H23 Capitol mot Stora Essingen i närbild

Startat av Gunnar D, 24 januari 2013, 19:53:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

I april 1976 inköptes ett extremt vidvinkelobjektiv och en H23 vid Fridhemsplan blev ett lämpligt testobjekt.

Mvh Gunnar

John

Lucka i fronten måste väl ha varit för rampkopplingen? Den måste dom väl fått när dom flyttade ut på landet? För detta är väl också en H23 som har varit lite var stans. Fanns det några som var trogna Hornsberg hela tiden?

John.

Buss-busen

Borde inte den bussen vara oxblodsröd? Ser väldigt ljus ut.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Buss-busen skrivet 24 januari 2013, 22:35:43 PM
Borde inte den bussen vara oxblodsröd? Ser väldigt ljus ut.

Det är Stockholms Spårvägars tidigare färg, i vilken Capitol-bussarna levererades. Några lackerades om i oxblodsrött men långt ifrån alla. Det är således en av de bussar som aldrig blev omlackerade på bilden.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Nej den är oxblodsröd, men på 10 år har kanske färgen blekts lite på bussen och på närmare 40 år kan nog diat/neget ha ändrat färg också.
吉先生

Mr H

Citat från: John skrivet 24 januari 2013, 22:00:26 PM
Lucka i fronten måste väl ha varit för rampkopplingen? Den måste dom väl fått när dom flyttade ut på landet? För detta är väl också en H23 som har varit lite var stans. Fanns det några som var trogna Hornsberg hela tiden?

John.

Alla tillhörde ju Nyboda efter det att de blev h-ombyggda. Däremot kan ju några aldrig ha emigrerat från f.d SS-nätet, kanske 5413-5415 ex.vis. Lustigt med den här fotografiska färgförändringen, SJ-rulle i krukan, SJ-siffror i vagnsnr och utan snibb påminner den väldigt starkt om ett SJ-Järnspett! Speciellt som objektivets brännvidd ju även förvanskar breddmåttet. Festligt!

Mr H

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2013, 22:39:26 PM
Det är Stockholms Spårvägars tidigare färg, i vilken Capitol-bussarna levererades. Några lackerades om i oxblodsrött men långt ifrån alla. Det är således en av de bussar som aldrig blev omlackerade på bilden.

Alla blev oxblodsröda men den först ombyggda H24:an (5451) var faktiskt SS-röd efter ombyggnaden och jag tror att en av Büssingarna var det också. Ingen kom emellertid ut i högertrafik i gamla färgsättningen. Den prestigeförlusten hade nog varit för stor för Helge B och Hans vH!

Mr H

John

Så kan det vara 5413-15 var aboneringsvagnar med riktig färdskrivare.

John.

Mr H

Citat från: John skrivet 25 januari 2013, 09:59:40 AM
Så kan det vara 5413-15 var aboneringsvagnar med riktig färdskrivare.

John.

Ja precis, därför jag kom att tänka på dem! Konstigt att de var de enda Capitoler med riktiga färdskrivare. H30 borde väl annars ha passat bättre då de funkade bättre i landsvägskörning.

Mr H

Hasse L

Citat från: John skrivet 24 januari 2013, 22:00:26 PM

John.
413 och 414 kan ha varit enbart i Hornsberg och Nyboda enligt mina noteringar. 416, 440 och 442 var i Hammarby en tid 1970-71, men aldrig riktigt ute på ¨landet¨?

Lån av vagnar för en eller några dagar förekom från Hornsberg till Råsta. Blev själv transporterad till Hornsberg en morgon för att låna 442. I Råsta stod Capitolerna inne i (den nu rivna) hallen, jag såg åtminstone aldrig någon rampkopplad.

Blir påmind om att under 1969 hade också Söderhallen H23:or för muskötrafiken (för den högre utväxlingens skull). Gick också på andra linjer.

/Hasse

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 januari 2013, 14:32:09 PM

Blir påmind om att under 1969 hade också Söderhallen H23:or för muskötrafiken (för den högre utväxlingens skull). Gick också på andra linjer.

/Hasse

Några H23 kommer jag inte ihåg från Söderhallen, däremot H24 och H30. H30 var ju den starkare av dem med ZF-växellåda och de försvann från Söderhallen i två omgångar, först till Handen och sedan till Lidingö. Capitol på Muskö har jag inget minne alls av däremot H32 och H38. Senare även H51 och H65A.

Mr H

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 25 januari 2013, 15:08:43 PM
Några H23 kommer jag inte ihåg från Söderhallen, däremot H24 och H30. H30 var ju den starkare av dem med ZF-växellåda och de försvann från Söderhallen i två omgångar, först till Handen och sedan till Lidingö. Capitol på Muskö har jag inget minne alls av däremot H32 och H38. Senare även H51 och H65A.

Mr H
Utryckningslistor finns för bl.a. 27+28/10 1969. Fick trovärdig uppläsning per telefon tidigare idag. Vagnsnr 5433-5441 (ungefär) förekom; man skrev fyrsiffriga capitolnummer för att skilja dem från H34, som skrevs 433, 434 osv.

/H

Bussmupp

Läcker bild. Som testbild tycker jag den blev väldigt lyckad.

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2013, 23:44:28 PM
Nej den är oxblodsröd, men på 10 år har kanske färgen blekts lite på bussen och på närmare 40 år kan nog diat/neget ha ändrat färg också.

Har nu skannat om färgdiat på den skanner jag brukar använda i detta sammanhang. Resultatet syns längst upp. Diat på Kodachrome 25 har hållit sig bra.
Tack för uppmärksamheten, tyckte själv den första bilden var lite märklig!

/Gunnar

Mr H

Vilken H23 var det som slutade som "kontorsbuss" i Täby?
5438?

Mr H