Värme i bussen vid kyla

Startat av buskörare, 24 januari 2013, 18:38:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Nico du har en poäng där    ..  men att behöva ha tjock jacka hela dagen då är det fel på värmen  ..  jag gillar inte att ha jacka på  mmig  det känns inte som jag har full koll med en tjock jacka  man sitter  inte rätt i såna lägen ..   ofta kör jag i skjortärmen, men bak i bussen har jag ställt in +20C    längst bak blir det ju rätt varmt när det är bakmotor med normalgolv bak och ingen dörr längst bak .. Ska tilläggas här att våra 8700 som vi har nu är ju mycket bra värme i i hela bussen  och inte minst fram hos föraren .. på 8500  där är det  märkbart svalare ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ResVille

Hur är det med de olika trafik huvudmännens krav på värmen i bussar vid linje trafik. Skiljer det sig åt mellan olika delar av landet?
Det har ju hänt att man lastat passagerare i en buss med minusgrader. Och då är man varken som förare eller passagerare speciellt näjd.

För passagerarna är värmen av stor vikt när det handlar om kvalitetsupplevelsen av resan.
I lågentréer fungerar både värme på vintern och kyla på sommaren bäst i höggolvs delen vilket alla resenärer inte vet om. Sitter de i låggolvs delen kan det vara idé att be dem flytta längre bak i bussen om de klagar på värmen.

Nico

Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2013, 20:13:37 PMNico du har en poäng där    ..  men att behöva ha tjock jacka hela dagen då är det fel på värmen  ..  jag gillar inte att ha jacka på  mmig  det känns inte som jag har full koll med en tjock jacka  man sitter  inte rätt i såna lägen ..   ofta kör jag i skjortärmen, men bak i bussen har jag ställt in +20C    längst bak blir det ju rätt varmt när det är bakmotor med normalgolv bak och ingen dörr längst bak .. Ska tilläggas här att våra 8700 som vi har nu är ju mycket bra värme i i hela bussen  och inte minst fram hos föraren .. på 8500  där är det  märkbart svalare ..

Nej, som jag skrev så kan man ha jackan på sig i samband med vagnuttag eller så... men sedan ska man givetvis kunna hänga sig den och inte behöva köra hela passet med den på.

Däremot är jag frågande till att kunna kräva att köra stadstrafik (vilket var vad jag åsyftade med tanke på de täta stoppen) i kortärmat även när kvicksilvret har nått ganska långt ned... och det är ju även därför i stort sett de flesta företag erbjuder vinteruniformspersedlar i form av tröjor, tjockare byxor osv. för att kunna avhjälpa det hela.

Sedan är det då delvis upp till förarna ifråga om de vill använda plaggen eller inte. Att sedan andra möjlligheter förekommer i region- fjärrtrafik blir en annan femma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Även ett litet akademiskt problem. Jag minns Thore B diskuterade detta i undervisning och i en rapport. Praktiskt kom man fram till att de flesta resenärer i tätortstrafik var klädda i vinterkläder vintertid. Så de utformade några bussar med enbart ett litet element. Dessa gick i Halmstad (HL) och där det fanns platformar. Tror det var linje 8.
Vad har Ni andra för åsikt om detta. Skall tätortsbussar vara varma ? Hur är det med arbetsmiljölagen i detta fall ?

yngrot

Självklart ska alla bussar ha bra värme . resenärer kan ju lätta lite på klädsel om de tycker det är för varmt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Kommer faktiskt inte på vad som gäller numera, men åtminstone en tidigare arbetsledare hävdade att bussföraryrket skulle betraktas som ett utomhusjobb. Finns säkert något som känner till just dettabättre i så fall och kan berätta mer.

Sedan är allt relativt, men under alla år som jag även körde droska så hade jag normalt skinnjackan på mig i bilen vintertid (vid behov kompletterad med polotröja) och vit eller ljusblå skjorta sommartid. Alltså, man klädde sig lite efter årstiden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CS

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2013, 00:30:27 AM
Självklart ska alla bussar ha bra värme . resenärer kan ju lätta lite på klädsel om de tycker det är för varmt ..

