Capitoler på Högdalsskroten 1972

Startat av Gunnar D, 02 februari 2013, 14:13:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Några H24 har gjort sin sista resa. Bild från 3 dec 1972.

Mvh Gunnar

HJP

John

Dom blev inte långlivade i högertrafik  :'(

John

Mr H

Den längst till höger är nog 5457 från Lidingö som vek ner sig samtidigt som de båda andra. De tre gjorde i alla fall sällskap uppställda utanför Hornsberg som avställda. 5466 var skyltad 546 vilken ju kan få en att tro att den brakade ihop i Solna, 5477 blajskyltad men tillhörde väl Södertälje. 5457 som sagt var Lidingö. Var de första H24 att gå till skrot (tätt följda av 5483).

Lite konstigt är det, ingen av vagnarna var krockade, och med tanke på totalrensningen i motorrummen så borde det väl inte varit några maskinfel heller, varför skulle man då rensa så här?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 03 februari 2013, 09:43:39 AM
Var de första H24 att gå till skrot (tätt följda av 5483).

5483 krockade med en lastbil i Vårby (vill jag minnas) i nov 1971.
Finns det någon som kan visa en bild på 5483 före/efter krocken?

/Gunnar

Peter Rost

Dessa tre Capitolbussar skrotades i förtid, får man väl ändå säga på grund av motor/växellådshaveri. 5457 hade konstaterad motor/växellådskada september 1972. - 5466 även den med motorskada, vintern 1971-72. - Så 5476 samma sak, motorskada förslagen skrot september 1972.

5483 krockade med en lastbil i Vårby under körning på linje 720 vintern 1971. Skrotades således i september året därpå.

/Peter

Mr H

Jag kommer ihåg när de stog utslängda utanför Hornsberg och inväntade bärgare. Då var bakpartierna inte så där skurna så det måste ha varit Demonteringar som skar de på det där sättet och tog ut innanmätet. Har för mig att det ibland hände att Demonteringar tog ut större utrustningar och återbördade till SL. 5483 stog f.ö inne i Hornsberg väldigt länge i krockskadat skick innan den kom ut till Högdalen. Kanske var en försäkringsfråga?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2013, 16:18:47 PM
Jag kommer ihåg när de stog utslängda utanför Hornsberg och inväntade bärgare. Då var bakpartierna inte så där skurna så det måste ha varit Demonteringar som skar de på det där sättet och tog ut innanmätet. Har för mig att det ibland hände att Demonteringar tog ut större utrustningar och återbördade till SL. 5483 stog f.ö inne i Hornsberg väldigt länge i krockskadat skick innan den kom ut till Högdalen. Kanske var en försäkringsfråga?

Mr H

Mr H visade för några år sedan en bild från Hornsberg med H24 5466, 5476 och en "inslagen" buss som jag fattade var H24 5483.
Var det rätt uppfattat och kan vi se den igen?

/Gunnar

Mr H

Jodå det går visst för sig!
Th om "preseningen" står 5457 också!
Och t.v måste väl vara en nylevererad H48.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2013, 21:56:14 PM
Th om "preseningen" står 5457 också!

Mr H

Tack för denna bild som väl då är tagen sommar/höst 1972. Det finns ingen bild på 5483 demaskerad?

/Gunnar

HJP

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2013, 21:56:14 PM

Mr H
Trevligt att det gick för sig.
Går det också för sig att få se en bild på H48?  ;)

HJP

Stefan P

Hej

Jag har för mig att jag har läst inågon bok att, Opel bussarna vart inköpta av Helge Berglund som var chef på SL.
För att de bussarna skulle gå i gamla stan där det var trångt, men bussarn inte kom till någon användning, någon buss hamnade på Arlanda.

Rätta mig gärna om jag har fel.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 08 februari 2013, 16:35:26 PM
Hej

Jag har för mig att jag har läst inågon bok att, Opel bussarna vart inköpta av Helge Berglund som var chef på SL.
För att de bussarna skulle gå i gamla stan där det var trångt, men bussarn inte kom till någon användning, någon buss hamnade på Arlanda.

Rätta mig gärna om jag har fel.

mvh Stefan P

Om chefen personligen köpte bussarna vet jag inte, men jag antar att Berglunds insats var att godkänna köpet. Däremot var det mycket riktigt meningen att dessa bussar skulle användas som något slags citybussar i Gamla stan. Det blev dock för trångt i Mårten Trotzigs gränd och ett antal andra gränder också. Bussarna behövdes helt enkelt inte. Att gå från Skeppsbron eller Munkbroleden in i Gamla stan var ju inte alltför långt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2013, 17:27:10 PM
Om chefen personligen köpte bussarna vet jag inte, men jag antar att Berglunds insats var att godkänna köpet. Däremot var det mycket riktigt meningen att dessa bussar skulle användas som något slags citybussar i Gamla stan. Det blev dock för trångt i Mårten Trotzigs gränd och ett antal andra gränder också. Bussarna behövdes helt enkelt inte. Att gå från Skeppsbron eller Munkbroleden in i Gamla stan var ju inte alltför långt.

Dög inte de bussar som Helge redan hade?
;D ;D ;D ;D ;D

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 08 februari 2013, 17:46:20 PM
Dög inte de bussar som Helge redan hade?
;D ;D ;D ;D ;D

Mr H

Jag tror nog man kom fram bättre med en Capitol än med en Opel Blitz. Men vad är det på bilden. En utfärd med Spårvägssällskapet eller en demonstration från Scania att en Capitol tar sig fram överallt? Eller helt enkelt en förare som tagit bussen med sig hem på lunchrasten?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)