Huvudmeny

5518 har flyttat!?

Startat av bisquit, 21 januari 2013, 17:26:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Läste att Keolis 5518 blivit övertagen av Hölö. Trots den ringa åldern av 1år. Var det inte lönt att reparera den?

Nico

Allt är relativt och skadorna på bussen var nog ganska omfattande. Å andra sidan behöver det inte alltid handla enbart om pengar. En förare och kollega (om än för mig obekant) blev svårt skadad för livet i bussen i fråga. Ser man till allt sammantaget så är det i vissa fall då bättre för alla parter att låta bussen gå till skrot hellre än att satsa på att reparera den. Skulle den fortsatt rulla så hade alla fortsatt blivit påminda om olyckan.

Någon minns säkert bättre, men jag har för mig att Keolis gjorde samma sak med 5083 (låt vara att den vagnen var bra mycket äldre) efter olyckan vid Södermalmstorg i samband med Stockholm maraton 2011. Alltså, när vagnen var klar och genomgången av myndigheterna vart det väl nästan raka spåret till Hölö eller så direkt efter hellre än att sätta den i trafik igen?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Vanlig rutin där större personskador och dödsfall inträffat. Samma öde gick polisbilen från tragedin i Malexander till mötes trots enbart småskador på dörrar och rutor. Som Nico skriver: Vilka kollegor vill framföra en sådan individ efteråt?

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 21 januari 2013, 18:16:39 PM
---

Någon minns säkert bättre, men jag har för mig att Keolis gjorde samma sak med 5083 (låt vara att den vagnen var bra mycket äldre) efter olyckan vid Södermalmstorg i samband med Stockholm maraton 2011. Alltså, när vagnen var klar och genomgången av myndigheterna vart det väl nästan raka spåret till Hölö eller så direkt efter hellre än att sätta den i trafik igen?
Det stämmer, men först efter att den reparerats. Beslutet var helt riktigt av hänsyn till de inblandade.

bisquit

Det är sant. Även om det finns dem fordon som repas också. Tänker närmast på Lasse stefanz, turnebuss som är en ombyggd Volvo 9900 av årsmodell 03 eller 04. Som var med om den tragiska dödsolyckan utanför Arboga för några år sedan!

Björn Forslund

Citat från: bisquit skrivet 22 januari 2013, 12:00:15 PM
Det är sant. Även om det finns dem fordon som repas också. Tänker närmast på Lasse stefanz, turnebuss som är en ombyggd Volvo 9900 av årsmodell 03 eller 04. Som var med om den tragiska dödsolyckan utanför Arboga för några år sedan!

I det fallet har ju bussen avyttrats eller lösts in av försäkringsbolaget, och om den sedan sålts vidare och blivit turnebuss är ju en annan sak.