Linjenummerstruktur i Uppland

Startat av P.Ek, 07 februari 2013, 18:52:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Hej! Jag skulle gärna få hjälp med att försöka förstå UL:s (och GUB:s) linjenummerstruktur, alltså varför vissa linjer ligger i t.ex. 100-serien och vissa i 800-serien. Är det uppdelat i områden, linjens längd kanske?

Tack på förhand!

//P.Ek :)

L

Citat från: P.Ek skrivet 07 februari 2013, 18:52:59 PM
Hej! Jag skulle gärna få hjälp med att försöka förstå UL:s (och GUB:s) linjenummerstruktur, alltså varför vissa linjer ligger i t.ex. 100-serien och vissa i 800-serien. Är det uppdelat i områden, linjens längd kanske?

Tack på förhand!

//P.Ek :)

8xx regionala stomlinjer med resande över kommungräns
1xx linjer som körs i Uppsala kommun
2xx linjer som körs i Enköpings kommun
3xx linjer som körs i Håbo kommun
4xx linjer som körs i Östhammars kommun
5xx linjer som körs i Norduppland

Jacob

Citat från: L skrivet 08 februari 2013, 00:10:21 AM
2xx linjer som körs i Enköpings kommun
3xx linjer som körs i Håbo kommun
4xx linjer som körs i Östhammars kommun
5xx linjer som körs i Norduppland

7xx Expresslinjer.
9xx Industrilinje i Tierp. Finns bara en (952)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Dock med några undantag.

1: Vissa korta 8xx-linjer som ännu inte fått nya nummer.
T.ex lilla lokallinje 889 Uppsala-Skölsta-Uppsala har ännu inte fått ett nytt linjenummer i 1xx-serien (rimligtvis 119). Men det borde rättas till framöver då den ju är jämbördig t.ex 107 & 108.
Även linjerna 859 & 860 går ju enbart inom en enda kommun (Östhammar-Forsmark) och skulle även de kunna få nya nummer i  i framtiden, dock i 4xx-serien.

2: 8xx-linjer som trots sin längd inte passerar en kommungräns
Linje 809 korsar ingen kommungräns pga Uppsala kommuns lite geografiskt långa utsträckning åt öster, men då 809 ändå är längre än vissa kommunkorsande stomlinjer, så kommer den säkerligen även fortsättningsvis att räknas som en av de viktigaste stomlinjerna och kan därmed behålla sitt linjenummer.

Göran B

Varför då 800?
Jo, det är en kvarleva från SJs busstrafik. Den annonserades i "Sveriges kommunikationer" och vart och ett av SJs busstrafikområden hade en egen 100-serie. Uppsala hade 3800. Lokalt använde man bara de tre sista siffrorna. Även SLs nummerserier härstämmar i vissa fall från "Sverige kommunikationer" (tror att 3500-3700 var tabellnumren för SJ-buss i Stockholmsområdet).

Anders Noren

Citat från: Göran B skrivet 08 februari 2013, 11:00:22 AM
Varför då 800?
Jo, det är en kvarleva från SJs busstrafik. Den annonserades i "Sveriges kommunikationer" och vart och ett av SJs busstrafikområden hade en egen 100-serie. Uppsala hade 3800. Lokalt använde man bara de tre sista siffrorna. Även SLs nummerserier härstämmar i vissa fall från "Sverige kommunikationer" (tror att 3500-3700 var tabellnumren för SJ-buss i Stockholmsområdet).

Swebus expresslinjer från Gävle hade också nummer på 800. Var det också ett arv från SJ-tiden?

Ersa

Även 600-serien i Roslagen, och 500-serien i Solna är väl något som SJ introducerat, och som SL bara tagit över rakt av, utan att förändra.

Ersa

Mer kul fakta om UL:s föregångare SJ Buss Uppsala: Tomkörningar har tills väldigt nyligen (då nya generationens Init ersatte den äldre) haft ett eget linjenummer i form av "700". Detta sägs härstamma av en trafikplanerare som ofta körde 811, och som på vägen hem vevade ner alla tre rullband en enda position var, från 811 till 700. Därefter levde detta inofficiella linjenummer kvar i datorsystemet i många år, och även om bussen skyltade "Ej i trafik" utåt, så visades texten "Linje 700 till Swebus Säbygatan" på den inre displayen. :)

P.Ek

Tack för alla svar! :) Nu börjar det klarna! Men det är lite konstigt att snabbusslinje 730 ligger i 7xx-serien där annars expressbusslinjer ligger, och 880 och 887 som också är "snabbusslinjer" ligger i 8xx-serien bland alla andra vanliga linjer.

Ersa

Citat från: P.Ek skrivet 09 februari 2013, 18:14:47 PM
Tack för alla svar! :) Nu börjar det klarna! Men det är lite konstigt att snabbusslinje 730 ligger i 7xx-serien där annars expressbusslinjer ligger, och 880 och 887 som också är "snabbusslinjer" ligger i 8xx-serien bland alla andra vanliga linjer.

880 & 887 hör nog till "kvarglömda" gamla nummer från tiden då nästan alla linjer hade 800-nummer, och lär uppdateras i framtiden.

Som jag skrivit i andra trådar förr borde snabblinjer kunna få samma två slutsiffror den motsvarande vanliga linjen, men med en sjua istället för första siffran. En direktbuss till Arlanda skulle då heta 701, medan snabbussen till Alunda får heta 786. Dock tycker jag att Alundalinjerna kunde få ett lägre linjenummer än idag, så att alla stomlinjerna hamnar mellan 801-819.

Eje L

Det var jag som gav de onumrerade linjerna nummer 1978. Eftersom SJ-buss redan hade 800-serien var det enklast att fortsätta i den. För att skilja ut bussar som inte gick hela linjesträckningen gav jag dem avvikande nummer så att de skulle bli lättare att skilja dem åt. På den tiden var linjen Bålsta - Kungsängen UL:s största linje. Därför tyckte jag att eftersom vi bara hade tre siffror så kunde den heta 891. Hade vi haft fyrsiffriga nummer så hade det blivit 1435(Gissa varför!). Resten av Bålstalinjerna hamnade också i serien 890 - 899. Enköpingsbuss hade tvåsiffriga nummer från 20 och uppåt så jag lade bara till 840 så blev det nummer i 860- serien och uppåt. Så småningom blev det brist på lediga nummer. De tidtabellslagda skolskjutsarna hamnade i serier som talade om vilken kommun de låg i, Uppsala i 100- serien, Östhammar i 400 och Tierp i 500. Detta anknöt också till zon-numeringen i Almexsystemet där Uppsla hette 1, Enköping 2 o.sv. Innan jag införde detta så nyttjade vi bokstäver, tex 809M som gick från L 809 i Almunge och till Moga. Ett undantag fanns någon tidtabellsperiod. Det ringde en man från en by utanför Almunge och ville ha en busslinje till byn. Jag sade att han kunde åka med skolbussen, men det dög inte. Han skulle minsann inte åka med några snoriga skolungar. En riktig busslinje skulle det vara. Då tog jag in skolbussen i den tryckta tidtabellen och kallade den 809Å eftersom hans efternamn började på Å. Det kanske var den enda busslinjen i landet som uppkallades efter en enskild person. När jag slutade på UL 2002 hade vi så smått börjat diskutera en linjenummerreform.
Eje Larsson

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 08 februari 2013, 13:40:21 PM
Mer kul fakta om UL:s föregångare SJ Buss Uppsala: Tomkörningar har tills väldigt nyligen (då nya generationens Init ersatte den äldre) haft ett eget linjenummer i form av "700". Detta sägs härstamma av en trafikplanerare som ofta körde 811, och som på vägen hem vevade ner alla tre rullband en enda position var, från 811 till 700. Därefter levde detta inofficiella linjenummer kvar i datorsystemet i många år, och även om bussen skyltade "Ej i trafik" utåt, så visades texten "Linje 700 till Swebus Säbygatan" på den inre displayen. :)
Tack,då fick man svaret på den undringen om linje"700"./Ulf

Ersa

Citat från: Eje L skrivet 09 februari 2013, 20:26:22 PM
De tidtabellslagda skolskjutsarna hamnade i serier som talade om vilken kommun de låg i, Uppsala i 100- serien, Östhammar i 400 och Tierp i 500. Detta anknöt också till zon-numeringen i Almexsystemet där Uppsla hette 1, Enköping 2 o.sv.

Och denna info tackar jag för. Jag kopplade själv aldrig ihop sambandet med zon-numeringen i Almexsystemet, men nu när du berättat är det ju helt logiskt. :)

Ersa

1xx torde innefatta både Uppsala och Knivsta kommuner. I praktiken tillhör ju hela Knivsta kommun fortfarande zon 1 rent taxemässigt, och har dessutom en hel hög med 1xx-linjer.