Onyttiga hållplatstidtabeller

Startat av igel, 04 februari 2013, 18:02:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Det har ju varit en del kritik mot hållplatstidtabellerna i Norrort. T.o.m. Arriva har skrivit att många är fel. Men såg i eftermiddag den här http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1086/out/359240.pdf i väntrummet i Danderyds terminalen.  Den är helt korrekt, men frågan är vilken nytta resenärerna har av den.  ;D

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 04 februari 2013, 18:02:37 PM
Det har ju varit en del kritik mot hållplatstidtabellerna i Norrort. T.o.m. Arriva har skrivit att många är fel. Men såg i eftermiddag den här http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1086/out/359240.pdf i väntrummet i Danderyds terminalen.  Den är helt korrekt, men frågan är vilken nytta resenärerna har av den.  ;D

Ja det var ett omfattande utbud av avgångar som erbjuds :-)

Olle

Det räcker väl åt passagerarunderlaget på sträckan....

Olof Lagerkvist

Citat från: igel skrivet 04 februari 2013, 18:02:37 PM
Det har ju varit en del kritik mot hållplatstidtabellerna i Norrort. T.o.m. Arriva har skrivit att många är fel. Men såg i eftermiddag den här http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1086/out/359240.pdf i väntrummet i Danderyds terminalen.  Den är helt korrekt, men frågan är vilken nytta resenärerna har av den.  ;D

Nog för att det är lätt hänt att en helautomatiserad rapportgenerator kan producera något sådant. Men vem sätter sedan upp den utan att reflektera över att den är helt meningslös?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Carl Eric

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 februari 2013, 18:21:28 PM
Nog för att det är lätt hänt att en helautomatiserad rapportgenerator kan producera något sådant. Men vem sätter sedan upp den utan att reflektera över att den är helt meningslös?

Påminner mig om en händelse som inträffade när jag stod och väntade på bussen. En ClearChannel-bil kom för att byta reklam på hållplatsen. De kliver ut, river ned reklam, och sätter upp en exakt likadan affisch! Kan inte låta bli att fråga varför, och svaret blir "vi får betalt för att göra det"...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

rengmark

Citat från: igel skrivet 04 februari 2013, 18:02:37 PM
Det har ju varit en del kritik mot hållplatstidtabellerna i Norrort. T.o.m. Arriva har skrivit att många är fel. Men såg i eftermiddag den här http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1086/out/359240.pdf i väntrummet i Danderyds terminalen.  Den är helt korrekt, men frågan är vilken nytta resenärerna har av den.  ;D

Tabellen för 624 i rätt riktning mot Åkersberga saknas däremot helt. Likaså tabellen för 670 mot Vaxholm. Däremot finns tabellen för 670 mot Tekniska högskolan. Av någon outgrundlig anledning klarar man inte längre att göra hållplatstidtabeller för 601 utan där får man hålla till godo med linjetidtabellen.

Nico

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 februari 2013, 18:21:28 PM
Nog för att det är lätt hänt att en helautomatiserad rapportgenerator kan producera något sådant. Men vem sätter sedan upp den utan att reflektera över att den är helt meningslös?

Kruxet är väl tvåfaldigt; dels är det inte alltid så att man hinner korrekturläsa samtliga tabeller som ska upp och i det här fallet är det sannolikt så att kunskap kanske saknas. Arriva har tydligen valt att använda sig av Caretia som leverantör av hållplatsservice och dito tjänster. Flera av de anställda i det senare företaget har då liten eller ingen koll alls på detta med bussar varför det finns en stor risk för att missar av denna typ slinger igenom.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman