11-åring lämnades kvar när chauffören valde säkerheten först

Startat av en_dalmas, 23 januari 2013, 19:49:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

"Mellanstadieeleven Linus Lindström fick inte följa med bussen när han skulle hem från skolan. Föraren vägrade låta honom gå ombord - trots att det var tolv minusgrader ute."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/#./linus-fick-inte-folja-med-bussen?&_suid=1358966414550017027820449445247

Chauffören och även kollegan är ingen som medvetet skulle lämna nån kvar, och hade det vart jag själv så hade säkert jag också kunnat tro likadant. Men som vanligt när det händer nåt sånt här så pratar man i media hellre om det negativa än ser på vad som egentligen hände

bisquit

Ja föraren är ju en av dem duktigaste som finns. På Keolistiden på Österängsgatan var vederbörande dessutom Huvudskyddsombud!

Mods. edit. Namnuppgift borttagen.

Lars-Håkan_E

Men... det känns som något väldigt ovanligt att man lämnar kvar kunder utan att informera dem om varför, och var bussen fullsatt till sista ståplats? av artikeln känns det inte riktigt så utan att föraren av trafiksäkerhetsskäl o hala vägar inte ville ta ombord fler kunder.
Till sist om det är kunder som blir kvarlämnade och allra helst skolbarn måste ju transport ordnas omgående, den delen verkar ingen ha tänkt på.

en_dalmas

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 januari 2013, 21:04:21 PM
Men... det känns som något väldigt ovanligt att man lämnar kvar kunder utan att informera dem om varför, och var bussen fullsatt till sista ståplats? av artikeln känns det inte riktigt så utan att föraren av trafiksäkerhetsskäl o hala vägar inte ville ta ombord fler kunder.
Till sist om det är kunder som blir kvarlämnade och allra helst skolbarn måste ju transport ordnas omgående, den delen verkar ingen ha tänkt på.

Jo, fast det var just det att som jag förstått det så uppfattade chauffören det som att alla som stod utanför skulle med. Och så många ville hon inte ta med för då skulle hon få stående i bussen, nåt som hon inte ville p.g.a. säkerhetsskäl då hon skulle köra vidare på en smal och hal väg.

Jo

Det är naturligtvis svårt att veta men när jag läser artikeln får jag i alla fall känslan av att pojken inte var så intresserad av att åka med utan prioriterade att prata med kompisarna. När så föraren tröttnade på att vänta på resenären och skulle köra iväg så ville pojken helt plötsligt med vilket föraren inte ville medverka till.

yngrot

Citat från: Jo skrivet 27 januari 2013, 18:42:29 PM
Det är naturligtvis svårt att veta men när jag läser artikeln får jag i alla fall känslan av att pojken inte var så intresserad av att åka med utan prioriterade att prata med kompisarna. När så föraren tröttnade på att vänta på resenären och skulle köra iväg så ville pojken helt plötsligt med vilket föraren inte ville medverka till.

Detta fenomen  är ju inte helt ovanligt  en del sätter det i system  men till slut är enda sättet lära dem att gå på bussen är att köra iväg .. är ju ett oscick vissa har för sig att man ska vänta på dem ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina