Vad gäller vid inbyte av buss?

Startat av buskörare, 03 februari 2013, 21:49:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag har för mig att jag hört/läst någonstans att en buss som byts in för något fel inte får sättas ut igen utan att nån tittat på den. Nån här som känner igen det, eller är det lokala överenskommelser?

Björn Ax

Citat från: buskörare skrivet 03 februari 2013, 21:49:46 PM
Jag har för mig att jag hört/läst någonstans att en buss som byts in för något fel inte får sättas ut igen utan att nån tittat på den. Nån här som känner igen det, eller är det lokala överenskommelser?

Finns nog inte bestämmelser för det utöver sunt förnuft. Har man bytt in en buss för ett fel så är det sunt förnuft att man tittar på vad det är för fel och eventuellt åtgärdar det innan bussen sätts ut igen.

buskörare

Citat från: Björn Ax skrivet 03 februari 2013, 22:10:59 PM
Finns nog inte bestämmelser för det utöver sunt förnuft. Har man bytt in en buss för ett fel så är det sunt förnuft att man tittar på vad det är för fel och eventuellt åtgärdar det innan bussen sätts ut igen.
Ja, så kan det nog vara. Tror det var en deal mellan facket och verkstan i Örebro då. Tyvärr är det inte så här.

Nico

Det där brukar som sagt vara lokala uppgörelser mellan arbetsgivaren och facket. I många fall numera har man väl olika s.k. vagnbytesmallar där procedurerna och villkoren för vagnbyten finns nedtecknade utifrån det som man kommit överens om inbördes. Kan t.ex. vara en sådan sak som att vintertid ska en vagn bytas om stolsvärmen inte fungerar medan det kravet försvinner sommartid. En defekt dörrbroms innebär alltid vagnbyte, men driften/trafikledningen behöver inte göra det akut (dvs. turen behöver inte ställas) utan man kan som förare få fortsätta fram till B och sedan tillbaka till A igen innan bytet äger rum. Dessa mallar brukar finnas att få som kopior på TX, fackexpedition osv. Sedan kan man se lite generellt på detta med vagnfel och vagnbyten i sig.

I grund så är utgångspunkten att ett vagnbyte görs normalt endast om det föreligger en orsak som direkt påverkar körningen. Detta då även ett vagnbyte kostar pengar. Själv har jag t.ex. vägrat vagnbyte p.g.a. sådant som defekt fm-radio, mjölkiga passagerarfönster, barnspya på bv-plats när det är 20 minuter kvar att köra på turen osv. Alltså, ett vagnbyte ska vara motiverat av skäl som har direkt påverkan samtidigt som det måste finnas en viss flexibilitet. Det kan t.ex. vara en brist på något (bränsle, kylvätska, spolarvätska, förorening etc.) eller ett direkt fel på något vis. Ett fel behöver heller inte vara farligt i sig utan det kan även vara irriterande för föraren och blir då indirekt farligt. I det första fallet är det inga problem att skicka ut vagnen när bristen är avklarad. I det andra fallet brukar standard vara att vagnen 'sjukas' och först när en behörig person (normalt en mekaniker) meddelat att vagnen är OK att använda så 'friskas' den av någon som har kompetens för det. Normalt ska alltså inte en vagn som bytts in för t.ex. dålig bromsverkan bara vända i porten utan istället ska den komma ut först efter att den är felsökt och kontrollerad.

Däremot är det inget som hindrar att samma vagn ofta kan komma ut ganska snabbt igen. Detta då en hel del fel inte alltid föreligger i egentlig mening. Om det sedan är brist på vagnar så kan en mekaniker även få ta sig an en vagn med ett mindre fel lite akut, just för att kanske snabbt få den på rull igen. Sedan är allt relativt och t.ex. en sak som 'dålig bromsverkan' är ibland ganska subjektivt och det är inte säkert att mekanikern gör samma bedömning som föraren. En hel del fel kan tyvärr även relateras till kategorin handhavandefel (typ hjälpbroms ej påslagen, vet inte hur defroster fungerar, man har inte lärt sig göra en dörråterställning mm.) snarare än till konkreta fel. Även då kommer vagnen ofta ut ganska snabbt då det i de fallen de facto inte finns några fel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 04 februari 2013, 06:03:21 AM
Det där brukar som sagt vara lokala uppgörelser mellan arbetsgivaren och facket. I många fall numera har man väl olika s.k. vagnbytesmallar där procedurerna och villkoren för vagnbyten finns nedtecknade utifrån det som man kommit överens om inbördes. Kan t.ex. vara en sådan sak som att vintertid ska en vagn bytas om stolsvärmen inte fungerar medan det kravet försvinner sommartid. En defekt dörrbroms innebär alltid vagnbyte, men driften/trafikledningen behöver inte göra det akut (dvs. turen behöver inte ställas) utan man kan som förare få fortsätta fram till B och sedan tillbaka till A igen innan bytet äger rum. Dessa mallar brukar finnas att få som kopior på TX, fackexpedition osv. Sedan kan man se lite generellt på detta med vagnfel och vagnbyten i sig.

I grund så är utgångspunkten att ett vagnbyte görs normalt endast om det föreligger en orsak som direkt påverkar körningen. Detta då även ett vagnbyte kostar pengar. Själv har jag t.ex. vägrat vagnbyte p.g.a. sådant som defekt fm-radio, mjölkiga passagerarfönster, barnspya på bv-plats när det är 20 minuter kvar att köra på turen osv. Alltså, ett vagnbyte ska vara motiverat av skäl som har direkt påverkan samtidigt som det måste finnas en viss flexibilitet. Det kan t.ex. vara en brist på något (bränsle, kylvätska, spolarvätska, förorening etc.) eller ett direkt fel på något vis. Ett fel behöver heller inte vara farligt i sig utan det kan även vara irriterande för föraren och blir då indirekt farligt. I det första fallet är det inga problem att skicka ut vagnen när bristen är avklarad. I det andra fallet brukar standard vara att vagnen 'sjukas' och först när en behörig person (normalt en mekaniker) meddelat att vagnen är OK att använda så 'friskas' den av någon som har kompetens för det. Normalt ska alltså inte en vagn som bytts in för t.ex. dålig bromsverkan bara vända i porten utan istället ska den komma ut först efter att den är felsökt och kontrollerad.

Däremot är det inget som hindrar att samma vagn ofta kan komma ut ganska snabbt igen. Detta då en hel del fel inte alltid föreligger i egentlig mening. Om det sedan är brist på vagnar så kan en mekaniker även få ta sig an en vagn med ett mindre fel lite akut, just för att kanske snabbt få den på rull igen. Sedan är allt relativt och t.ex. en sak som 'dålig bromsverkan' är ibland ganska subjektivt och det är inte säkert att mekanikern gör samma bedömning som föraren. En hel del fel kan tyvärr även relateras till kategorin handhavandefel (typ hjälpbroms ej påslagen, vet inte hur defroster fungerar, man har inte lärt sig göra en dörråterställning mm.) snarare än till konkreta fel. Även då kommer vagnen ofta ut ganska snabbt då det i de fallen de facto inte finns några fel.

Det är så man vill ha det ju.
Jag bytte in en vagn för någon vecka sen som var kall. Den kom aldrig ens till rampen utan stod kvar i Danderyd och sattes ut på nytt omlopp. Där hade jag satt felrapporten på ratten och nästa förare såg den och vägrade ta ut.
Igår körde jag en buss som plingade av sig själv. Hela tiden. Inget akut fel, men eftersom man aldrig kan veta då när passagerarna vill gå av så ville jag ha byte när sånt fanns. Fick det relativt snabbt och var nöjd. Efter nån timme satt jag i lunchrummet när en förare berättade att han körde en buss som plingade själv och att det var lite jobbigt. Frågade om vagnsnumret och jodå, samma buss. Inte heller den var till garaget, utan sattes ut på nytt omlopp direkt i Danderyd. Jag tror knappast vi har vagnbrist en söndagkväll.

Ersa

Det är väldigt sällan jag behövt insistera på vagnsbyte i trafik. Det har nog bara skett vid enstaka tillfällen då blinkers eller vindrutetorkare lagt av helt. Trasiga halvljuslampor har jag däremot nöjt mig med att få hjälp att byta på lämpliga ställen, t.ex vid kortare uppehåll vid ändhållplatser.
Sen har jag ju iofs bara arbetat på firmor (av olika storlek) som alla sett till att laga felen innan individerna sattes ut i trafik igen.

Lars-Håkan_E

Väldigt ofta är det ju så att när bussen kollas av trafikledare eller reparatör så hittar man inget fel elternativt att felet inte anses som "stoppande" och bussen då får gå till dess den kan tas in för rep, oftast dagtid på vardagar.

Många fel kan vara nog så irriterande men är säkerhetsmässigt inte allvarliga.

Felet ovan på "ringledningen" är troligtvis en skadad tryckknapp eller en lustigkurre som satt en tandpetare i en dito.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 februari 2013, 13:03:20 PM
Väldigt ofta är det ju så att när bussen kollas av trafikledare eller reparatör så hittar man inget fel elternativt att felet inte anses som "stoppande" och bussen då får gå till dess den kan tas in för rep, oftast dagtid på vardagar.

Många fel kan vara nog så irriterande men är säkerhetsmässigt inte allvarliga.

Felet ovan på "ringledningen" är troligtvis en skadad tryckknapp eller en lustigkurre som satt en tandpetare i en dito.

Skadad i så fall, jag gick igenom alla knappar. Inbyten ska ju inte göras enbart när det handlar om säkerhetsfel utan även om det försvårar våran möjlighet att ge service. Att hela tiden missa att släppa av folk anser jag inte vara bra service. Dessutom funkar inte utropet i VDL-bussarna (som detta var) vilket gör det svårt att informera ordentligt.

MrH

Citat från: buskörare skrivet 04 februari 2013, 13:12:39 PM
Skadad i så fall, jag gick igenom alla knappar. Inbyten ska ju inte göras enbart när det handlar om säkerhetsfel utan även om det försvårar våran möjlighet att ge service. Att hela tiden missa att släppa av folk anser jag inte vara bra service. Dessutom funkar inte utropet i VDL-bussarna (som detta var) vilket gör det svårt att informera ordentligt.

Och sen kan jag i alla fall tycka att det är lite korkat att först medge vagnbyte, för att sedan när du (nöjd och glad) fått en annan buss sätta ut vagnen direkt till nån annan.. då vore det rakare att säga "nej du får köra med den där passet ut"...  ???  Man får ju inte direkt känslan att förarna tas på allvar då.

/MrH