Det är på tok för många förare som kör med alldeles för mycket värme hos passagerare vintertid, framförallt i tätorter. När det är kallt ute går dom flesta klädda i kläder därefter och att då kliva på en buss och åka ens tio minuter i 25 grader är varken speciellt skönt eller nyttigt för kroppen. Det är inte heller alltid i stadstrafik som det är så lätt att börja plocka av sig alla lager med kläder man har för att klara utetemperaturen. Men tyvärr är det många förare som bara tänker på sig själva och vill ha solsemester i bussen och vrider upp alla värmereglage till max.

buskörare

Citat från: CS skrivet 27 januari 2013, 06:32:04 AM
Det är på tok för många förare som kör med alldeles för mycket värme hos passagerare vintertid, framförallt i tätorter. När det är kallt ute går dom flesta klädda i kläder därefter och att då kliva på en buss och åka ens tio minuter i 25 grader är varken speciellt skönt eller nyttigt för kroppen. Det är inte heller alltid i stadstrafik som det är så lätt att börja plocka av sig alla lager med kläder man har för att klara utetemperaturen. Men tyvärr är det många förare som bara tänker på sig själva och vill ha solsemester i bussen och vrider upp alla värmereglage till max.

Jag blir rätt sur på den sista meningen faktiskt. Vadå tänka på sig själv? Det är vår arbetsmiljö, troligen vill du och andra ha dräglig temperatur på din arbetsplats och det är hemskt att sitta och köra en kall buss. Många av oss har dessutom krämpor som behöver värme för att inte märkas allt för mycket. Jag har t.ex problem med blodcirkulationen i händerna och får väldigt ont om jag fryser. Nu kör jag oftast med vantar, men det räcker inte alltid till. För mig innebär det samma smärta som du och alla vi andra får när händerna blir varma efter att ha frysit väldigt mycket. Så ja, jag tänker på mig själv. För utan mig blir det ingen busstur.

Förövrigt har jag oftast 21-22 grader bak och full värme fram.

yngrot

Bak i bussen ska man sj'lvklart inte ha för varmt.   Många företag har ju valt att spärra värmereglagen på stadbussar så föraren inte kan ändra tempen alls   och då kan man ju inte skyla på föraren om det är för varmt..  Minns ex  MAN  som Borås Lokaltrafik köpte in 2004 där var det spärrat på +19C där bak som förare hade man bara en knapp att trycka på för att få värme och ventilation ..  om det är lika på de nyare MAN  de har vet jag inte däremot på Scania omni de har är det oxå sprärrat ..

Tyvärr  se jag att en del kolleger ställer upp passvärmen på +24C och då blir det för varmt..    en del tror att det blir forater varmt om man sätter vreden på max..
själv ställer jag in värme bak på 20-21  och det räcker  ..  tyvärr  blir det ändå rätt varmt längst bak i bussen  då motor ger en del värme via golvet samt att värmen söker sig bakåt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

CS

Citat från: buskörare skrivet 27 januari 2013, 20:10:31 PM
Så ja, jag tänker på mig själv. För utan mig blir det ingen busstur.

Man kan ju vända på det också: Utan passagerare har du inget jobb. Ett drägligt klimat för passagerarna är en inte helt oviktig faktor om vi ska få upp resandet och locka över folk från bilen.

Nu sa jag ju aldrig något om att föraren inte får ha det varmt framme hos sig, var du fick det ifrån vet jag inte. Jag konstaterade bara att det tyvärr är alldeles för många som inte ens försöker se det från kundernas perspektiv och faktiskt försöka ge dom en behaglig resa, oavsett om det handlar om att inte ha för varmt inne när det är kallt ute, eller för kallt inne när det är varmt ute. Men brist på service-känsla är ju tyvärr ett återkommande problem hos en del förare.

buskörare

Citat från: CS skrivet 28 januari 2013, 02:48:52 AM
Man kan ju vända på det också: Utan passagerare har du inget jobb. Ett drägligt klimat för passagerarna är en inte helt oviktig faktor om vi ska få upp resandet och locka över folk från bilen.

Nu sa jag ju aldrig något om att föraren inte får ha det varmt framme hos sig, var du fick det ifrån vet jag inte. Jag konstaterade bara att det tyvärr är alldeles för många som inte ens försöker se det från kundernas perspektiv och faktiskt försöka ge dom en behaglig resa, oavsett om det handlar om att inte ha för varmt inne när det är kallt ute, eller för kallt inne när det är varmt ute. Men brist på service-känsla är ju tyvärr ett återkommande problem hos en del förare.

Därför att en del bussar kräver värme bak för att få värme fram. Och jo, jag kommer alltid ha med passagerare. Om värmen är det enda som tyder på servicekänsla för dig så förstår jag dig mer. De flesta anser andra saker vara viktigare som tur är.

Bussterminalen

#26
Denna eviga värmefråga...  ;D >:(

Jag har i så många år hört folk klaga på kalla bussar.
Man klär på sej men fryser fortfarande...

Det är ju märkligt att man fortsätter köra då...?

