Huvudmeny

Keolis 5357

Startat av Bussmicke, 19 januari 2013, 00:29:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Vart lite stressigt när 9956+9957 kom samtidigt och 5357 som grädde på moset..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Söderort FTW

Vilka andra röda inerstadslinjer trafikeras med ledbuss? Är det bara 70?

Ted Selander

Citat från: Söderort FTW skrivet 19 januari 2013, 12:11:41 PM
Vilka andra röda inerstadslinjer trafikeras med ledbuss? Är det bara 70?

Ja, planenligt är det så.

Andreas91

"Favvokombon"...  ;) Fin bild annars!

Krille

Är bussarna så kalla att man måste ha toppeluva på sig? Ser ju inte särskilt professionellt ut.
Fin bild annars.

/K

Nico

Citat från: Krille skrivet 19 januari 2013, 14:40:30 PM
Är bussarna så kalla att man måste ha toppeluva på sig? Ser ju inte särskilt professionellt ut.

Inte heller jackan verkar vara av korrekt kvalisort, men frågan är vad som är mest proffsigt... en förare som fryser så han skakar (och kör därefter) eller en som håller sig varm och fokuserad...?  ;)

Skämt åsido så kan det faktiskt vara så att det är kallt ombord. När det råder köldgrader ute så blir det ganska snabbt kallt även på förarplats när man ska öppna och stänga hela tiden... det beror även lite på hur bra värmen är i vagnen i övrigt.  Annars kan man ju spekulera ifall föraren precis har börjat på något vis. Linje 70 har avlösningar vid Odenplan och är det kanske -12 till -13° ute (och man stått och väntat på sin vagn) så kan det ju hända att föraren väljer att inte ta av sig alla ytterkläder direkt utan väntar tills han kommit bort till Universitetet.

Sedan är allt relativt. Själv fick jag lära mig att man inte hade mössa på mig inomhus, men i dagens läge så har den regeln mer eller mindre försvunnit. Det är även många förare, speciellt yngre som väljer att köra med mössa på sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2013, 16:59:01 PM
71:an på helgen också väl?

Om inget oförutsett inträffar är det så, ja.

Ted Selander

Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2013, 16:59:01 PM
71:an på helgen också väl?

Nu är 71:an en Nackalinje, tvåsiffrigheten till trots.

Minnet är litet luddigt över den ursprungliga avtalstillhörigheten, men troligen var det från början en Söderortslinje, för att sedan flyttas till Nacka/Värmdö.

Så här presenterade jag själv den nya linjen när det begav sig:

Busslink
Affärsområde Centrala Stockholm
Linjenytt höst/vinter (20/8-01)
Linje 71
Ny enkelriktad högtrafiklinje från Hammarby sjöstad (Sickla udde) till Slussen (Katarinavägen) och omvänt. Linjen trafikerar endast följande hållplatser:

Riktning Sickla udde:          Riktning Slussen:
Slussen (hpl linje 53)          Sickla udde
Tjärhovsgatan                  Värmdövägen (hpl linje 53)
Henriksdal (hpl linje 53)   Tjärhovsgatan
Sickla udde                          Slussen (hpl linje 3, 53, 76)

OBS Hållplats Henriksdal i Värmdövägen angörs ej.

Linjesträckning: Sickla udde (hpl för linje 150 mot Jarlaberg/Nacka strand) – Båtbyggarvägen – Kanalvägen – Värmdövägen – Folkungagatan – Renstiernas Gata – Katarinavägen.

Under hösten 2001 beräknas en bussgata tas i bruk mellan Lugnets Allé och Kanalvägen.

Vändning i Sickla udde sker i förlängningen av Lugnets Allé. P.g.a. den intensiva byggverksamheten går det inte att ge detaljerade anvisningar för vändningen f.n.

Skyltning:
Slussen resp. Sickla udde

Zoner: Henriksdal/Värmdövägen och Sickla udde ligger i zon 2, övriga i zon 1.

P.Ek

När det finns 10 st nästan nya Volvo 8900-bussar köpta för just linje 71 ska väl resenärerna inte behöva åka Omnicity? Om de ska ha ledvagn på helgen kan de väl sätta in MAN eller B9S?

Fredde

Citat från: P.Ek skrivet 19 januari 2013, 19:55:19 PM
När det finns 10 st nästan nya Volvo 8900-bussar köpta för just linje 71 ska väl resenärerna inte behöva åka Omnicity? Om de ska ha ledvagn på helgen kan de väl sätta in MAN eller B9S?

Det finns inga OmniCity att trafikera denna linje med i Nacka-Värmdö (som linjen tillhör). Däremot är det MAN, B9S eller OmniLink som gäller, frånsett 8900 då.
Två av dessa 8900 är numera FLEX-bussar, 5709 och 5710.

P.Ek

Citat från: Fredde skrivet 19 januari 2013, 20:44:37 PM
Det finns inga OmniCity att trafikera denna linje med i Nacka-Värmdö (som linjen tillhör). Däremot är det MAN, B9S eller OmniLink som gäller, frånsett 8900 då.
Två av dessa 8900 är numera FLEX-bussar, 5709 och 5710.

Aahh, ber om ursäkt. Ser nu att jag missuppfattade kommentarerna lite längre upp i tråden. Trodde att det skrevs att linje 71 kan trafikeras av 5357 på helgen, men det skrevs egentligen att linje 71 trafikeras av röda ledvagnar på helgen. Tack för övrigt för påminnelsen om de nyblivna flexbussarna 5709 och 5710 :)

Carl Eric

Citat från: P.Ek skrivet 19 januari 2013, 20:49:37 PM
Aahh, ber om ursäkt. Ser nu att jag missuppfattade kommentarerna lite längre upp i tråden. Trodde att det skrevs att linje 71 kan trafikeras av 5357 på helgen, men det skrevs egentligen att linje 71 trafikeras av röda ledvagnar på helgen. Tack för övrigt för påminnelsen om de nyblivna flexbussarna 5709 och 5710 :)

Precis, på helger är det då MAN-ledvagnar som tursätts från Björknäs.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!