Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Vad gäller mindre avvikelser i uniformen brukar man ju ge en tillsägelse först....

Och är man för kort ska väl det uppmärksammas vid anställningen och inte senare, och en varning kan det knappast leda till.
Det är ju snarare ett arbetsmiljöproblem som får lösas, i sista hand genom omplacering eller specialtjänst.

Jag skulle uppenbarligen gett mig själv en varning eftersom jag glömde slipsen idag, och förra fredan glömde jag namnskylten, får hota mig själv med uppsägning snart :-)

homer

Det här företaget bör sparkas ut från SL trafiken för all framtid och aldrig få sätta sin fot här igen... FY fan vilken vidrig personalpolitik


Dörrbroms

Snarare för att hon har skvallrat för pressen.

Ellsiv är den som uttalade sig för SVT i går och Radio Stockholm i dag:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/forarnas-protestmote-mot-arriva
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5443033

Även huvudskyddsombudet Reza Forghani hotas. Från Radio1 idag:

http://www.radio1.se/gerts-v%C3%A4rld/kim-om-arriva-och-busschauff%C3%B6rernas-larm-om-sin-arbetssituation

Jag har bara en sak att säga:

SKÄMS ARRIVA!

en_dalmas

här är det då inte så noga känns det som. man säger att det ska vara på ett visst sätt, ändå ser man ibland kollegor utan slips, skjortan utanför som att man vore ledig m.m.

Nico

Kan bara skratta åt eländet som Aftonbladet skriver om. Känner denna förare från min tid som driftledare på Råsta och kan bara säga att man i detta fall är totalt ute och cyklar. Kan inte minnas att det någonsin förekom något problem på så vis... Visst hände det någon enstaka gång att man fick springa ut på gården och hjälpa till med en trög förarstol eller så... för hon är lite kort i rocken och kanske inte så kraftig i nyporna numera. Däremot har hon skinn på näsan och är en mycket duktig förare.

Stämmer detta som sägs i artikeln så är det verkligen snabba ryck om det så att säga då kom två varningar på studs. Således är det sannolikt som Dörrbroms skriver, dvs. att det handlar om repressalier för att hon ganska tydligt sade emot kommunikationschefen samt att hon låtit sig intervjuas överhuvudtaget. Visst handlar det till viss del om att man ska vara lojal, men man måste samtidigt kunna ha högre i tak än så. Arriva verkar dock inte kunna ta kritik på ett konstruktivt vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Dörrbroms

ABC hade ett inslag ikväll igen. Nu användes ordet "trakasserier".

http://www.svtplay.se/klipp/1031421/arriva-2

buskörare


igel

Vad har Arriva för PR-strategi!?, verkar som den är lika välfungerande som deras tjänstepaket i Norrort.

Dörrbroms

Strategin har snarast fungerat väldigt bra: skicka ut den charmige PR-chefen som ler, skyller på andra och lovar bättring.

Niclas Wennerlid

Citat från: Nico skrivet 14 februari 2013, 23:12:10 PM
Kan bara skratta åt eländet som Aftonbladet skriver om. Känner denna förare från min tid som driftledare på Råsta och kan bara säga att man i detta fall är totalt ute och cyklar. Kan inte minnas att det någonsin förekom något problem på så vis... Visst hände det någon enstaka gång att man fick springa ut på gården och hjälpa till med en trög förarstol eller så... för hon är lite kort i rocken och kanske inte så kraftig i nyporna numera. Däremot har hon skinn på näsan och är en mycket duktig förare.


Håller med Nico, känner också till denna förare sedan min Råstatid. Visst, hennes tillkortakommande är ju möjligtvis att hon är lite kort men det löstes ju genom bra samarbete från bägge parter. Min uppfattning är att hon var uppskattad av både arbetsledning och resenärer under Keolis tid.

// Niclas

yngrot

Uppenbarligen är det bedrövligt lågt i tak hos Arriva..    Det verkar ju som att de som "talar" ut i media  kan räkna med varning och rätt snart uppsägning.. Arriva får ställa sig i skamvrån..  De borde  till att börja med be dem om ursäkt och sen lägga krutet på att få saker att fungera istället för att jaga folk som verkligen försöker jobba .. Visst ska man ha uniform enligt reglementet  men  säg till förarna lungt och stilla om det ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

busso

vänta nu, jag förstår inte. Har personen fått varning eller inte? Varning, enligt vem?  Har hon blivit varslad eller inte? Vad säger Kommunal, tar inte de del av varningar??
Av sju varningar efter årskftet låter det ju väääääldigt konstigt att man ska ha varnat pga korta ben och/eller uniform, hela 28% av varningarna! Fötterna på jorden nu, damer och herrar.


Dörrbroms

Motstridiga uppgifter igen: Arriva skriver på sin hemsida att Ellsiv aldrig fått någon varning sedan de tog över.

Så:
http://arriva.se/sv/content/angaende-medieuppgifter-om-varningar
vs
http://arbetet.se/2013/02/14/varnad/

buskörare

Runt 40 hängande tjänster dagligen i norrort visar på vad trafikledningen här får jobba med. Inte ett dugg avundsjuk på dom  :-\

Carl Eric

En bekant såg att Arriva Råsta sökte 70 förare och mejlade och frågade. Då visade det sig att de sökte 70 förare för timanställning (!). Om det nu saknas folk kanske man ska börja anställda folk på heltid för att täcka upp de tjänster som saknas...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!