Värme i bussen vid kyla

Startat av buskörare, 24 januari 2013, 18:38:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Ett stort problem är ju oxå att låggolvsbussar  har  för däligt med element därfram + mycket stor volym luft som ska värmas upp. Det behövs lite mer kräm i värmesystmet runt förarplats..

Köra kortärmat eller inte är ju upp till var och en .. vi är ju alla olika hur frusna vi är.. en del tycker +20 är för vamrt vissa tycker det är för kallt..  Inte lätt göra alla till lags .. Som resenär kan man ju lätta lite på sin klädsel man beöher ju inte ha vantar och mössa på och jackan knäppt ..  Går man ombord på en buss eller för den delen in en affär så lättar man ju på sin klädsel ..  har aldrig sett nån i en affär sitta med tjock vinterjacka på ..  och det ska inte vi heller behöva som kör buss  förutom den dagen det är svinkallt och värmen inte fungerar som den ska .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussterminalen

Ok, vilken bit var det du inte förstod?
Det handlar inte om kortärmat eller långkalsonger.
Det handlar om iskalla bussar som man sitter flera timmar i och som gör dej till en riskfylld arbetstagare.
Liksom då det är för varmt så ökar reaktionsförmågan. Till exempel.

Vi är högst flexibla. Jacka på, jacka av, handskar av och på. Vissa kör t.o.m. med mössa och ändå fryser man.
Jag vet inte vem du är, men du låter som en chef med ditt "vad-är-problemet-attityd.
Får jag upplysa dej om att det finns arbetsmiljölagar man ska följa. Inte "borde".
Det jag skrev om i min förra post är när man hamnar utanför ramarna för vad som är normalt.

Jag kan ytterligare upplysa dej om att först när det är kallare än -20 grader ska man klä på sej extra vinterkläder.
Till dess är det tänkt att man ska kunna köra i byxor, skjorta och kavaj.
Eller sitter du och kör med termobyxor i din bil så fort det är minusgrader?
Då kanske du borde åka till en verkstad med den...

sa0azs

Citat från: Bussterminalen skrivet 07 februari 2013, 13:48:53 PM
Får jag upplysa dej om att det finns arbetsmiljölagar man ska följa. Inte "borde".
Bryts det mot arbetsmiljölagen, vilket överhuvudtaget inte nämnts, är det väl inga konstigheter?
Får du ingen respons när du påtalar det för din arbetsgivare kontaktar du ditt skyddsombud. Denne kommer då rimligtvis att sätta stopp för verksamheten till dess att problemet är åtgärdat, och man inte längre bryter mot lagen.

yngrot

Löste av en kollega häromdagen.  Alla värmereglagen var i maxläge!!    Tuta på henne och fick henne komma till bussen och sa till henne att aldrig sätta värmen på max.. Bak var det ställt på +26..  vredet för defrosterfläkt i maxfart vredet för styrning av luft i läge för max defroster = fullfart på fläkt det räcker ju sätta vredet i max defroster läge för att få full värme..  och max värme   samt förartemp i maxläge..  Helt fel undra på att folk klagar när sånt här händer ..  Vissa förare tror att det blir fortare varmt om man sätter på full värme vilket är helt tokigt    det kommer  full värme till inställd temp uppnåts   sen minskar den ..   

I detta fall typiskt handhavande fel..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Tror att BadTab eller någon annan med bra insyn i tekniken kan svara bättre på det, men jag har även i vissa fall fått mig meddelat att man inte ska skruva upp till max då systemen i sig inte heller klarar det. Antingen så tar de slut mycket fortare (går sönder oftare) eller så stänger de entligt utsago ned sig själva ibland för att förhindra överbelastning.

I alla fall var det så en mekaniker i Täby sade för ett par år sedan kring en diskussion om en Volvovagn. Var det iskallt ute och man tog en kall buss på ramp så gav det enligt honom då inte så mycket att vrida på fullt. Detta då en ledvagn rymmer ungefär lika många m3 luft som en trerumslägenhet vilket gör att systemen blev överbelastade om de ska gå på fullt hela tiden.

Enligt honom skulle man smyga igång på lägre temperatur och sedan öka gradvis. Det skulle dock inte hjälpa att ha det på max för oavsett vad så blir det en gräns för vad som var praktiskt möjligt. Det innebar då att försökte man höja ytterligare (genom att dra upp allt på max) så stod allt bara och jobbade på högvarv utan direkt resultat annat än att fläktar mm. tog stryk.

Detta är som sagt vad jag fått höra, men jag erkänner villigt att jag inte är någon mekaniker så det finns som sagt säkert flera som har bättre koll på detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

När fläktar går på högvarv blir luften som kommer från fläkten svalare  ju lägre fart desto varmare luft kommer det från den .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Calle

Var det inte problem med att GS nya gasledbussar i 800-serien hade värme som ren bastu i bakre leden?

Ersa

Sätt reglaget på +22 grader för passagerarutrymmet, och lås därefter in reglaget så ingen utom behörig personal kan mixtra med det. Alternativt ha ett reglage som går att reglera enbart i fem lägen: 20, 21, 22, 23 eller 24 grader.
Klart! Därefter regelbunden kontroll och service av klimatanläggningen så att den håller under hela bussens livslängd.

yngrot

Nja +22 blir lite för varmt..  gå bak i bussen och känn hur varmt det blir  ett bra tips jag fick lära mig när jag börja köra..  Särskilt bussar med motor bak blir väldigt varma längst bak..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina