Huvudmeny

Bilder från Beijing

Startat av Jan I Nilsson, 14 januari 2013, 20:09:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan I Nilsson

Mat på planet.

Mat i Beijing ;)

Gatukök.

Vår balkong på hotellet sex våningar upp ;)

Såg detta på många bilar men aldrig hela hjulet täckt ???

Pappershandlare det fanns många av denna kaliber.

Jan I Nilsson

Nico

Frånsett vissa detaljer, typ som godiset på pinnarna och viss arkitektur, så påminner mycket om delar av östra Europa, Ryssland, Mellanöstern och Centralasien.

Nu vet jag sen inte vad man har för väder, men att täcka över hjulen i solgass görs på andra håll. Vet inte om det behövs numera, men vanans makt är å andra sidan ofta stor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 19 januari 2013, 17:03:09 PM
Frånsett vissa detaljer, typ som godiset på pinnarna och viss arkitektur, så påminner mycket om delar av östra Europa, Ryssland, Mellanöstern och Centralasien.

Nu vet jag sen inte vad man har för väder, men att täcka över hjulen i solgass görs på andra håll. Vet inte om det behövs numera, men vanans makt är å andra sidan ofta stor.

Iofs kan det bli hyfsat varmt i Peking på somrarna, men jag är inte säker på att man behöver skydda sig från solljus. Maken till luftförorenad stad får man leta efter så frågan är om solen någonsin syns bakom moln, dis och smog. Jag skulle snarare gissa på att man vill skydda hjulen från kissande katter och hundar eller något liknande.

Nico

Att djur skulle markera revir eller så på bilar känns lite långsökt. Dels luktar fordonen sannolikt mer av bränslen och andra kemikalier och sedan är de inte heller så smidiga ur markeringssynpunkt då de ju normalt flyttar på sig lite nu och då.  ;)

Vad gäller tanken om att skydda mot ljus/värme genom att täcka däcken så har jag hört just den förklaringen till fenomenet. Vet dock inte om det bara en sak i stil med antistatremmen och kristallterapi eller om äldre däck (eller rättare sagt innerslangarna) från t.ex. 1940-talet och framåt kanske 1970-talet var mer känsliga för för värme som uppstod i direkt solljus. Den förklaringen finns även omnämnd på olika håll... bl.a. Hergé använde sig av den i seriealbumet »De sju kristallkulorna« där däcken på kapten Haddocks bil exploderar då han lämnat den i solen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Citat från: Cero skrivet 19 januari 2013, 17:59:18 PM
Iofs kan det bli hyfsat varmt i Peking på somrarna, men jag är inte säker på att man behöver skydda sig från solljus. Maken till luftförorenad stad får man leta efter så frågan är om solen någonsin syns bakom moln, dis och smog. Jag skulle snarare gissa på att man vill skydda hjulen från kissande katter och hundar eller något liknande.

Åja, nog för att luften kan vara förorenad i Beijing, men det förekommer också klara dagar med blå himmel och stekande sol även där. Och då blir det varmt minst sagt.

吉先生

Jan I Nilsson

Fick uppleva klarblå himmel men en del smog/dimma också.

Fågelboet.

Lampa i samma stil ;)

Solcells driven toalett ;)

Jan I Nilsson

Granne med Kinesiska muren i Badaling ;)

Kinesiska muren i Badaling :) Cirka en timmes tågresa från Beijing 12SEK tor per person i fint tåg.

Ett gigantiskt byggnadsverk :P

Mr G

吉先生

Cero

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 22 januari 2013, 20:34:12 PM

Granne med Kinesiska muren i Badaling ;)

Drevs det här stället av en svensk?? Eller hade de satsat på att få dit just skandinaver och engelskspråkiga turister?

Enda stället jag upplevde att de kunde svenska i Peking var på Silk Market. Och de kunde ju bara tillräckligt för att pruta  ;D

Fina bilder. När vi var där var det mest dis och dimma (och kanske också smog).

Jan I Nilsson

Citat från: Mr G skrivet 22 januari 2013, 20:40:00 PM
Mycket fint!  ;D
Undrar vad dina Kinesiska tecken ner till vänster i bild betyder ;)

Mr G

Vilken bild och vilka tecken? Kanske menar du min signatur?
吉先生

Jan I Nilsson

Citat från: Cero skrivet 22 januari 2013, 20:50:54 PM
Drevs det här stället av en svensk?? Eller hade de satsat på att få dit just skandinaver och engelskspråkiga turister?

Enda stället jag upplevde att de kunde svenska i Peking var på Silk Market. Och de kunde ju bara tillräckligt för att pruta  ;D

Fina bilder. När vi var där var det mest dis och dimma (och kanske också smog).

Vet ej vem som driver det hade brått till tåget så jag var inte in där.
Vi träffade inga Kineser som talade något svenska.
Vi hade både sol,dimma/smog och snö som kom ovanligt tidigt denna säsong, snöröjningen var intressant att titta på då de sopade upp snön med sopmaskiner, vilket inte var så lyckat.