En dyrköpt bild från ovan på Keolis-depå

Startat av Jonas Gustafsson, 18 januari 2013, 23:43:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

På Kyrkberget eller Kyrkåsen alldeles norr om Partille station ligger en liten borgruinliknande byggnad som dock inte är äldre än knappt 100 år. Den byggdes av industrimannen Ernst Harbeck för att hans tyska fru skulle känna mindre hemlängtan till Rhenlandets borgar.
Från berget har man också vidsträckt utsikt över Säveåns dalgång ända in till Göteborg. För ett tiotal år sedan förbättrade man tillgängligheten till toppen genom att bygga trappor i trä från bergets baksida. Innan dess var man nästan tvungen att vara bergsbestigare för att ta sig dit.
Trätrappor är väldigt hala i fuktig kyla, och de har tyvärr inte underhållits ordentligt, för några trappsteg lutar utåt. Detta i kombination med halka gjorde att jag lade mig på rygg-hårt-i trappan. Jag har fortfarande ont och misstänker att jag kan ha fått en liten spricka baktill i ett revben. Det gör ju farbror doktorn inget åt ändå, så det är bara att stå ut.
Som tur var landade kamerautrustningen mjukt (på mig) och höll, så jag kunde testa teleobjektivet jag köpte nyss genom att ta en bild som domineras av Keolis´ Partilledepå, som numera har en stor och ganska omväxlande bussflotta av tre fabrikat (Volvo, Scania, Solaris). När Keolis först kom till Partille bestod bussflottan av 39 identiska Volvo 8500 boggi, tråkigt för en bussnörd...
I bakgrunden ser man dock tydligt Masthuggskyrkans torn omkring 15 km bort, och även Älvsborgsbron skymtar där bakom.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Den uppmärksamme läsaren som försöker identifiera bussarnas fabrikat kanske ser även en Coman minibuss. Den tillhör Sandarna Transporter och går på servicelinjerna i Partille (som skulle läggas ner men som tilläggsköptes i sista stund av Partille kommun, så sent att man var tvungna att göra ett uppehåll från 9/12 till efter nyår för att klara av fortsättningen).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

mil

Nu blir detta verkligen OT men Åk och röntga för sjutton I oktober drog jag på röven ned från andra våningen för en trapp slog i rygg o nacke och fick kotkompressioner o förträgningar samt bråck med i både rygg o nacke inget o leka med

Jonas Gustafsson

Citat från: mil skrivet 18 januari 2013, 23:51:06 PM
Nu blir detta verkligen OT men Åk och röntga för sjutton I oktober drog jag på röven ned från andra våningen för en trapp slog i rygg o nacke och fick kotkompressioner o förträgningar samt bråck med i både rygg o nacke inget o leka med

Nja, ryggraden slog jag inte alls  i utan landade lite mer på sidan av ryggen, så jag är ganska säker på att jag inte råkat lika illa ut som du. Jag promenerade trots allt hem ett par km direkt efteråt även om det gjorde rejält ont. Det känns nu (drygt två veckor efter fallet) trots allt helt OK att gå, sitta och ligga. Att springa fort eller att vrida ryggen mycket är dock inte att tänka på än.
//Jonas G

Kronobergarn

Jag har funderat länge på det berget  8)

Fin bild... garaget innerhåller 6 st fordonstyper 7 st med sandarnas minibussar.

Kronobergarn

Ang Masthuggskyrkan... när det är klart så borde det kunna bli bättre bilder. I vår/sommar ska jag ge mig ut och fota stan... göteborg är unikt med alla sina höjder  8)

Jonas Gustafsson

Citat från: Kronobergarn skrivet 18 januari 2013, 23:58:48 PM
Jag har funderat länge på det berget  8)

Fin bild... garaget innerhåller 6 st fordonstyper 7 st med sandarnas minibussar.

1 st Scania OmniLink II normalvagn (2518)
10 st Scania OmniLink II  boggi (2601-2610)
39 st Volvo 8500 boggi (2801-2839)
16 st Volvo 8900 boggi (2840-2850+5780-5784)
Minst 8 st Solaris boggi (de RME-drivna 2715-2722, dessutom brukar någon roterande gasboggi i serien 2701-2714 stå här. Då bussarna för Angeredsavtalet stod på gamla Veoliadepån hade 2712-2714 fast plats där men så verkar det inte vara nu)
5 st Solaris led (2740-2744)

//Jonas G

Mikael T Nilsson

Ett stort tack för denna härliga vy över depån, och tack för vagnförteckningen!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.