Bussar i Ulricehamn i september 1995, del 1 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 januari 2013, 15:37:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I september gjorde jag ett besök i Ulricehamn som också fått en del nytt i juni 1995. Bland annat hade Buss i Väst börjat köra lite mer och Swebus minskat på sin trafik. Ontario II-bussarna hade försvunnit från Ulricehamn och ersatts av nya DAB Silkeborg. Dessa rullade kvar ända till sommaren 2011, då Nettbuss tog över. Först OCF102.

OGO082. När jag ser detta registreringsnummer kom jag att tänka på en dikt:
Om alla svenskar plötsligt dogo
blev det väldigt tomt på OGO

(Tage Danielsson: Samlade dikter 1967-1967)
OGO var nämligen ett konditori i Stockholm dit invandrare inte var välkomna.

ATG300 på linje 831 till Stockholm. En rätt enkel buss för en så lång resa. Toa fanns visserligen men så vitt jag minns inte AC.

En Ontario fanns dock kvar, men inte körd av Hidgårds på Ulricehamns Omnibustrafik utan av Linjebuss. PAF336 har ett förflutet hos Varbergs Omnibustrafik och av den svårlästa skylten att döma gick den på Stinalinjen, en sjukreselinje.

NAX293.

EGR243 på linje 900 på väg till Falköping. Linjen startade i Tranemo. Men skall det gå ihop med geografin måste bussen varit felskyltad. Bussen hamnade sedan hos Carlsteins Busstrafik i Brandstorp och Svensks Buss i Örsundsbro.

GZT431 kördes av Larssons Busstrafik i Falköping. Det var denna del av Larssons som sedan blev Söne Buss i Göteborg. Den andra delen lever kvar som Larssons Busstrafik i Främmestad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sven W

Hej

Gick Swebus Express till busstationen på den tiden? Nu för tiden får man ju traska långt ut på landet för att hitta den här Stockholmsbussen.

Hälsningar
Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 19 januari 2013, 16:25:09 PM
Hej

Gick Swebus Express till busstationen på den tiden? Nu för tiden får man ju traska långt ut på landet för att hitta den här Stockholmsbussen.

Hälsningar
Sven

Ja, expressbussarna gick via busstationen fast namnet Swebus Express var väl inte påkommet 1995 utan kom först något år senare. I dag stannar de vid Brunnsnäs, vilket är runt två kilometer från busstationen. Det bästa är väl att åka med linje 200 riktning Borås dit. Eller också ta linje 200 till Jönköping  och byta till Expressen där.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sven W

Enda gången jag åkt hem med Swebus X från Ulricehamn hade jag bestämt mig för att promenera till Brunnsnäs. Jag kryssade fram på gator och stigar mellan vattendrag och träsk och hamnade så småningom på riksvägsbron. Där var trångt och helt oskyddat från de snabba långtradarna. Så kan det bli om man tar ut färdvägen på en GPS och sedan följer den. Att ta bussen i stället är att rekommendera...

/Sven

S Svensson

Ontario II var den inhyrd från BL (eller LB ) till Ulricehamn. När Du skrev Linjebuss så tänkte jag egentligen på att det rör sig om Stinalinjen  till Skene-Överlida. Egentligen kanske detta inte spelar någon roll. Kanske gick Ontario enbart till Borås?
Ontarie från Varberg. Hallandstrafiken förvärvade ett antal (tror det var sex stycken) som hyrdes ut till SJ/Swebus,LB i Varberg och
"Sivan".
När det gäller Swebus Express skall väl påpekas att det egentligen inte är några "riktiga" Expressturer utan motsvarigheten till nuvarande linje till Jönköping som körs av Nettbuss och Bottnaryds Taxi AB.
Förr i tiden fanns det turer som gick förbi Ulricehamn också. Det kom önskemål om att dessa skulle stanna vid en hållplats vid väg 40. Men detta var efter att Linjebuss/Connex/Veolia börjat köra linje 100.
Buss 2946 var fin att åka och var den enda som hade toalett och 5HP590 automatlåda. Märk att 2941-2943 i princip var lika till kaross men var en årsmodell senare och hade G7 manuell låda. Kom att tänka på att någon frågade om dessa bussar.2947 fanns i Visby och 2948 fanns i Borås och gick Ulricehamn-Göteborg.
Tack för fina bilder !

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 21:40:41 PM
Ontario II var den inhyrd från BL (eller LB ) till Ulricehamn. När Du skrev Linjebuss så tänkte jag egentligen på att det rör sig om Stinalinjen  till Skene-Överlida. Egentligen kanske detta inte spelar någon roll. Kanske gick Ontario enbart till Borås?
Ontarie från Varberg. Hallandstrafiken förvärvade ett antal (tror det var sex stycken) som hyrdes ut till SJ/Swebus,LB i Varberg och
"Sivan".

De Ontario som gick i Ulricehamn fram till sommaren 1995 tillhörde Ulricehamns Omnibus såldes också till Linjebuss men det är alltså inte någon av dem på bilden utan UOAB hade PAU041 och PAU044. Stinalinjen var ett samlingsnamn på olika sjukreselinjer. Linjebuss 1006 användes också i Borås på servicelinjerna. Så vitt jag vet hade Hallandstrafiken bara en Ontario vilket också stämmer med Svensk Busshistoria. Den kördes av Hallandstrafiken men de lär ha hyrt in förare från Swebus.

När det gäller Swebus Express skall väl påpekas att det egentligen inte är några "riktiga" Expressturer utan motsvarigheten till nuvarande linje till Jönköping som körs av Nettbuss och Bottnaryds Taxi AB.

Den här bussen gick Göteborg-Stockholm så det var en ren motsvarighet till dagens linje 830. Mellan Göteborg och Borås gick den också som tågbuss, men var ofta förstärkt med en buss som bara gick till Borås. Bottnaryds Taxi AB skall vara Bottnaryds Trafik AB.

Förr i tiden fanns det turer som gick förbi Ulricehamn också. Det kom önskemål om att dessa skulle stanna vid en hållplats vid väg 40. Men detta var efter att Linjebuss/Connex/Veolia börjat köra linje 100.

Det var tidigast 2002 alltså. Jag kommer inte ihåg riktigt när Swebus slutade helt köra in till Ulricehamns busstation men det är möjligt att det var då. Det kan ju dock inte ha särskilt mycket att göra med att linje 100 började gå Göteborg-Borås-Ulricehamn eftersom bussarna på Swebus tid inte var tågbussar längre än till Borås. Gällde Västtrafiks taxa på linje 830/831 mellan Borås och Ulricehamn? Den gällde i alla fall inte mellan Göteborg och Borås utan det var SJ:s taxa.

S Svensson

Det var en tid efter Veolia övertagande som det tecknades avtal om att Swebus skulle upplåta bussar åt resenärer med Västtrafiks månadskort. Men jag är inte helt säker på hur det är för jag kan tänka mig enstaka bussar som stannar på RV40 även tidigare. Jag kommer dock ihåg att det annonserades om stopp utanför Ulricehamn.
Jag tittade inte på linjenr. 3276 och 3277 var jag van vid att de gick Huskvarna-Jönköping-Göteborg.

Det var sex Ontarie som Hallandstrafiken stod för. Jag har inte meddelat SBH om detta men jag har skrivit om dem tidigare.
SJ 3127-3129 var de i Falkenberg. BL höll reserv och jag vill minnas att jag sett någon på väg söderut.
Falkenberg hade fem (5) Renault Master tidigare. Insattes ca maj 1988. För små och ersattes av Ontarie II. Omplacerades sedan. Några till Mölndal (BiV/LejaT).
"Sivan" kom till Swebus.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 22:38:52 PM
Det var en tid efter Veolia övertagande som det tecknades avtal om att Swebus skulle upplåta bussar åt resenärer med Västtrafiks månadskort.

Jo, det infördes faktiskt på mitt initiativ sedan jag dag efter dag bevittnat hur folk bråkat med Swebus chaufförer om att få åka med till Göteborg, vilket de alltså inte fick göra eftersom Swebus hade upptagningsförbud för resor inom Västra Götalands län. Jag vill minnas att det var i början av 2003. Mitt förslag var att de skulle få ta upp resenärer till Swebus taxa, som det varit innan linje 100 dök upp på de bussar Borås-Göteborg som inte gick som tågbussar på sträckan. Men det blev även Västtrafiks periodkort som gällde, något som medförde att Swebus fick förstärka en avgång från Borås vid 6.30-tiden och det var ju inte direkt meningen eftersom det egentligen var en tomkörning som annonserades. Resandet på avgång steg på någon månad från i snitt 2 till i snitt 80, vilket måste ha varit den kraftigaste ökningen i svensk kollektivtrafik på en enskild avgång.

Swebus öppnade moteld och slutade annonsera avgången från sommaren 2004. Vilket resulterade i en patetisk insändare i Borås Tidning med innebörden att så kunde bara ett offentligägt trafikföretag göra. Swebus var som bekant privatägt sedan cirka tio år då!!

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 22:38:52 PM
Det var sex Ontarie som Hallandstrafiken stod för. Jag har inte meddelat SBH om detta men jag har skrivit om dem tidigare.
SJ 3127-3129 var de i Falkenberg. BL höll reserv och jag vill minnas att jag sett någon på väg söderut.
Falkenberg hade fem (5) Renault Master tidigare. Insattes ca maj 1988. För små och ersattes av Ontarie II. Omplacerades sedan. Några till Mölndal (BiV/LejaT).
"Sivan" kom till Swebus.

Jag trodde du menade sex Ontario (obs! namnet) för sjukreselinjerna men menar du i hela länet så stämmer det. Två i Varberg och tre i Falkenberg samt SIVAN. Det är möjligt att Hallandstrafiken var formell ägare men bussarna var registrerade på Linjebuss resp Swebus (från början Varbergs Omnibus AB och SJ Buss).

Olof Lagerkvist

Citat från: Sven W skrivet 19 januari 2013, 20:08:08 PM
Enda gången jag åkt hem med Swebus X från Ulricehamn hade jag bestämt mig för att promenera till Brunnsnäs. Jag kryssade fram på gator och stigar mellan vattendrag och träsk och hamnade så småningom på riksvägsbron. Där var trångt och helt oskyddat från de snabba långtradarna. Så kan det bli om man tar ut färdvägen på en GPS och sedan följer den. Att ta bussen i stället är att rekommendera...

Eller promenera på gång- och cykelbanan på den gamla banvallen. Den har jag själv gått några gånger mellan Swebus vid Brunnsnäs och Ulricehamn centrum. Är vädret bra är det en helt okej och fin promenad. Men visst, det blir en bit att gå ändå. Brunnsnäs har dessutom ganska okej pendlingsparkering på norra sidan vägen. Praktiskt om man kör bil från något ställe utanför staden och tar bussen mot Borås eller Göteborg.

Annars håller jag med om att hållplatsmiljön vid Brunnsnäs är bland de bedrövligaste man kan hitta på Swebus nät, hänsyn taget till trafikmängden. När man kliver på i Stockholm får man se till att inte lasta in resväskan på vänster sida i bussens bagageutrymme, för då får man lasta ut den med livet som insats i Ulricehamn...

Hållplatsen är egentligen ett gammalt provisorium som blivit kvar alldeles för länge. När nya motorvägen kommer att byggas utanför Ulricehamn ska det byggas mycket bättre hållplats. Åtminstone ser det lovande ut på de numera fastställda ritningarna.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2013, 22:10:57 PM
Det var tidigast 2002 alltså. Jag kommer inte ihåg riktigt när Swebus slutade helt köra in till Ulricehamns busstation men det är möjligt att det var då. Det kan ju dock inte ha särskilt mycket att göra med att linje 100 började gå Göteborg-Borås-Ulricehamn eftersom bussarna på Swebus tid inte var tågbussar längre än till Borås. Gällde Västtrafiks taxa på linje 830/831 mellan Borås och Ulricehamn? Den gällde i alla fall inte mellan Göteborg och Borås utan det var SJ:s taxa.

Västtrafiks och tidigare Älvsborgstrafikens värdekort och periodkort, men inte kontantbiljetter, gällde på Swebus 830 på sträckan Bollebygd-Ulricehamn på tågbusstiden. Tågbussuppdraget gällde hela sträckan Göteborg-Ulricehamn, det slutade alltså inte i Borås. Det kan vara lätt att förledas att tro det, eftersom det av förklarliga skäl gick mer trafik Göteborg-Borås. Men hela sträckan Göteborg-Ulricehamn annonserades som tågbussar i tågtidtabell 97 m m. Detta upplägg med värdekorten och periodkorten flyttades över till linje 100 när den tog över tågbussuppdraget. Man kunde alltså åka på värdekort Ulricehamn-Borås-Bollebygd men behövde sedan separat SJ-biljett för sista biten till Göteborg, för att ta en sådan resa som exempel. Det var ingen praktisk skillnad i det avseendet på Swebus-tiden jämfört med senare med linje 100.

Att inte värdekort m m gällde mellan Göteborg och Borås på tågbussar hade egentligen mer att göra med den gamla länsgränsen, svårigheter med olika biljettsystem och att reglera detta i avtal med operatören m m. Det dröjde ganska länge innan Västtrafik tog tag i att rätta till sådana underligheter, även inom det nya länet. Det blev alltså inte gjort innan tågbussuppdraget flyttades till linje 100. Ja, inte ens på många år efter det.

Som kuriosa kan nämnas att Samtrafiken var ytterst nära att låta Resplus tabell 97 få ha kvar rubriken Göteborg-Borås-Ulricehamn även inför tidtabellsskiftet i december 2010, då tågbussupplägget till slut skulle försvinna och tabellen bara skulle omfatta tågen Göteborg-Borås. Jag råkade reagera över rubriken i förhandsupplagan och påtalade det och det blev ändrat. Om det blev ändrat i tid för tryckningen kommer jag dock inte ihåg, men webb-PDF-tabellen blev i alla fall uppdaterad i tid inför tidtabellsskiftet.

