Linjebeskrivningar i filmform

Startat av buskörare, 07 februari 2013, 13:58:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Min gamla kollega håller på att lägga upp Lidingös linjer i filmform. Kul idé tycker jag!

http://www.youtube.com/channel/UCk5WopCc-Y0_vja1cvUsLcg?feature=watch

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 07 februari 2013, 13:58:38 PM
Min gamla kollega håller på att lägga upp Lidingös linjer i filmform. Kul idé tycker jag!

http://www.youtube.com/channel/UCk5WopCc-Y0_vja1cvUsLcg?feature=watch

Har jag för mig att Swebus började med 2002 faktiskt.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2013, 14:11:04 PM
Har jag för mig att Swebus började med 2002 faktiskt.

Möjligt, men inget som ligger offentligt då kanske?

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 07 februari 2013, 14:13:43 PM
Möjligt, men inget som ligger offentligt då kanske?

Nej, det var på VHS :-)

Jag saknar bara en sak, hållplatsnamnen i bilden.

Ser att körtiderna fortfarande är tajta på ön ;D

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussterminalen

Det var roligt! Mycket ambitiöst med trafikmärken, speaker, snabbrullning och att dessutom åka med sin egen bil. =)
Hmmm... Spårviddshinder eller fordonstrafik förbjuden - gäller ej buss får man väl lösa med en kamera i en... buss.

Jag har länge funderat på det och har faktiskt två linjer i min dator som Arriva har filmat i utbildingssyfte. Tanken är att man ska låna hem dom och lära sej linjerna framför tv'n. Jag har fått klartecken från chefen att sprida dom men har inte gjort det än.

Sen är det ju hur man ska montera kameran. Stativ? Hur i så fall stabilisera det? Jag använde silvertejp en gång, funkar. Men svårt att ställa in och ha framme utan att passagerarna märker av den. ;)

Men det skulle vara kul att gå tillbaka på äldre dar och se hur linjesträckningen såg ut förr på sin favoritlinje. För att inte tala om omgivningarna.
Jag filmade delvis en linje i Dalarna någon gång 1992 som jag funderar på då och då. Den ligger ju på VHS så en konverteringssats vore ju bra att ha och sen är frågan på vilket av alla omärkta band i flyttkartongerna filmen ligger i...  ::)