Antik buss till antik mässa

Startat av Bengt Jönsson, 27 oktober 2007, 22:37:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Idag syntes en antik buss med tillhörande släpbuss(!), båda från tidigt 50-tal på "Cityterminalen" i Stockholm.  Intressant var att både buss och släpbuss hade kvar sina gamla registreringsskyltar men inte trodde jag att "behovet" av släpbussar var trängande uppe i Y-län.

Släpbussar trodde jag var ett storstadsfenomen och fr.f.a något som hörde 50- och 60-talen till men jag såg faktskt en på riktigt i går Fredag i Tallinn så nog finns de kvar.

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2007, 22:37:59 PM
Idag syntes en antik buss med tillhörande släpbuss(!), båda från tidigt 50-tal på "Cityterminalen" i Stockholm.  Intressant var att både buss och släpbuss hade kvar sina gamla registreringsskyltar men inte trodde jag att "behovet" av släpbussar var trängande uppe i Y-län.

Släpbussar trodde jag var ett storstadsfenomen och fr.f.a något som hörde 50- och 60-talen till men jag såg faktskt en på riktigt i går Fredag i Tallinn så nog finns de kvar.

/Bengt

Det är Kebbe Kristoffersson från Örnsköldsvik som är nere med sin Volvo från 1953 med Kässbohrer-släp. Enligt Kebbe själv är detta den enda släpbuss i Sverige som är godkänd för att transportera passagerare. Registreringsnumren Y 169 på bussen och Y 170 på släpet är personliga registreringsnummer. Eftersom släpet har ett förflutet i Stockholm och Blekinge kan det inte vara det ursprungliga regnumret.
Bilden är tagen vid TÅG 150 i Gävle förra året.

Björn Forslund

Kördes verkligen ekipaget i trafik mellan Cityterminalen och mässan i Gustavsberg? Det var ju utannonserat gratis busstrafik, men inte kan väl Kebbe ha upprätthållit halvtimmestrafik med detta ekipage?

Tobbe

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 oktober 2007, 23:21:35 PM
Kördes verkligen ekipaget i trafik mellan Cityterminalen och mässan i Gustavsberg? Det var ju utannonserat gratis busstrafik, men inte kan väl Kebbe ha upprätthållit halvtimmestrafik med detta ekipage?

Så det är därför jag såg den i gustavsberg i går och på motorvägen i dag.

RoTe

Är det ett avgasrör där bak på släpet? Är det isf till för värme till passagerarna, eller hur löses det annars? Fotogenkamin?

Bengt Jönsson

De personliga registreringsskyltarna är utformade i gammal stil och trots att jag stod ca 1 m från ekipaget trodde jag att de var de ursprungliga i original!  8)
Funderade också en del på släpets avgasrör..

Men, "schtiligt" värre!
vad vore landet utan alla privata entusiaster som lägger ner sin tid och pengar att bevara historia åt eftervärlden

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 28 oktober 2007, 07:57:50 AM
De personliga registreringsskyltarna är utformade i gammal stil och trots att jag stod ca 1 m från ekipaget trodde jag att de var de ursprungliga i original!  8)
Funderade också en del på släpets avgasrör..

Men, "schtiligt" värre!
vad vore landet utan alla privata entusiaster som lägger ner sin tid och pengar att bevara historia åt eftervärlden

/B

Om man tittar på skyltarna bak ser man att de är något bredare än orginalskyltarna var så att man får plats med skattemärket. Annars är de gjorde helt i gammal retrostil, något som man glädjande nog finner på allt fler veteranfordon. Och ja, det går att få tillstånd att använda sådana här skyltar.

Danne B.

Vilket ekipage! :o

Hur fungerar styrningen av släpet? Som på en normal fjärrbil med släp eller är det någon mer invecklad historia?

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Danne B. skrivet 28 oktober 2007, 09:56:20 AM
Vilket ekipage! :o

Hur fungerar styrningen av släpet? Som på en normal fjärrbil med släp eller är det någon mer invecklad historia?

//Danne

Det finns inga särskilda hjälpmedel för att styra släpet så det är väl helt enkelt så att det styr med bussen. Gäller naturligtvis att tänka på svepytor med mera.
Att köra rakt fram går väl någorlunda men att backa med det här ekipaget är naturligtvis inget man gör sig på första dagen man har ett DE-körkort i fickan. Det kräver också stor koncentration att backa bussen mot släpet så att man kan koppla till det.
Jag har aldrig sett någon annan än Kebbe själv köra den här bussen. Jag tror inte att han överlåter det på vem som helst precis.
/Staffan, (snabb)utbildad busskonduktör på ifrågavarande släp.

Danne B.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2007, 10:48:06 AM
Det finns inga särskilda hjälpmedel för att styra släpet så det är väl helt enkelt så att det styr med bussen. Gäller naturligtvis att tänka på svepytor med mera.
Att köra rakt fram går väl någorlunda men att backa med det här ekipaget är naturligtvis inget man gör sig på första dagen man har ett DE-körkort i fickan. Det kräver också stor koncentration att backa bussen mot släpet så att man kan koppla till det.
Jag har aldrig sett någon annan än Kebbe själv köra den här bussen. Jag tror inte att han överlåter det på vem som helst precis.
/Staffan, (snabb)utbildad busskonduktör på ifrågavarande släp.

Jomen... Hur funkar det, var min fråga!? :)

Att det funkar förstod jag redan... ;)

//Danne

Bengt Jönsson

Citat från: Danne B. skrivet 28 oktober 2007, 10:50:00 AM
Jomen... Hur funkar det, var min fråga!? :)

Att det funkar förstod jag redan... ;)

//Danne

När jag kollade på ekipaget "lite snabbt" så såg det ut som en vanlig koppling för tvåaxligt släp med svängbar framaxel. 
Dock med ett lite äldre och klenare utförande.  Som ett gammaldags tvåaxligt släp till en långtradare och där släpets axlar är enkla och inte boggi som idag.
Om släpet har elektriska eller pneumatiska bromsar såg jag inte.  Det löpte dock en tjock kabel med många "tåtar" över till släpet.

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2007, 11:53:17 AM
Koppling typ Simson är det mellan drag och släp, precis som i gamla tider.
Detta är ett dispensekipage och bussen får enbart dra just denna individ.
Vo B 616 bör ha haft/har vakumhydraliska bromsar så om släpet har "effektiv färdbroms" lär det vara någon sådan kombination, om inte släpet har egen tryckluftsbroms vill säga med separat manövrering.

//Lars

Återstår då bara som oklart om släpet får någon hjälp med styrningen eller rullar på enligt fysikens lagar och Simson-kopplingen alltså i princip kan beskrivas som ett sätt att koppla ihop släpet med dragvagnen.