I arbetsmiljölagen står det att det ska vara minst 5 grader varmt vid förarsätet och när man startat bussen ska tempen från defrostern vara 10 garder. Nu har ju inte du en termometer inbyggd i fingret men du känner om det är ren kall luft eller ljummen luft som blåser ut. Är du tveksam så avvaktar du en kort stund så märker du om det blir varmare från defrostern.
Därefter kör du iväg och tempen ska stiga.
Inom en rimlig tid ska bussen ha fått en behaglig värme där du som förare ska må bra. Den rimliga tiden kan vara en timme,  en och en halv på sin max.

Jag ringde arbetsmiljöverket och frågade om det fanns rum för tolkningar i arbetsmiljölagen.
Du ska - som några redan sagt i tråden - klä dej varmt sa tjänstemannen. Långkalsonger och en tjocktröja som arbetsgivaren tillhandahåller.

Nu kommer vi till det riktigt intressanta:

Han fortsatte, observera att det här är nedkortat.
När det är kallare än -20 grader ska man som förare stå ut under en kortare period (ett par eller några få dagar - detta måste jag återkomma till så förvänta er en uppdatering i detta parentesområde någon gång i framtiden.) ...under en kortare period klä dej i vinterjacka, mössa och vinterhandskar eftersom kollektivtrafiken inte kan ställas för annars riskerar viktiga samhällsfunktioner att ta stryk. Räddningstjänst, handel, skola, restauranger... Ja, t.o.m. sopbilen kan bli stående om inte åkarn kommer till jobbet.

Det är alltså först då som våra bussar förväntas ha svårigheter att klara av att hålla värmen i kylan och det är först då som vi ska klä oss i full vintermundering.


Sedan har vi ett jätteproblem med dom gånger som chaufförerna ändå har stått ut av goodwill. Man har anmält bussen kall men när verkstaden får in bussen, eller när en kollega byter in den så är det 20 grader varmt. Då ja!!!
Här har man frusit i flera timmar och när någon annan får bussen så är det 20 grader varmt i den. Plötsligt är det inget fel på den. Vad gnällde föraren om egentligen???

Samtidigt har den stackarn som frusit i fingrarna, fötterna och öronen satt sej i en annan buss som kanske håller 22 grader säger vi. Eller så har han paus eller kanske en timmes lång matrast i en 20-graders tempererad lokal.
Men han (hon) är ju stelfrusen! 20-22 grader är långt ifrån tillräckligt till att tina upp. Nu behöver han 30 grader i kanske en timme eller två för att bli lika varm som chefen eller trafikledarna är från minut ett i deras jämnvarma lokaler.

Det här är praktexempel på hur konflikter tar fart. Man missar helheten.

Sen att arbetsgivaren säger att dom inte har några vagnar att byta med är inte ditt problem. Dom ska vara varma.
Du får inte straffas för att du vägrar köra en kall vagn, du har arbetsmiljölagen bakom dej.

Sen är det så att 20 grader är lite i underkant det med. Även om man har en tjocktröja på sej. Vi sitter ju still!

Bussterminalen

Citat från: CS skrivet 27 januari 2013, 06:32:04 AM
Det är på tok för många förare som kör med alldeles för mycket värme hos passagerare vintertid, framförallt i tätorter. ...åka ens tio minuter i 25 grader är varken speciellt skönt eller nyttigt för kroppen. ...Men tyvärr är det många förare som bara tänker på sig själva och vill ha solsemester i bussen och vrider upp alla värmereglage till max.

Jag hoppas mitt inägg här ovan är svar nog på din tanke. Du har inte en aning om vad den här föraren har fått stå ut med kanske i flera timmar. Som jag skrev här ovan: Man behöver ungefär två timmar på sej att bli varm i kläderna innan man kan sänka bussvärmen ner till behagliga 22-24 grader.
Om någon några minuter tidigare har gått hemifrån eller från jobbets klimatjusterade värme och sedan kliver in i tropikvärmen så får denne någon stå ut. Jag vill bli varm och snabbaste sättet är att först få upp toppvärme i hela bussen för då håller den sej hyfsat jämn när man sänker den till ca 22-24 grader och då menar jag i tätort eftersom det är en större genomströmning av uteluften än t.ex. en regional/långfärdsbuss.
Sedan sänker jag min förarvärme till ungefär 24-25 grader. Det är min idealtemp i tätorten. Då kan man kosta på sej att öppna sidorutan då och då för att få in lite uppfriskande svalka. :)

Förresten... När vi hade gångtid till t.ex. garaget som kunde vara i 10 minuter en kvart så drog jag upp tempen ordentligt för att vara varm under promenaden. Man vill ju inte börja frysa det första man gör. =)


Så, vad jag säger är att det är föraren som väljer vilken temp han/hon vill ha. För att nå dit kan man behöva ha tempen på max ett tag, kanske just under den tiden som någon bara ska åka några hållplatser.
Annars kan du ha en kall och sur chaufför där framme och det vill du inte.


Bonus:
Jag har genom åren åkt - alltså som resenär - en del långfärdsbuss typ Swebus Express. Mina bästa resor har varit då chauffören ställt in pass-värmen på ca 22 grader, då kan man sova gott också utan att vakna huttrandes en halvtimme senare. Men det är jag det.

sa0azs

<ironi>
Ja, fy Sören för de där gnälliga passagerna/kunderna som tror att de har något att säga till om.
Passar inte galoscherna kan de ta sig fram på annat sätt, och sluta förpesta min tillvaro med sitt gnäll.
Det här yrket vore perfekt, om det inte var för trafikhuvudmän utan koll, gnidna arbetsgivare och gnälliga kunder.
Bäst vore om jag fick en egen förarkabin, då kan jag ha det varmt och skönt, och som bonus slippa se pöbeln.
</ironi>

En del av er kanske borde fundera på att börja köra gods i stället, så slipper ni i alla fall de där gnälliga kunderna. Ni vet, de där som är anledningen till ert yrke finns.

Om kollektivtrafiken skall ha en chans mot bilen, så måste den upplevda kvaliteten vara tillräckligt hög för att kollektivtrafikens naturliga nackdelar (går inte precis när man vill precis dit man vill osv) går att leva med. Det innebär att man inte kan ignorera kundernas synpunkter helt och hållet, eftersom dessa då kommer att utebli.
Nu har ju iofs SL (motsv) ett de facto-monopol, så en hel del stackare har inget val, men det är knappast skäl att inte vara serviceinriktad. Vill man öka sin marknadsandel och även locka de som faktiskt har ett val, är det ett måste.

Arbetsmiljöproblem skall man givetvis försöka att lösa, men det får inte ske på kundernas bekostnad. Vissa saker går inte att lösa fullt ut, och då får man försöka få till en kompromiss.
Precis som att jag inte kan räkna med att jobba i kortärmat året runt, eftersom jag delvis jobbar ute i vädret, delvis inomhus och delvis i fordon med varierande temperatur, så kan inte heller en bussförare göra det.
I mitt fall blir det en hel del på och av med kläder, för att anpassa mig till den varierande omgivning jag arbetar i. Det ingår i jobbet.

buskörare

Citat från: sa0azs skrivet 06 februari 2013, 14:38:45 PM
<ironi>
Ja, fy Sören för de där gnälliga passagerna/kunderna som tror att de har något att säga till om.
Passar inte galoscherna kan de ta sig fram på annat sätt, och sluta förpesta min tillvaro med sitt gnäll.
Det här yrket vore perfekt, om det inte var för trafikhuvudmän utan koll, gnidna arbetsgivare och gnälliga kunder.
Bäst vore om jag fick en egen förarkabin, då kan jag ha det varmt och skönt, och som bonus slippa se pöbeln.
</ironi>

En del av er kanske borde fundera på att börja köra gods i stället, så slipper ni i alla fall de där gnälliga kunderna. Ni vet, de där som är anledningen till ert yrke finns.

Om kollektivtrafiken skall ha en chans mot bilen, så måste den upplevda kvaliteten vara tillräckligt hög för att kollektivtrafikens naturliga nackdelar (går inte precis när man vill precis dit man vill osv) går att leva med. Det innebär att man inte kan ignorera kundernas synpunkter helt och hållet, eftersom dessa då kommer att utebli.
Nu har ju iofs SL (motsv) ett de facto-monopol, så en hel del stackare har inget val, men det är knappast skäl att inte vara serviceinriktad. Vill man öka sin marknadsandel och även locka de som faktiskt har ett val, är det ett måste.

Arbetsmiljöproblem skall man givetvis försöka att lösa, men det får inte ske på kundernas bekostnad. Vissa saker går inte att lösa fullt ut, och då får man försöka få till en kompromiss.
Precis som att jag inte kan räkna med att jobba i kortärmat året runt, eftersom jag delvis jobbar ute i vädret, delvis inomhus och delvis i fordon med varierande temperatur, så kan inte heller en bussförare göra det.
I mitt fall blir det en hel del på och av med kläder, för att anpassa mig till den varierande omgivning jag arbetar i. Det ingår i jobbet.

Jag tror dock ingen här anser att man ska kunna jobba i kortärmat. Men man ska heller inte behöva sitta och köra i jacka och liknande.