Nytt till Nettbuss express

Startat av Fredde, 05 februari 2013, 22:07:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Dörrställning 1-0-1 samt ett par rejäla extraljus på bussen till höger.


Okända Nettbuss express hos Volvo, Huddinge 2012-02-05.


Okända Nettbuss express hos Volvo, Huddinge 2012-02-05.

Jacob

Trevligt! Måste dock säga att den gamla röda lacken var otroligt mycket syggare! Gäller även Bus4You.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mattias Petersson

Gillade inte alls den röda lacken innan GoBybus hade denna lacken mycket snyggare.
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Tommy E

Där ser man, bara några timmar senare var även undertecknad där och sprang. :P Bilder kanske kommer lite senare.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Daniel T

Är det någon som vet registreringsnummer på dessa 3 bussar? Karossnummer: 1271-1, 1271-2, 1271-3.

Björn Lövdahl

Den med extraljusen på går fast på linje 700 Ludvika-Stockholm
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

homer

Någon som kan svara på varför man vill ha toaletten längst bak? visst får man lite större bagageutrymme men man förlora ju mycket sittplatser på att ha toan bak dessutom inte speciellt trevligt att sitta längst bak precis vid dörren... eller??

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 29 mars 2013, 22:14:35 PM
Någon som kan svara på varför man vill ha toaletten längst bak? visst får man lite större bagageutrymme men man förlora ju mycket sittplatser på att ha toan bak dessutom inte speciellt trevligt att sitta längst bak precis vid dörren... eller??

Tillgängligheten till toaletten

Björn Lövdahl

Citat från: homer skrivet 29 mars 2013, 22:14:35 PM
Någon som kan svara på varför man vill ha toaletten längst bak? visst får man lite större bagageutrymme men man förlora ju mycket sittplatser på att ha toan bak dessutom inte speciellt trevligt att sitta längst bak precis vid dörren... eller??

Du får en mer lättåkomlig och rymligare toalett. Och dessutom vill man ha dörrställning 1-0-1, minns jag inte fel finns det trots det 57 platser på dessa bussar..
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Tommy E

Kan det vara så att CYM495 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=59484) är 1271-3? Den är i alla fall inte någon av de andra två.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jan

I Finland går istortsett alla expressbussar med denna dörrställning. Den är perfekt för bagage och antal sittplatser. Swebus 70xx har samma.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 mars 2013, 22:18:39 PM
Du får en mer lättåkomlig och rymligare toalett. Och dessutom vill man ha dörrställning 1-0-1, minns jag inte fel finns det trots det 57 platser på dessa bussar..
1 till totalt 58 PAX
I branschen i 40 år

Ersa

Även i Norge är dörrställningen 1-0-1 rätt populär.

Swebus OmniExpresser i 70xx-serien med denna dörrställning krävde ett visst mått av omställning för företagets resenärer till en början, men sedan de fått in vanan gick det bättre. I början fick man som förare regelbundet berätta i mikrofonen för alla resenärer att det fanns en bakdörr, innan varenda stopp längs vägen, för annars gick 95% av de avstigande ut genom framdörren.
Riktigt populär blev den av alla som lastade bagage i dem, allt från busschaufförer, resenärer, terminalvärdar och personalen på Bussgods. Här har den stora fördelar jämfört med de mer svårlastade mittmotorbussarna, där Swebusresenärerna ofta tappade bort sina väskor, då de ofta glömde bort om de lastat sina väskor i utrymmet mittpå eller bak.

Jag gillar dörrställningen mycket, och är glad över att den blir allt vanligare i svensk expressbusstrafik. Dörrställningen är även smidig både på 12- och 10-metersbussar, som t.ex Setra och Mercedes tillverkar.