Arrivabussar vid Täby centrum - 12 januari 2013

Startat av Mikael T Nilsson, 12 januari 2013, 18:06:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer ett bildsvep över nya och nyblivna Arrivabussar, fotograferade vid Täby centrum idag. Nåja, första bilden är nästan tagen vid Täby centrum. Arriva 8117, f.d. Keolis 6629, på linje 627 mot Sollentuna, fotograferad vid Grindtorp norra. Majoriteten av Arriva Norrorts B9S-vagnar är dock stomlinjeblå.

Arriva 7811, nyligen märkt med Arriva-inv.nr. Keolis-nr var 3671.

Scaniabussen Arriva 7713 flyttades nyligen från Nederländerna till Sverige och Täby. Här trafikerar den linje 617 mot Hägernäs.

Arriva 7770 är f.d. Connex 3906, senare Busslink / Keolis 3906 och övergick till Arriva Råsta 2012.
Bussen flyttades från Råsta till Täby i januari 2013.

Nylevererade Arriva 8316 på linje 612 mot Hägernäs station. Arriva Täbys kortvagnsflotta består numera endast av denna vagntyp.

Arriva 7670 (och 7671) flyttades i januari 2013 från Lunda (Stockholm) till Täby.

Jag misstänkte ett tag att boggievagnarna 7670-71 tillsammans med 8051-52 utgjorde Ljusterös vagnpark på 3-4 vagnar. 8051-52 är i alla fall de enda boggievagnarna jag sett i Ljusterötrafiken sedan Arrivas trafikstart (linje 626). Jag har hört rykten om att inga vagnar ska vara fast stationerade på Ljusterö längre, men 8051-52 har i alla fall trafikerat 626:an under Arrivas fem första trafikdagar.

Eventuellt är även en Volvo B9S stationerad på Ljusterö (har observerats på 626:an).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Jag tvivlar på att en B9:a skulle vara "fast" stationerad på Ljusterö pga framkomlighetsskäl på ön vintertid.
På Keolis tid körde även Åkersberga och Täby vissa avgångar på 626 och jag misstänker att Arriva gör på samma sätt varför det kan förekomma B9:or på 626 utan att någon sådan "bor" på ön.

Av praktiska skäl kan det vara svårt att ha tre fasta bussar ute på Ljusterö, jag försökte på min tid i Täby att hålla 1210-1212 ute på Ljusterö så mycket som möjligt, men det slutade allt som oftast med att de hamnade i lokaltrafiken i Täby ändå när de varit på service eller annat verkstadsbesök i Täby.

Jag hörde något om att Arriva från början haft planer på tre VDL:er ute på Ljusterö, men det verkar som om de sysselsatts på annat håll...

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 18:44:54 PM
Jag tvivlar på att en B9:a skulle vara "fast" stationerad på Ljusterö pga framkomlighetsskäl på ön vintertid.
På Keolis tid körde även Åkersberga och Täby vissa avgångar på 626 och jag misstänker att Arriva gör på samma sätt varför det kan förekomma B9:or på 626 utan att någon sådan "bor" på ön.

Av praktiska skäl kan det vara svårt att ha tre fasta bussar ute på Ljusterö, jag försökte på min tid i Täby att hålla 1210-1212 ute på Ljusterö så mycket som möjligt, men det slutade allt som oftast med att de hamnade i lokaltrafiken i Täby ändå när de varit på service eller annat verkstadsbesök i Täby.

Jag hörde något om att Arriva från början haft planer på tre VDL:er ute på Ljusterö, men det verkar som om de sysselsatts på annat håll...

Tack för info. Turen på 626:an som trafikerades med B9S var den som avgick kl. 17:20 från Danderyds sjh (M-F). Det kan mycket väl handla om en tur som Åkersberga eller Täby trafikerar.

Ja, under Keolis-tiden förekom 1210-12 ofta på lokallinjerna kring Täby C. Men jag misstänkte då att det handlade om mellanspel i Täby dagtid mellan Ljusterötjänsterna.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Jag körde Ljusterö häromdan och då stod 2 nya Volvo på deras garageplan. Det var vid 19-20-tiden, så jag gissar att det alltså var 2 bussar som skulle stå över natten.

Alex Ljusteröbon

Igår kväll var jag ute och körde lite och då åkte jag förbi bussgaraget här på ön och då stod de en av dom nya Volvo Kortvangnarna och en Volvo boggie samt en Scania boggie på plats!
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2013, 18:52:19 PM
Jag körde Ljusterö häromdan och då stod 2 nya Volvo på deras garageplan. Det var vid 19-20-tiden, så jag gissar att det alltså var 2 bussar som skulle stå över natten.

Tack! Det borde varit Arriva 8051-52.

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 13 januari 2013, 10:38:50 AM
Igår kväll var jag ute och körde lite och då åkte jag förbi bussgaraget här på ön och då stod de en av dom nya Volvo Kortvangnarna och en Volvo boggie samt en Scania boggie på plats!

Tack för uppgifterna! Gissar då att vagnarna var 7671 (Scania boggie), 8051-52 (Vo 8900 boggie) samt en Volvo kortvagn i 83xx-serien.
Vänliga hälsningar,

Mikael