Huvudmeny

BEDFORD

Startat av S Svensson, 28 oktober 2007, 01:03:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Skulle vara intresserad av om namnet BEDFORD användes på några bussar som byggs i dag?Tänker då speciellt på bussar som byggs i södra Tyskland.

Namnet "varumärket" var tidigare namnet på ett företag-namn på buss- i Storbritannien.

Kai Sillanpää

Jag har för mig (är ingalunda tvärsäker...) att det inte skulle ha tillverkats Bedford-bussar efter att General Motors lade ned produktionen i Storbritannien år 1986.

Mvh Kaizu

S Svensson

Det stämmer och det stämmer också att GM förändrade i Tyskland så att Opel inte tillverkade lastbilar. Men enligt tidningen Vi Bilägare i ett nr 2004 så såldes tillverkningen till MAN. Det är detta som i dag äger märket Bedford.
Således intressant om det enbart vilar eller användes.

Simon A

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bedford_%28fordon%29
Där står det precis vad som hänt med Beford.

//Simon

S Svensson

Har tagit del av det hela ännu en gång. Där står det att namnet slutade användas 1990. MEN, uppgifter på annat håll uppger att namnet såldes i hop med Opels lastvagnssrörelse till MAN.
I så fall stämmer detta? Dvs övertogs GM:s lastvagnsrörelse i Europa av MAN ?
Saken har viss betydelse nu när Scania,VW och Man förhandlar om samgående.
För de som undrar mera :Bedford var GMs namn på lastvagnar och bussar tillverkade i England hos det som kallas Vauxhall. I dag tillverkar de personbilar och småbussar. Pv modellerna är identiska med Opel och dessa kallas i england för Vauxhall. Tillverkar skåpbilen Vivario undr tre olika varumärken Vauxhall,Opel och Renault.

Muk

Bedford som namn är väl inte mer inarbetat än något av alla de andra märkena som har inkorporerats och försvunnit vid diverse bolagsbildningar. Jag tror inte vi får se Beford som ett namn att räkna med, lika lite som vi får se Vabis, Tidaholm, Thule, Berliet etc.