Upphandling - Dalarna

Startat av Wetjo, 12 januari 2013, 08:04:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Citat från: Fikman skrivet 16 juni 2013, 21:03:09 PM
Blir väll kontraktsskrivning i början på Juli pga att tilldelningsbeslutet kommer tisdag den 18, är ju enligt eu vist antal dagar det lär gå mellan tilldelning och kontraktsskrivning, tid för överklagan.

Kontraktsskrivning 130629.


Fikman

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juni 2013, 10:45:53 AM
En Lördag ?  ???

Var ju 13 dagar mellan öppnande och skriva kontrakt så borde bli skriva kontrakt 1/7-13

CR

Ett anbud per anbudsområde har inkommit till Dalatrafik!

Arriva tar över Falun - Borlänge, resten går till Sambus.

Jan

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:05:17 PM
Ett anbud per anbudsområde har inkommit till Dalatrafik!

Arriva tar över Falun - Borlänge, resten går till Sambus.
Arriva med den ekonomin, man förvånas,



I branschen 37 år

CW66

Citat från: Jan skrivet 18 juni 2013, 15:21:08 PM
Arriva med den ekonomin, man förvånas,

Du menar samma dåliga ekonomi som Nobina?
Jag tror inte man behöver bli så förvånad, de större företagen har säkerligen ungefär samma situation ekonomiskt i grunden.

Jan

Citat från: CW66 skrivet 18 juni 2013, 15:22:29 PM
Du menar samma dåliga ekonomi som Nobina?
Jag tror inte man behöver bli så förvånad, de större företagen har säkerligen ungefär samma situation ekonomiskt i grunden.
Inte vet jag var du har fått dina siffror.
Senaste kända siffror.
Anställda 1164 stycken resultat -113384 tkrför Arriva Sverige
Anställda 4584 stycken resultat + 120684 tkr Nobina Sverige
Avriva har de sista åren bara röda siffror medan Nobina har svarta.
I branschen 37 år

CR

Citat från: Jan skrivet 18 juni 2013, 15:36:15 PM
Inte vet jag var du har fått dina siffror.
Senaste kända siffror.
Anställda 1164 stycken resultat -113384 tkrför Arriva Sverige
Anställda 4584 stycken resultat + 120684 tkr Nobina Sverige
Avriva har de sista åren bara röda siffror medan Nobina har svarta.

Jisses, ytterligare en som inte har förstått....
Du måste titta på sista raden i resultaträkningen, dessutom inte i Nobina Sverige utan i Nobina AB som är moderbolag:

- 230 milj SEK 2012

CR

#98
När man pratar ekonomi i Dalarna, så ska man vara medveten om att priserna i och med det kommande trafikavtalet går upp med cirka 25% mot nuläget. Det ger sannolikt både Arriva och de olika Sambusbolagen avsevärt bättre möjligheter att tjäna pengar än vad Nobina har haft.


CR

Apropå Sambus, vilka olika bolag kommer att köra vad i Dalarna?

KR- Trafik, Mora?
Siljan Buss, Orsa?
Västanhede, Avesta?

Jan

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:43:48 PM
När man pratar ekonomi i Dalarna, så vara medvete om att priserna i och med det kommande trafikavtalet går upp med cirka 25% mot nuläget. Det ger sannolikt både Arriva och de olika Sambusbolagen avsevärt bättre möjligheter att tjäna pengar än vad Nobina har haft.
Mycket kretsar kring hur resandeutvecklingen blir. Man har möjlighet att både tjäna pengar likväl som att bli fattig.
I branschen 37 år

CR

Citat från: Jan skrivet 18 juni 2013, 15:53:39 PM
Mycket kretsar kring hur resandeutvecklingen blir. Man har möjlighet att både tjäna pengar likväl som att bli fattig.
Helt rätt.

Och inte att förglömma, de gigantiska riskerna som entreprenörerna tar med trafikvolymerna och om Dalatrafik vill förändra dessa. Ersättningen till entreprenörerna blir obefintlig om exempelvis Dalatrafik avbeställer hälften av normalbussarna i Falun och ersätter med ledbussar, säg 3 år in i avtalet. Det blir bara varsågod för entreprenören att köpa nytt, utan en krona i ersättning.

Det var väl den stora anledningen varför Nobina och i princip alla andra bolag hoppade över att lämna anbud.

Staffan Sävenfjord

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:46:33 PM
Apropå Sambus, vilka olika bolag kommer att köra vad i Dalarna?

KR- Trafik, Mora?
Siljan Buss, Orsa?
Västanhede, Avesta?

KR Trafik är inte med i Sambus men de kan naturligtvis köra på deras uppdrag ändå. Av Sambus delägare i Dalarna torde väl även följande vara aktuella att köra en del av trafiken:
Anders Eriksson Busstrafik, Älvdalen
Hedmans Buss & Taxi, Svärdsjö
Sälen Buss

Det är väl inte heller otroligt att t ex Lars-Erik Larsson i Dala-Floda går med i Sambus nu.

http://www.sambus.se/bussbolag.htm
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CR

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2013, 15:59:24 PM
KR Trafik är inte med i Sambus men de kan naturligtvis köra på deras uppdrag ändå. Av Sambus delägare i Dalarna torde väl även följande vara aktuella att köra en del av trafiken:
Anders Eriksson Busstrafik, Älvdalen
Hedmans Buss & Taxi, Svärdsjö
Sälen Buss

Det är väl inte heller otroligt att t ex Lars-Erik Larsson i Dala-Floda går med i Sambus nu.

http://www.sambus.se/bussbolag.htm
Frågan är hur uppdaterad listan med medlemmar är. Jag tänkte på att Byberg - Nordin och Björcks buss har köpt 25% av KR-Trafik och då sannolikt så hamnar KR också inom Sambus....

Staffan Sävenfjord

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 16:04:49 PM
Frågan är hur uppdaterad listan med medlemmar är. Jag tänkte på att Byberg - Nordin och Björcks buss har köpt 25% av KR-Trafik och då sannolikt så hamnar KR också inom Sambus....

Tänkte inte på det... Helt klart har i alla fall KR Trafik fördel om något annat lämpligt placerat delägareföretag inte vill vara med.

En petimäterrättelse: Det skall vara Björks Buss (i Västerås). Björcks Buss finns i Nykvarn.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)