Huvudmeny

Keolis 9956 och 9957...

Startat av Fredrik Klint, 18 januari 2013, 06:55:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2013, 18:06:29 PM
Precis så. Bokstäverna till höger om kontrollmärkerna finns det möjlighet för fordonsägaren att ändra.
Då registreringsnumren och skyltarna tillhör ägaren (och inte följer med fordonet vid ägarbyte ens inom samma stad) är det ju vanligt att företag har gott om egna skyltar. T.ex har MAN fått till det perfekt med "M-AN", medan Setra i Ulm har "UL-S" på alla sina egna bussar.

Bokstaven/erna till vänster om kontrollmärkerna är geografiskt område, och kan inte ändras. Hur det är med sifforna vet jag inte, men jag har för mig att inte heller går att ändras av fordonsägaren.

Siffrorna går troligen att ändra, när man reser runt i Tyskland ser man alldeles för ofta fordon med flera likadana siffror (Ex 333, 4444, 11, 999) för att det skall kunna vara slumpmässigt. Flera bussbolag har också fordonens inventarienummer som siffror på reg-skylten.

Nico

Jo, även siffrorna går att ändra. En bekant i Offenbach utanför Frankfurt am Main har då reg. OF samt sedan sina två initialer och sitt födelseår.

För att inte dra för mycket OT. Någon som har provkört bussarna och kan säga hur de beter sig, dvs. pigga, slöa eller så?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Ja du Klinten, du hann före. Var det du fotade 9956 på Odengatan i eftermiddags? Föraren såg nån med kamera.

Båda Hybriderna på samma bild, hur stora kan oddsen vara för att lyckas med det?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2013, 00:28:27 AM
Ja du Klinten, du hann före. Var det du fotade 9956 på Odengatan i eftermiddags? Föraren såg nån med kamera.

Skyldig, 12:05 enligt bilden (men den har sommartid, 13:05).

Mikey

Någon som vet var 9957 rullar idag, eller ev imorgon?

Ted Selander

Citat från: Mikey skrivet 19 januari 2013, 09:55:50 AM
Någon som vet var 9957 rullar idag, eller ev imorgon?

De rullar måndag - fredag, ca kl. 5 -19, på olika röda innerstadslinjer, även linje 70 planeras det för. Bussarna kör i trafik mellan ordinarie turer. Byte av linje ca kl. 12.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2013, 00:28:27 AM
---

Båda Hybriderna på samma bild, hur stora kan oddsen vara för att lyckas med det?

---

Det var påpassligt, och snyggt fångat!

Ingen har svarat på hur de är att köra, kan vi få en recension av hur de var att åka?

Cero

På vilket sätt är dessa hybrid och vad finns i Nyboda som gör att de måste tankas där trots att de uppenbarligen inte bor där och trafikerar linjer i söderort?

Bussmicke

Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 januari 2013, 05:13:14 AM
Skyldig, 12:05 enligt bilden (men den har sommartid, 13:05).
Det här var runt kl. 15

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 19 januari 2013, 10:30:58 AM
På vilket sätt är dessa hybrid och vad finns i Nyboda som gör att de måste tankas där trots att de uppenbarligen inte bor där och trafikerar linjer i söderort?

Volvon är en parallellhybrid, el och biodiesel (RME). http://www.volvobuses.com/bus/sweden/sv-se/products_services/bussar/City%20buses/volvo_7900_hybrid/Pages/egenskaper.aspx

MAN är en seriehybrid, el och biodiesel (RME). http://www.mantruckandbus.com/com/en/innovation___competence/alternative_drive_systems/hybrid_drive/Hybrid.html

Skillnanden lär vara att Volvon har en konventionell växellåda (I-Shift), medan en seriehybrid har elmotorer kopplade till drivaxeln. Med reservation för att jag inte alls är någon tekniker.
RME finns inte att tanka i Hornsberg, men väl i Nyboda.

Söderort FTW

Kommer de att köras på 66:an någonting?

Cero

Citat från: Ted S skrivet 19 januari 2013, 11:06:20 AM
Volvon är en parallellhybrid, el och biodiesel (RME). http://www.volvobuses.com/bus/sweden/sv-se/products_services/bussar/City%20buses/volvo_7900_hybrid/Pages/egenskaper.aspx

MAN är en seriehybrid, el och biodiesel (RME). http://www.mantruckandbus.com/com/en/innovation___competence/alternative_drive_systems/hybrid_drive/Hybrid.html

Skillnanden lär vara att Volvon har en konventionell växellåda (I-Shift), medan en seriehybrid har elmotorer kopplade till drivaxeln. Med reservation för att jag inte alls är någon tekniker.
RME finns inte att tanka i Hornsberg, men väl i Nyboda.

Tack. Då var det inte mer spännande en de Dab som rullade för 25 år sedan alltså. Nya apor, samma lianer med andra ord. ;D

P.Ek

Fick äran att åka 9956 på linje 40 igår morse, den var något bullrig men smidigt att motorn slogs av vid nästan varje hållplats. Den hade några konstiga ljud för sig, typ pip och signaler lite då och då, och stopp-ljudet verkar vara samma tjut som finns på Arrivas nya Omnilinkar i 75- och 76-serien som det skrivits om en del.

Bussmicke, när var du vid Odenplan och när togs första bilden (dvs den på linje 40)? Jag var också där igår vid några tillfällen, dock utan kamera.

Bussmicke

//Bussmicke.