I Stockholm söderort 3 februari 2013 (Keolis)

Startat av Mikael T Nilsson, 03 februari 2013, 14:15:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Vintersolen kan vara ett problem för bussfotografen då den står så lågt. Hur som helst lyckades jag ta en del hyfsade bilder i dagens vintersol. Här är några exempel.

Först Gubbängens Omnilink-ledvagn 6050 på linje 160 mot Årstaberg. Det ser ut som att den grå färgen på frontluckan ersatts med röd.

Nybodalinje 165 verkar återigen ha blivit en "ren" Scanialinje. I början av januari var Volvo B9S den vanligaste vagntypern på denna linje. 3917 har väl nyligen flyttats från Gubbängen till Nyboda?

F.d. Täby-/Norrortsvagn 6030 är numera stationeriad i Handen.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

kent.S

ledvagn 6050 är stationerad i nyboda ej i gubbängen

Mikael T Nilsson

Citat från: kent.S skrivet 03 februari 2013, 19:26:28 PM
ledvagn 6050 är stationerad i nyboda ej i gubbängen

Helt sant! Linje 160 är ju Nybodas linje. Ledvagnarna i 6050-serien har ju blandats mellan Eriksberg, Nyboda och Gubbängen (gäller dock ej Handenvagnarna 6056 och uppåt). Men nu är väl 6050-6054 i Nyboda och 6055 i Eriksberg?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

6050-55 bor alla i Nyboda och har så gjort ett bra tag (har för mig att de flyttade för ungefär ett år sedan ).

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 februari 2013, 19:11:03 PM
6050-55 bor alla i Nyboda och har så gjort ett bra tag (har för mig att de flyttade för ungefär ett år sedan ).

Tack för dessa uppgifter! Då var det i sista minuten jag tog ovanstående bild för ett år och en dag sedan. Keolis 6053 tillhörde då Gubbängen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Frippe Fribas

Som kuriosa kan nämnas att 6050-55 beställdes som Flexbussar, men efter bara en kort tid ansågs de opraktiska för detta ändamål, främst i Gubbängen och Nyboda som har många linjer med längdbegränsningar.
Efter det bestämdes det att depåerna själva skulle få bestämma vilka bussar som skulle fungera som flexbussar.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 februari 2013, 12:51:06 PM
Som kuriosa kan nämnas att 6050-55 beställdes som Flexbussar, men efter bara en kort tid ansågs de opraktiska för detta ändamål, främst i Gubbängen och Nyboda som har många linjer med längdbegränsningar.
Efter det bestämdes det att depåerna själva skulle få bestämma vilka bussar som skulle fungera som flexbussar.

Ja just det, nu minns jag. 6055 var Eriksbergs flexvagn. Såg den i trafik för Eriksberg vid endast ett tillfälle. Tror det var på 707:an.
Vänliga hälsningar,

Mikael