Krock SL-buss - Nockebybanan

Startat av Bussterminalen, 07 februari 2013, 20:16:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussterminalen

Förvånad att ingen har länkat till denna artikel. Igår figurerade nyheten både här och där, DN, Expressen... Men bara AB hade en bildserie och eftersom bildintresset är stort på forumet så vill jag delge dessa till er. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16191898.ab
Det gick för övrigt inte att stanna, bussen (124) bara gled (med foten på bromsen) ner för backen mot spåret.
Sen kan man ju diskutera varför Arriva inte kontaktade något skyddsombud...

Nico

Jo, den där utförslöpan på Västerled ned mot Alviksvägen är lite brantare än vad den ser ut för. Väglaget i går var även ganska uselt på många håll. Inte så mycket halka i sig utan kanske mera att man planade i modden, men slutresultatet är dock oftast samma. Här ska det dock finnas bra kontaktvägar för att få ut kommunens saltbil så där verkar det blivit någon liten miss i kommunikationen.

Tur i övrigt att ingen blev allvarligare skadad på så vis. Nu vet jag inte om man kanske bara nöjde sig med ett skyddsombud från spårvägssidan, men givetvis hade det nog inte varit fel med att även bussarnas skyddsombud blivit informerat. Arriva jobbar nog även en del på sina rutiner. Om inte annat så visar ju olyckan i Saltsöbaden att man rent generellt nog behöver se över vissa rutiner samt i vissa fall även avsaknad av sådana.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Göran B

Dagens Mitt i Bromma har en notis om olyckan.  Slutklämmen är något besynnerlig....

"Buss 124 hade glidit nerför backen mot spåret och det hala underlaget gjorde att bussen inte fick ner farten i tid, enligt svenska omnibussföreningen".