Huvudmeny

Fotoförbud Frankrike?

Startat av tågluffaren, 20 januari 2013, 14:50:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Har hört att det i Frankrike är förbjudet att fota bussar. Vet någon ifall det stämmer?

Staffan Sävenfjord

Citat från: tågluffaren skrivet 20 januari 2013, 14:50:21 PM
Har hört att det i Frankrike är förbjudet att fota bussar. Vet någon ifall det stämmer?

Sommaren 2008 fotade jag massor med bussar i Avignon, Cannes och Nice. Ingen sade något om att det skulle vara förbjudet och de flesta förarna log vänligt precis som det brukar vara i Sverige.

Det skulle i så fall någon nytillkommen lag men varför skulle man förbjuda fotografering av just bussar? Inte ens i gamla Sovjet var det förbjudet. Det enda land där någon ansvarig  hävdat att det skulle vara förbjudet är i Sverige. Men det kan ju bero på att 95 procent av de bussar som jag fotograferar är i Sverige.

New_options

Riktigt snygg lack på den där

Nupski

Nja skulle jag nog säga. Det är inte förbjudet fast inte helt tillåtet om det är en privatfirma, fast ingen kan förbjuda dig att fotografera. Men polisen kan tycka att man är terrorist om man fotar bussar och då får man problem. Min franska är inte den bästa och svarade polisen på svenska så han dröp av, fast han ville egentligen att jag skulle radera minneskortet. Detta var 2009 i Alsace.

Citybus

Citat från: Tomas skrivet 20 januari 2013, 21:13:01 PM
Nu hittade jag länken.

http://photothisandthat.co.uk/2012/02/15/the-french-privacy-law/

I have had many occasions where French bus drivers have complained about me taking their picture. They usually go away if you just play "stupid" and talk to them in any language except French. As the article says, if they are not the main subject of the photo, then there should be no issue.

If you are in a Bus Station it is highly likely that a supervisor will come and speak to you and tell you it is forbidden. You would generally be on private land, so therefore you have to stop.

Paul

Paul
Bus photos from around Europe, the Far East, Canada and Australia - https://citybus.piwigo.com

Frippe Fribas

Den enda gången jag råkat ut för att bli tillsagd att sluta fotografera i Frankrike var när jag och Marc var på en busstation för expressbussar i Paris.
Då kom det någon säkerhetsvakt eller liknande och försökte förgäves på franska förklara för oss att vi inte fick fotografera inne på busstationen utan tillstånd.
Efter lite kroppsspråk och tveksam engelska lyckades vi enas om att jag och Marc inte utgjorde något hot mot varken honom eller bussarna och så gick vi ut och fotade samma bussar när de stod uppställda utanför terminalen i stället.

I New York råkade jag värre ut när jag fotade bussar som ankom Port Authority Bus Terminal, det var inte populärt...

Mattias Petersson

Har jag läst innan du fick radera minneskortet i New York kom till förhör med minns knappt vet det har varit uppe här innan?
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Petersson skrivet 21 januari 2013, 19:20:40 PM
Har jag läst innan du fick radera minneskortet i New York kom till förhör med minns knappt vet det har varit uppe här innan?

Det var en annan skribent som skrev om det.

Mattias Petersson

Finns det inte i sverige är fotoförbud fota bussar nån stanns i sverige?
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Petersson skrivet 21 januari 2013, 20:09:18 PM
Finns det inte i sverige är fotoförbud fota bussar nån stanns i sverige?

På allmän plats är det tillåtet och där behöver man inte fråga så länge själva bussen är huvudmotivet. Dit räknas även t ex busstationer. Däremot kan det vara förbjudet på depåområden. På ett sådant frågar man innan man går in på området. Men det kan vara lämpligt att också fråga om det är tillåtet att fotografera bussarna och om man tänker lägga ut bilderna på nätet bör man också fråga om det går bra. Jag vet att det t ex finns företag som säljer bussar som inte vill att bilder på dessa läggs ut på Bussnack av hänsyn till tidigare ägare.

621

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2013, 21:03:18 PM
På allmän plats är det tillåtet och där behöver man inte fråga så länge själva bussen är huvudmotivet. Dit räknas även t ex busstationer. Däremot kan det vara förbjudet på depåområden. På ett sådant frågar man innan man går in på området. Men det kan vara lämpligt att också fråga om det är tillåtet att fotografera bussarna och om man tänker lägga ut bilderna på nätet bör man också fråga om det går bra. Jag vet att det t ex finns företag som säljer bussar som inte vill att bilder på dessa läggs ut på Bussnack av hänsyn till tidigare ägare.

Lite mer i tillägg till Staffans inlägg.

Så länge du själv står på allmän plats eller plats dit du kan ta dig med stöd av allemansrätten finns det bara ett hinder mot fotografering och det är om bussen står så att du samtidigt fotar ett skyddsobjekt där fotoförbud råder.

Det spelar ingen roll om bussen, en förare eller något annat är huvudmotiv och personer som kommer med på bild har ingen rätt att hindra dig från att fotografera dem.

En annan sak är att man av hänsyn till sina medmänniskor kan försöka respektera (rimliga) önskemål att inte fotografera personer eller föremål.