Angående när Swebus slutade köra in till busstationen i Ulricehamn har jag inte heller något tydligt minne, eller saknar nog något att hänga upp det på, så att säga. Men det rensades ganska ordentligt i hållplatslistan för linje 830 i olika omgångar. Man slutade ju t ex köra genom Borås, dvs hållplatserna Borås Lasarett och Borås Södra Torget togs bort. Även Delsjömotet i Göteborg försvann i samband med någon "hållplatsrensning".
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 januari 2013, 02:51:37 AM
Västtrafiks och tidigare Älvsborgstrafikens värdekort och periodkort, men inte kontantbiljetter, gällde på Swebus 830 på sträckan Bollebygd-Ulricehamn på tågbusstiden. Tågbussuppdraget gällde hela sträckan Göteborg-Ulricehamn, det slutade alltså inte i Borås. Det kan vara lätt att förledas att tro det, eftersom det av förklarliga skäl gick mer trafik Göteborg-Borås. Men hela sträckan Göteborg-Ulricehamn annonserades som tågbussar i tågtidtabell 97 m m. Detta upplägg med värdekorten och periodkorten flyttades över till linje 100 när den tog över tågbussuppdraget. Man kunde alltså åka på värdekort Ulricehamn-Borås-Bollebygd men behövde sedan separat SJ-biljett för sista biten till Göteborg, för att ta en sådan resa som exempel. Det var ingen praktisk skillnad i det avseendet på Swebus-tiden jämfört med senare med linje 100.

Så var det ja. Det gick ju bra eftersom Swebus redan hade Scanpoint-maskiner inmonterade för sin egen försäljning.

Att inte värdekort m m gällde mellan Göteborg och Borås på tågbussar hade egentligen mer att göra med den gamla länsgränsen, svårigheter med olika biljettsystem och att reglera detta i avtal med operatören m m. Det dröjde ganska länge innan Västtrafik tog tag i att rätta till sådana underligheter, även inom det nya länet. Det blev alltså inte gjort innan tågbussuppdraget flyttades till linje 100. Ja, inte ens på många år efter det.

Det var ju SJ som stod för tågbussdelen och så var det ända till december 2010 även om Veolia alltmer skötte den efter eget huvud liksom för övrigt Swebus hade gjort på sin tid. Det var väl mest att skicka en räkning till SJ enligt underentreprenörsavtalet. SJ ville inte att Västtrafiks värdekort skulle gälla då det hade blivit mycket krångligt med avräkningen. Eftersom bussarna redan hade Scanpoint-maskiner för Bollebygd-Ulricehamn så hade det ju inte varit alltför krångligt att fixa till detta annars.

Som kuriosa kan nämnas att Samtrafiken var ytterst nära att låta Resplus tabell 97 få ha kvar rubriken Göteborg-Borås-Ulricehamn även inför tidtabellsskiftet i december 2010, då tågbussupplägget till slut skulle försvinna och tabellen bara skulle omfatta tågen Göteborg-Borås. Jag råkade reagera över rubriken i förhandsupplagan och påtalade det och det blev ändrat. Om det blev ändrat i tid för tryckningen kommer jag dock inte ihåg, men webb-PDF-tabellen blev i alla fall uppdaterad i tid inför tidtabellsskiftet.

Det blev rätt rubrik i trycket. Jag kollade också hur det såg ut i 2009 års utgåva och där var rubriken också Göteborg-Borås (och alltså inte något om Ulricehamn) men tidtabellen omfattade helt korrekt hela sträckan till Ulricehamn.

Angående när Swebus slutade köra in till busstationen i Ulricehamn har jag inte heller något tydligt minne, eller saknar nog något att hänga upp det på, så att säga. Men det rensades ganska ordentligt i hållplatslistan för linje 830 i olika omgångar. Man slutade ju t ex köra genom Borås, dvs hållplatserna Borås Lasarett och Borås Södra Torget togs bort. Även Delsjömotet i Göteborg försvann i samband med någon "hållplatsrensning".

Dessa ändringar gjordes alltså efter det att Swebus slutat köra tågbussen. Antagligen redan från sommaren 2002. Var det möjligen då som Ulricehamn också försvann från hållplatslistan. Men som sagt: vissa bussar på linje 830/831 ingick inte i tågbuss-upplägget och de gick heller inte in i Ulricehamn eller gick via Lasarettet (från 2002 Sjukhuset) och Södra torget.