Bussar i Herrljunga och Alingsås i juni 1995

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 januari 2013, 11:26:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den 15 juni gjorde jag en liten tur till Herrljunga, varifrån jag fortsatte med linje 543 till Alingsås. Resan började med ersättningsbuss (Swebus 2819) till Fristad, därifrån X9-tåg ("paprikatåg") till Herrljunga. Där stod denna buss, Holms Busstrafik PPU831. Jag har inga uppgifter om denna buss tidigare öden. Inte senare heller för den delen mer än att den hamnade hos Wetlandia efter tiden hos Holm.

DPA514 är fd GDG 1588.

OHD880. Hino i tätortstrafik är inte särskilt vanligt  - eller lämpligt heller. Jag kan bara erinra mig att det också fanns i Vetlanda.

Från Herrljunga till Alingsås åkte jag med Vårgårdabuss splitternya Carrus Fifty GAE141, nummer 11. Jag lyckades fånga den med kameran på återvägen.

Därefter hem till Borås igen med Borås Lokaltrafik 105, en Volvo B10M Wiima med halvturistinredning.
http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814638%29.jpg

S Svensson

Utan att veta så mycket om Kutter 9 så ställer jag frågan om den var importerad från Finland. Har ett minne att jag för över 10 år sedan frågat om denna buss. Kan den ha haft annan kaross tidigare ? (PPU831)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 januari 2013, 19:07:46 PM
Utan att veta så mycket om Kutter 9 så ställer jag frågan om den var importerad från Finland. Har ett minne att jag för över 10 år sedan frågat om denna buss. Kan den ha haft annan kaross tidigare ? (PPU831)

Så kan det mycket väl vara. Att regnumret börjar på P tyder ju på att den inte är registrerad i Sverige från det den var ny. Även dörrställningen tyder på en finsk bakgrund. Bussen var populär att använda vid tågersättningar, ofta då med gamle Holm själv vid ratten.

Man kanske kan ana att Rune Gustafsson på Busscentrum är inblandad i att bussen kom hit. Han importerade också några begagnade Kuttrar sedan tillverkningen lades ned 1988. Dessförinnan var han generalagent för Kutter men övergick då till att vara det för Vest i stället.