Spårvagnar i Göteborg del 1

Startat av Niclas Rosenius, 24 januari 2013, 11:50:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Hej, under mitt besök i Göteborg i november så blev det en hel del bilder på bussar men också på spårvagnarna som rullar i staden. Kan inte modell-beteckningarna på dessa så om nån som vet får gärna hjälpa till med detta så vore jag tacksam.

Först ut utanför Liseberg/Svenska Mässan fick jag dessa.

GS 847 o 761

GS 761 o 847

GS 859 o 735

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Det är M29 främst och M28 sist på samtliga de fordonskombinationer du fotograferat.

Skyltningen Torp blev historisk den 9 december, då linje 5 förlängdes till Östra sjukhuset. Så det unika med att linje 3 och 5 vänder i samma slinga men den förra skyltas Kålltorp och den senare Torp är alltså nu slut efter mer än ett halvsekel.

Fina bilder trots det trista vädret!

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2013, 12:19:51 PM
Skyltningen Torp blev historisk den 9 december, då linje 5 förlängdes till Östra sjukhuset. Så det unika med att linje 3 och 5 vänder i samma slinga men den förra skyltas Kålltorp och den senare Torp är alltså nu slut efter mer än ett halvsekel.

Inte helt historisk, i nattrafik vänder linje 5 fortfarande vid Torp/Kålltorp och skyltas "Torp" dit. Men det är inte helt glasklart uttryckt i tidtabellen.
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5005-20121209-20130615-A6L.pdf
Nattvagnarna vänder alltså inte vid Korsvägen som det kanske ser ut. Visst, läser man både hållplatslistan och noterna och dessutom har bra koll på lokala geografin förstår man ju hur det hänger ihop. Men varför uttrycka en tidtabell enkelt när man kan krångla till det.  ;)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2013, 12:19:51 PM
Fina bilder trots det trista vädret!

Medhålles!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Niclas Rosenius

Man tackar och bockar för både info och beröm.

Mer bilder kommer inom kort på spårvagnar.

//Niclas

Ronald M. Jannesson

M 28 701 - 770, M 29 801 - 860, M 25 501 - 625 (numera skrotade förutom några få bevarade exemplar); pedalvagnarna in alles! Åkte Ringliniens M 25 606 i höstas förresten med ursprungslackering. Härligt med M 25-ljud i olika situationer typ klarsignal o.d. M 28 701 även namngiven "Evald" är den äldsta vagnen i reguljär trafik. Född 1964, samma år som jag, därför MIN favorit i trafik!!! ;D

Niclas Rosenius

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 12:38:10 PM
M 28 701 - 770, M 29 801 - 860, M 25 501 - 625 (numera skrotade förutom några få bevarade exemplar); pedalvagnarna in alles! Åkte Ringliniens M 25 606 i höstas förresten med ursprungslackering. Härligt med M 25-ljud i olika situationer typ klarsignal o.d. M 28 701 även namngiven "Evald" är den äldsta vagnen i reguljär trafik. Född 1964, samma år som jag, därför MIN favorit i trafik!!! ;D

Tackar för denna info med.

Ja 1964 var ett bra år :-)

//Niclas

Jonas Gustafsson

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 12:38:10 PM

Det verkar högst sannolikt att ett antal M28 kommer att passera 50-årsdagen i reguljär trafik.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Cyklisten

Men fanns det genomgående vagnar mellan linjerna? Det fanns visst slingor for de båda linjerna, men även genomgående spår som verkade utnyttjas rätt ofta (ingen rostbeläggning).

JDS

Citat från: Cyklisten skrivet 31 januari 2013, 22:59:12 PM
Men fanns det genomgående vagnar mellan linjerna? Det fanns visst slingor for de båda linjerna, men även genomgående spår som verkade utnyttjas rätt ofta (ingen rostbeläggning).

Ut- och ingående vagnar, övnings- och provtåg m m har väl alltid förekommit, och vid vissa trafikomläggningar har linjerna kopplats ihop så att vagnarna bara skyltat om och fortsatt rakt fram.