Bredband med 40 gb i månaden

Startat av Camilla, 06 februari 2013, 01:35:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Jag är just på väg att byta bredband från comhem till tele 2 4G och där ingår 40 GB i månaden innan man får betala mera så jag undrar ungefär om nån vet hur mycket det är i tid.
Jag tittar på TEVES PLAY kanaler CA en  gång i veckan och på tuben i bland och jag och och vi är ute på nätet ca tre timmar om dagen.

Olof Lagerkvist

Citat från: Camilla skrivet 06 februari 2013, 01:35:11 AM
Jag är just på väg att byta bredband från comhem till tele 2 4G och där ingår 40 GB i månaden innan man får betala mera så jag undrar ungefär om nån vet hur mycket det är i tid.
Jag tittar på TEVES PLAY kanaler CA en  gång i veckan och på tuben i bland och jag och och vi är ute på nätet ca tre timmar om dagen.

Det är alltid svårt att räkna på sådant här eftersom det varierar mycket beroende på vilken i upplösning man tittar på YouTube-filmer, play-kanaler m m.

Men jag har en bekant som nyligen bytte till 4G med 15 GB fritt/månad och han tittar på en del TV-serier på play-kanalerna och YouTube ganska ofta. Det händer då och då att han "slår i taket". Dvs med samma nyttjande borde det var riskfritt med 40 GB, tycker jag nog det känns som. Såvida alltså inte du kommer att titta på mycket mer i HD-kvalité och liknande.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Camilla

Tack för ditt svar.
Jag tittar inte så mycket på HD kvalité för det räcker för mig att titta på vanlig upplösning.
Då borde ju 40 GB räcka länge för oss

mil

Tänk dock på en sak med mobilt bredband som tele2 4g är så kan det vaiera väldigt mycket i hastighet beroende på hur många som använder tjänsten just då.

bisquit

Avråder mobilt! Mycket stabilare med fast fiber. Mobilt bredband bör bare användas som extrakoplement..

Björn Ax

Citat från: bisquit skrivet 23 februari 2013, 16:35:13 PM
Avråder mobilt! Mycket stabilare med fast fiber. Mobilt bredband bör bare användas som extrakoplement..

Självklart är det så men inte alla kan få fast fiber eller bredband på annat vis än mobilt.

Olof Lagerkvist

Citat från: Björn Ax skrivet 23 februari 2013, 16:36:27 PM
Självklart är det så men inte alla kan få fast fiber eller bredband på annat vis än mobilt.

Så är det. Dessutom får man nog säga att på senare tid, framförallt med 4G och en del annat har det bivit ordentligt mycket bättre med mobila bredband. Det finns idag många som streamar TV-program och filmer regelbundet över mobila bredband.

Men visst, jag håller med om att fast uppkoppling är bättre och stabilare på många vis. Framförallt är det i princip krav på fast koppling om man laddar ner eller upp väldigt stora filer ofta, t ex om man synkroniserar sina egna bilder och filmer till utrymme i någon molntjänst. Men att streama filmer är alltså ofta inga problem i dagens läge om man befinner sig på något ställe med bra täckning och bra kapacitet i nätet.
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-

Camilla

Det är så att jag råkar bo i ett hus som bara har comhem och Telia fiber men Telia fiber är så dyrt och comhem är inte allt för bra för deras modem kan ju lägga av rätt var det är.
Tele 2 har funkat bra hittills och här jag har kollat min uppkoppling på bredbandskollen så kommer jag upp i 29 Mbit fast jag bara betalar för 25.

Olof Lagerkvist

Citat från: Camilla skrivet 24 februari 2013, 23:29:43 PM
Det är så att jag råkar bo i ett hus som bara har comhem och Telia fiber men Telia fiber är så dyrt och comhem är inte allt för bra för deras modem kan ju lägga av rätt var det är.

Jag bor själv också i ett hus med comhem och Telias fiber. Jag har kört comhem 2002-2011 och har under de åren haft ett enda längre avbrott och kanske en handfull kortare. Under de senare åren hade jag inga avbrott alls. Det fungerade väldigt stabilt och bra, tyckte jag. Kvalitén på deras saker är inte alls något som gör att man får känslan av att modemet kan lägga av när somhelst, åtminstone inte enligt mina erfarenheter. Framförallt inte i jämförelse med mobilt bredband, som verkligen har större risk att lägga av när somhelst, även om det händer sällan i det fallet också.

Men nu kör jag Telias fiber istället och det går framförallt snabbare för samma betalda hastighet. Men stabiliteten är det ingen skillnad på. Det är inga avbrott nu med Telia heller.

