Bussar i Ulricehamn i september 1995, del 2 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 januari 2013, 09:53:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Vid garaget stod denna van Hool KPF670, fd GDG 1282. En busstyp jag inte direkt väntat mig finna i Ulricehamn men de fanns i Vänersborg och Alingsås. Denna kommer från det förstnämnda garaget.

DAE023 går på en sjukreselinje som körs av Nitta Taxi.

FWJ071 på väg till Trädet. Även Hallgrens hade köpt Lahti Falcon fast de inte var så förtjusta i Volvo-bussar. Setra skulle det vara! Bussen kom sedan till KE's Bussar i Fjärås. Trädet är bestämd form av träde, inte av träd, och skall alltså uttalas därefter.

DFG163 är den sista buss som SJ Buss beställde. Sedan blev det Swebus.

Jag brukar tycka att förr tillhör det förgångna och att det generellt inte var bättre förr. Men när det gäller överraskande vagnsutsättningar var det bättre. Vem hade väntat sig att se EZS682 på den inte ens en mil långa linjen till Marbäck? Bussen är fd Gunnarssons Buss i Skene, som 1991 såldes till Swebus. Sedan kom den till Orusttrafiken och slutade sin aktiva Sverige-tjänst hos Buss-Åke på Vikbolandet. Den var lite mer än 20 år gammal när den avställdes.

MDF021. Hedéns i Strängsered körde en linje mellan hemorten och Ulricehamn, alltid med fina bussar.  Tyvärr har detta trevliga företag upphört med verksamheten. Bussen började hos Björks Buss i Hallstahammar. Den rullar än i dag men nu som husbuss, reggad som personbil klass II. Det är ju en Kutter! 

Olof Lagerkvist

Oj, vilka bussar du hittade i Ulricehamn den dagen! Det fanns en del oväntade positivia överraskningar emellanåt på den tiden.

Jag funderar lite på Hedéns-bussen och om den verkligen brukade användas där, men det kanske var så. Busslinjen Strängsered-Ulricehamn längs gamla vägen genom Gullered och Hössna försvann ju och ersattes med kommunal skolbusstrafik. Så är det ju än idag, men jag funderar på när den ändringen gjordes? Gick bussen på bilden verkligen på Älvsborgstrafikens linje den vägen, eller går den i kommunal skolbusstrafik och framförallt - brukade den användas till den körningen i så fall? Det känns inte riktigt som någon typisk modell för deras skolbusskörningar, men jag kan ta fel där och blanda ihop det med hur det såg ut några år tidigare.

Själv har jag bara positiva minnen av bussarna från detta Strängseredsföretag från somrarna i mitten av 80-talet då man åkte till simskola i sjöarna åt det hållet!  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2013, 13:14:21 PM
Oj, vilka bussar du hittade i Ulricehamn den dagen! Det fanns en del oväntade positivia överraskningar emellanåt på den tiden.

Jag funderar lite på Hedéns-bussen och om den verkligen brukade användas där, men det kanske var så. Busslinjen Strängsered-Ulricehamn längs gamla vägen genom Gullered och Hössna försvann ju och ersattes med kommunal skolbusstrafik. Så är det ju än idag, men jag funderar på när den ändringen gjordes? Gick bussen på bilden verkligen på Älvsborgstrafikens linje den vägen, eller går den i kommunal skolbusstrafik och framförallt - brukade den användas till den körningen i så fall? Det känns inte riktigt som någon typisk modell för deras skolbusskörningar, men jag kan ta fel där och blanda ihop det med hur det såg ut några år tidigare.

Själv har jag bara positiva minnen av bussarna från detta Strängseredsföretag från somrarna i mitten av 80-talet då man åkte till simskola i sjöarna åt det hållet!  :)

Den användes på en linje som fanns annonserad i Älvsborgstrafikens tidtabell, men den var som synes också skolbusskyltad. Den efterträddes av en Mercedes Tourismo, som i varje fall var den vanliga bussen i den användningen.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2013, 14:24:10 PM
Den användes på en linje som fanns annonserad i Älvsborgstrafikens tidtabell, men den var som synes också skolbusskyltad. Den efterträddes av en Mercedes Tourismo, som i varje fall var den vanliga bussen i den användningen.

Okej, då var det nog bara så att saker hände i en liten annan ordning än jag fick för mig när det gäller Hedéns och Strängseredslinjen. Stort tack för bilderna förresten!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-