Linje 608, 624C, 628C & 680 vid Humlegården 1 februari 2013 (Arriva)

Startat av Mikael T Nilsson, 01 februari 2013, 19:22:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på de fyra Norrortslinjerna som utgår ifrån Humlegården i högtrafik.

Först linje 608 mot Vallentuna, här med en VDL i 85xx-serien.



Sedan linje 624C mot Åkersberga stn. Turen trafikerades av en f.d. Keolisvagn, numera Arriva 7792.



Därefter linje 628C mot Margretelunds centrum. En annan VDL-vagn, men nu i 87xx-serien. Är det egentligen någon skillnad utseendemässigt vad gäller exteriören mellan 85xx- och 87xx-vagnarna?



Och sist linje 680 mot Resarö (Vaxholm). Det är första gången jag ser kortvagn på denna linje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikey

Det som skiljer 85-serien från 87-serien är väl en meter i längd? :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikey skrivet 01 februari 2013, 19:24:29 PM
Det som skiljer 85-serien från 87-serien är väl en meter i längd? :)

Tack för uppgiften! Trodde det handlade om motorn.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 februari 2013, 07:56:23 AM
Tack för uppgiften! Trodde det handlade om motorn.  :)

Nej, jag tror det var 70 cm det handlar om. Alltså att 85-serien är 70 cm kortare än 87-serien.

P.Ek

Intressanta bilder! Kortvagn på linje 680, det har jag aldrig heller sett förr. De två första bussarna har nästan samma bokstäver och siffror i reg-numret. Bara första bokstaven och sista siffran som skiljer ;)

Ersa

Citat från: P.Ek skrivet 02 februari 2013, 12:16:43 PM
Kortvagn på linje 680, det har jag aldrig heller sett förr.

Nej, det är väl heller inte tänkt att det ska vara kortvagn där heller...

Nico

Det är väl så att 'man tager vad man haver'... och hellre en normalvagn än inget fordon alls så att man i alla fall får fart på turen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DEB

Sen verkar det inte vara någon katastrof med normalvagn på 680, vad jag ser är bussen knappt halvfull... Sen om den ligger på ett omlopp med fler passagerare är en annan femma. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Nico

Kruxet är väl att 680 har några stopp till längs med vägen. När man väl kommit till Danderyds sjukhus så kan det nog vara trängre och då hade sannolikt en led- eller boggivagn varit att föredra framför en normalvagn... men som sagt... hellre ett fordon som rullar (om inte annat så för att avlasta nästa tur) än en ställd tur.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Adrian Langemar

På Arrivas linjer får man räkna med att vilken buss som helst kan dyka upp...

Mikael T Nilsson

Tack för trevliga och intressanta kommentarer! Det kan ha handlat om en ren tillfällighet med kortvagn på linje 680. Av Humlegårdslinjerna förekommer annars kortvagn frekvent på linje 608. Vad gäller kortvagnar på 608:an har jag under Keolistiden endast sett Frihamnens Omnilink kortvagnar på denna linje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

"Tillfällighet"? Jag vet inte om resenärerna i Norrort riktigt håller med om det.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2013, 15:34:06 PM
"Tillfällighet"? Jag vet inte om resenärerna i Norrort riktigt håller med om det.

Nej, det är fortfarande en del saker som inte är i fas än hos Arriva Norrort. Men en positiv sak för resenärerna är i alla fall alla nya bussar som satts i trafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Adrian Langemar

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 februari 2013, 10:42:01 AM
Men en positiv sak för resenärerna är i alla fall alla nya bussar som satts i trafik.
Nej, det är många på SL kundforum som vill ha tillbaka de gamla bussarna.

Mikael T Nilsson

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 februari 2013, 21:08:11 PM
Nej, det är många på SL kundforum som vill ha tillbaka de gamla bussarna.

Intressant! Åkte med en f.d. Holländare (Scania) i 77xx-serien och varken skyltning, stopknapp eller utgångsdörr i mitten fungerade. Några resenärer ondgjorde sig över detta och vissa trodde att det var en ny buss som inte fungerade.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.