Tele 2 har funkat bra hittills och här jag har kollat min uppkoppling på bredbandskollen så kommer jag upp i 29 Mbit fast jag bara betalar för 25.

Jag upplever att Telias fiber 100 Mbit/s verkligen är minst 100 Mbit/s, ofta mer, medan comhem 100 Mbit/s sällan var snabbare än 50-70 Mbit/s.
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-

Björn Ax

Jo men har du val så är alltid dom fasta bredbanden bättre än dom mobila. Nu kanske du inte surfar jättemycket eller laddar ner mycket men efter dom 40GB så sjunker ju hastigheten enormt. Den begränsningen har du ju inte med fast.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 24 februari 2013, 23:59:03 PM
Jag upplever att Telias fiber 100 Mbit/s verkligen är minst 100 Mbit/s, ofta mer, medan comhem 100 Mbit/s sällan var snabbare än 50-70 Mbit/s.

Jag kör med comhems 100/10 och får ut 105/12 så comhems bredband är bra iaf för mig.
Men då comhem kör via kopparnätet så är det alltid beroende på när kopparnätet byggdes som bestämmer hur bra ditt bredband är.
Vissa har stora problem och vissa har inga problem alls.

Camilla

Jag laddar aldrig ner filmer eller musik via nätet och jag surfar nog som en vanlig medel svensson.
Jag ringer via modemet och när det har fått för sig att starta om då tar det flera minuter innan det går att ringa igen.
Jag kanske har ett skit modem för kablarna i huset är det nog inget större problem med efter som huset bara är några år gammalt.

Björn Ax

Citat från: Camilla skrivet 25 februari 2013, 18:58:55 PM
Jag laddar aldrig ner filmer eller musik via nätet och jag surfar nog som en vanlig medel svensson.
Jag ringer via modemet och när det har fått för sig att starta om då tar det flera minuter innan det går att ringa igen.
Jag kanske har ett skit modem för kablarna i huset är det nog inget större problem med efter som huset bara är några år gammalt.

Ja då är det nog något med modemet. Ringer och har bredband via comhem själv och jag har aldrig några problem med omstarter. Enda gången jag har varit med om någon omstart var när modemet uppdaterades men det har bara hänt en gång. Har du pratat med comhem om detta problem?

Camilla

Citat från: Björn Ax skrivet 25 februari 2013, 19:45:02 PM
Ja då är det nog något med modemet. Ringer och har bredband via comhem själv och jag har aldrig några problem med omstarter. Enda gången jag har varit med om någon omstart var när modemet uppdaterades men det har bara hänt en gång. Har du pratat med comhem om detta problem?

Mitt modem har startat om några hundra gånger under två års tid och jag har varit i kontakt med comhem flera gånger men dom vill inte skicka ett nytt modem för dom bara uppdaterar det är det strular men det hjälper inte och jag har även problem med deras tv box så mitt förtroende hos comhem är lika med noll nu mera

mil

HAr comhem På min förra ort där jag bodde hade jag deras Ciscomodem och aldrig problem eller liknande. Nu i Motala så tog jag snabbare som gör man fick deras Netgear modem  det som är med det är att strömadaptern lägger av efter ett halvår men har aldrig haft problem att få nytt modem någon gång även nu senast fast garantin tagit slut för så där en handfull år sedan  har bott här i fyra år och fick nytt modem för en månad sedan. de byter ut hela modemet fast de misstänker det är ström adaptern.

Vissa verkar ha problem att få nya modem om det går sönder men med lite samarbete och trevligt ton fall med handläggare där man förklarar vänligt att man redan gjort allt som de kommer fråga om så brukar det lösa sig. Senaste modem bytet berodde på uppdateringen i december osm fick det trådlösa att starta om o tappa kontakt i ett men dess förinnan höll modemet ett år efter byte

virtual1

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 24 februari 2013, 23:59:03 PM
Jag bor själv också i ett hus med comhem och Telias fiber. Jag har kört comhem 2002-2011 och har under de åren haft ett enda längre avbrott och kanske en handfull kortare. Under de senare åren hade jag inga avbrott alls. Det fungerade väldigt stabilt och bra, tyckte jag. Kvalitén på deras saker är inte alls något som gör att man får känslan av att modemet kan lägga av när somhelst, åtminstone inte enligt mina erfarenheter. Framförallt inte i jämförelse med mobilt bredband, som verkligen har större risk att lägga av när somhelst, även om det händer sällan i det fallet också.

HAde problem med ComHem för ungefär 6-7 år sedan, senaste två åren inga alls, inte ens små!