swebus ? Den gick väl i Edsbyn i Wasa färger ?

3514 är AKY310. Så vitt jag vet kom den som ny till Swebus Skövde och var Skaraborgslackad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2013, 21:16:09 PM
3514 är AKY310. Så vitt jag vet kom den som ny till Swebus Skövde och var Skaraborgslackad.

Måste vara samma buss, undrar när den kom till Edsbyn ? 3512-13, två Volvo Säffle kom ju till Dalarna vid denna tidpunkt också.

yngrot

Lite tokresa ja  ;)   imponerad  att du hann med så många och dessutom dokumenterat det  inte illa  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 februari 2013, 12:20:14 PM
Lite tokresa ja  ;)   imponerad  att du hann med så många och dessutom dokumenterat det  inte illa  :D

Ännu mer imponerande var det att jag lyckades fånga förbindelsen Töreboda-Halna-Sätra-Karlsborg. Fram till Sätra går den nämligen bara torsdagar under sommaren. På vintern finns en förbindelse i motsvarande tid med taxi - och det är ju inte lika roligt. Det blev ju också två Alpusar i olika utförande. Ingen tvekan om att SJ-varianten gav ett betydligt gedignare intryck än GDG-varianten.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896


cthim

Mer bilder på den Kutter Continental som var i bakgrunden?