Österåkers kommun startar egen trafik

Startat av Ted Selander, 05 februari 2013, 09:19:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Carl Eric

Citat från: Ted S skrivet 05 februari 2013, 09:19:09 AM
Vem kan tänkas köra turen?

Skönt att se att det är någon mer än jag som tycker att det är mer intressant att fundera på VEM det är som kör, framför att det faktiskt kommer att köras en tur! ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Arriva eller Nobina om det ska vara billigt, annars finns det ju åkare som lever på att köra beställningstrafik.

Carl Eric

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 11:22:02 AM
Arriva eller Nobina om det ska vara billigt, annars finns det ju åkare som lever på att köra beställningstrafik.

Med tanke på att kommunen är missnöjda med den trafik som Arriva har levererat så tror jag inte att de kommer att vända sig till dem för denna trafik... Min gissning är beställningstrafik.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl Eric skrivet 05 februari 2013, 11:41:18 AM
Med tanke på att kommunen är missnöjda med den trafik som Arriva har levererat så tror jag inte att de kommer att vända sig till dem för denna trafik... Min gissning är beställningstrafik.

Beställningstrafik är det ju oavsett vem som kör och Österåkers kommun har ju i praktiken inget avtal med Arriva om linjetrafiken, det har ju landstinget.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 12:54:27 PM
Beställningstrafik är det ju oavsett vem som kör och Österåkers kommun har ju i praktiken inget avtal med Arriva om linjetrafiken, det har ju landstinget.

Fast med tanke på att Österåkers kommun har haft krismöten med Arriva om hur illa trafiken funkar i kommunen så lär knappast Arriva vara av intresse.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 05 februari 2013, 13:41:21 PM
Fast med tanke på att Österåkers kommun har haft krismöten med Arriva om hur illa trafiken funkar i kommunen så lär knappast Arriva vara av intresse.

Kommuner brukar ju ofta ska ha det billigaste när man köper något så ingenting skulle förvåna mig, men Nobina har ju också bussar i närområdet så...

Björn Ax

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 13:44:08 PM
Kommuner brukar ju ofta ska ha det billigaste när man köper något så ingenting skulle förvåna mig, men Nobina har ju också bussar i närområdet så...

Jo med tanke på att kommuner måste följa LOU så måste dom ta det billigaste alternativet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 05 februari 2013, 13:59:12 PM
Jo med tanke på att kommuner måste följa LOU så måste dom ta det billigaste alternativet.

Bara om värdet på kontraktet överstiger cirka 285 000 kronor. Det lär det väl knappast göra. Men även om så är det inte alls nödvändigt att ta det lägsta anbudet men det måste i anbudshandlingarna klart och tydlig redovisa hur man värdera andra kriterier än beloppet. Det brukar vara lättare sagt än gjort. Man får heller inte utesluta någon från upphandlingen, t ex föreskriva att Arriva inte får lägga ett bud.

Omnilasse

I rådande situation tror jag nog inte Arriva skulle lägga något bud. Dels hör det väl till lite god ton - likväl som Busslink valde att inte lägga något bud själva (dock ingick man väl i ett), till Norrtälje, dels lär man väl inte klara av det med både ansträngd busstrafik och förarbrist. Man får ju s.a.s. knappast ta några förare eller bussar från SL - när det uppenbarligen riskerar att drabba ordinarie trafik.

Med Fridströms skulle väl kanske klara av att lägga ett rimligt bud?

Vilka har man skolsjutsavtal med i Österåker? Kan ju också vara en lämplig kandidat (som kanske kan få in körningen bland andra).

Lars-Håkan_E

Skolskjutsarna är integrerade i SL trafiken och där linje saknas är det b.la Almgrens och Taxi som kör

BSB101

Om kommunen varit tvungen att göra en upphandling (kan finnas avtal sedan tidigare om busstrafik) har man med största sannolikhet använt sig av en direktupphandling då det inte funnits till att göra en riktig upphandling enligt konstens alla regler. Vid en direktupphandling går man ut med en förfrågan direkt till en fåtal bolag (3 - 4 stycken) och begär in ett pris.

Olle

Så här ska bussen sett ut, bild från Sveriege Radios webb
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/103/2695969_520_292.jpg

Lars-Håkan_E

Citat från: Olle skrivet 05 februari 2013, 18:01:43 PM
Så här ska bussen sett ut, bild från Sveriege Radios webb
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/103/2695969_520_292.jpg

WLO992 det är väl Almgrens buss det?

admin

Bild har tagits bort i två inlägg och ersatts av länk. Att publicera bilder från andra hemsidor är brott mot upphovsrätten.

/admin