Linje 198 vid Centralen

Startat av Jimmy, 08 februari 2013, 10:45:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

I samband med att linje 69 flyttades från Klara Vattugränd till Mäster Samuelsgatan 2 januari, så angavs på SL Hemsida att även linje 198 hpl Centralen flyttas till Mäster Samuelsgatan.
Kan det vara så att 198:an gick en kortare tid till Sergels Torg den nya vägen för att några dagar senare läggas om att trafikera hpl Centralen vid hotell Terminus samt vändning via Tegelbacken?

Mvh
Jimmy

Nico

Kollade SL:s hemsida och jag ska inte säga något tvärsäkert då jag inte har något med den linjen att göra, men jag tror att den infon som finns på SL:s hemsida är helt fel. Har dock inte kollat själv hur det ser ut på platsen, dvs. vad som är omskyltat.

Enligt ett trafikmeddelande från Arriva den 15/12-2012 så skulle man från den 2/1 genomföra vissa rockader på Vasagatan. Detta då som ett led i förberedelserna för ombyggnaderna kring Sergel. Lägger med infon från trafikmeddelandet nedan.

Från och med nattrafikens början natten mot onsdag 2 januari sker följande förändringar:

196, 197
Påstigningshållplatsen vid Centralen flyttas till läge C (52323) och blir gemensam med linje 198.

Linje 198
På grund av ombyggnadsarbeten runt Sergels torg flyttas ändhållplatsen från Sergels torg till Vasagatan. Avstigning sker vid hpl A (10843)  utanför Centralstationen. Vändning sker sedan via Tegelbacken – Rödbodtorget tillbaks till Vasagatan. Ny påstigningshållplats blir läge C (52323).
Avstigningshållplatsen på Klara Vattugränd, läge F (10289) samt påstigningshållplatsen på Klarabergsgatan, läge J (10307) indrages för linje 198.

592, 593, 598, 697
Påstigningshållplatsen vid Centralen flyttas till läge E (10323).
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jimmy

Tack Nico för klargörande.
Då använder jag info från Arrivas trafikmeddelande som underlag till min linjehistorik om 198:an.

Jimmy