Upphandling - Dalarna

Startat av Wetjo, 12 januari 2013, 08:04:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MTD

Sambus i hela dalarna förutom Falun och Borlänge. Där blir det Arriva..

1896

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:43:48 PM
När man pratar ekonomi i Dalarna, så ska man vara medveten om att priserna i och med det kommande trafikavtalet går upp med cirka 25% mot nuläget. Det ger sannolikt både Arriva och de olika Sambusbolagen avsevärt bättre möjligheter att tjäna pengar än vad Nobina har haft.

Läser man på Dalatrafiks hemsida och artikeln på dt.se så sägs att prisnivån blir oförändrad jämfört med dagens nivå.

Vidare sägs att Sambus kommer att köra på underentreprenad åt Arriva i Falun - Borlänge.

Biogas alternativet i Falun - Borlänge blev tydligen för dyrt, men från 2017 ska 50% av fordonsflottan ha fossilfritt bränsle, ska ju bli intressant att se hur man löser det.

GDG

Hade nog varit betydligt mer spännande att se till att Fln/Blg bussarna haft biogasbränsle...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 juni 2013, 21:40:13 PM

Biogas alternativet i Falun - Borlänge blev tydligen för dyrt, men från 2017 ska 50% av fordonsflottan ha fossilfritt bränsle, ska ju bli intressant att se hur man löser det.

Fossilfritt bränsle kan ju t ex vara RME. Däremot är naturgas inte fossilfritt och det är svårt i dag att få tag i fordonsgas där det kan garanteras att inte en del av den utgörs av naturgas.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jstern

Stackars bussförare i Dalarna! Det blir bara mer av små åkare som går ihop och lägger anbud som dom knappast vet hur man ska räkna på, i slutändan är det bussförarna som får tex. tanka, tvätta och städa bussarna utanför arbetstid UTAN betalning.... liknar fan i det här landet alltså. >:(

Ersa

Citat från: jstern skrivet 18 juni 2013, 23:08:19 PM
Stackars bussförare i Dalarna! Det blir bara mer av små åkare som går ihop och lägger anbud som dom knappast vet hur man ska räkna på, i slutändan är det bussförarna som får tex. tanka, tvätta och städa bussarna utanför arbetstid UTAN betalning.... liknar fan i det här landet alltså. >:(

Vissa förare (t.ex i huvudstadsregionen) skulle nog mycket väl vilja påstå att även motsatsen existerar. Dvs att rejält stora trafikområden där bara de tre allra största bolagen kör med gamla utslitna dåligt städade bussar inte automatiskt betyder att arbetsmiljön för de anställda är bättre än hos de mindre åkarna.

Nej, det hela handlar nog främst om hur bra och starkt det lokala ledarskapet är. Oavsett om företaget är stort eller litet. Jag har gott om egna exempel på dåliga arbetsgivare, både stora som små lokala. Liksom att jag även har gott om egna exempel på riktigt bra arbetsgivare, både små som stora. Ibland kan kvaliteten på ledarskapet även skilja sig rejält inom samma företag, beroende på vilket trafikområde det rör sig om.

jstern

Jag har jobbat i storstan på stora bolag och dom skär ju till viss del ner på vissa saker men aldrig så att bussföraren ska behöva arbeta gratis och dom har ju dialog med facket dessutom, har även arbetat på landet i ett litet bolag 3 anställda som även ingick i bildandet av ett bolag med 12 mindre åkerier som tog över efter Nobina och allt blev sämre. Mindre bolag ser bussföraren som en börda medan större bolag ser oss som en tillgång. Vi fick tvätta och städa gratis efter att ha kört klart när jag tog strid för att få betalt så kunde jag till slut inte vara kvar dom fryser en ute så att man ska säga upp sig. Jag tycker att det är ett h*****e för oss som bussförare med dom här FAMILJE åkerierna.

Ersa

Citat från: jstern skrivet 18 juni 2013, 23:51:13 PM
Jag har jobbat i storstan på stora bolag och dom skär ju till viss del ner på vissa saker men aldrig så att bussföraren ska behöva arbeta gratis och dom har ju dialog med facket dessutom, har även arbetat på landet i ett litet bolag 3 anställda som även ingick i bildandet av ett bolag med 12 mindre åkerier som tog över efter Nobina och allt blev sämre. Mindre bolag ser bussföraren som en börda medan större bolag ser oss som en tillgång. Vi fick tvätta och städa gratis efter att ha kört klart när jag tog strid för att få betalt så kunde jag till slut inte vara kvar dom fryser en ute så att man ska säga upp sig. Jag tycker att det är ett h*****e för oss som bussförare med dom här FAMILJE åkerierna.

Jag har varit med om nästan exakt samma sak, och det mindre företaget lämnade jag därför efter drygt fyra månader. Men idag är jag sedan många år anställd på två likvärdiga medelstora familjeföretag där jag alltid varit uppskattad och fått betalt för varenda minut av utfört arbete. Det finns inte en chans att jag skulle byta dagens anställningar mot en anställning på något av de två stora operatörerna i mitt närområde, där huvudmännens upplägg med stordrift snarare innebär begränsningar och stelbenthet i verksamheten.

Fikman

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 15:46:33 PM
Apropå Sambus, vilka olika bolag kommer att köra vad i Dalarna?

KR- Trafik, Mora?
Siljan Buss, Orsa?
Västanhede, Avesta?

Skulle tippa att det blir Siljan buss i norr sen Hedmans i mitten och Västanhede fortsätter i söder, som grund sen kanske man tar hjälp av dom mindre bolagen.

virtual1

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 juni 2013, 21:40:13 PM
Vidare sägs att Sambus kommer att köra på underentreprenad åt Arriva i Falun - Borlänge.

Ja då minskade ju mitt intresse IAF att ta mig dit till trafikstart sen...

Bussmicke

Ingen brådska iaf,  varför minskade ditt intresse?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars

Detta  blir intressant att följa.
Det är ju helt klart något som är fel i underlaget då det bara fans ett enda anbud att öppna förutom stadstrafiken.
enligt artikeln i dt.se
Det står även att Arriva koncentrerar sig på tätortstrafik så nu vet vi det.

Kan man verkligen gå vidare i en upphandling med så få som lämnar anbud eller ska det göras om?
Lars Nilsson ordf i Region Dalarna säger "– Nej, vi ställde höga anbudskrav och prislappen visar att trafiken inte blir fördyrad vilket förvånade oss"

Det förvånar mig med då Nobina(Swebus) vann nuvarande anbud så låg det betydligt under vad nästa anbudsgivare lämnade och detta låg till grund för spekulationer att det helt enkelt berodde på felräkning.
Jag har sedan erfarenhet av en sparkniv som gick genom alla trafikområden som delvis faktiskt internt skyldes på det låga anbudet i Dalarna.
Nu fortsätter detta låga pris in i Sambus och då tror i vartfall jag att de kommer att slita.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2013, 11:35:04 AM
Ingen brådska iaf,  varför minskade ditt intresse?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Tja, tycker det är roligare att plåta bolag som har en bussflotta landet över än lokala bolag som blir väldans oöverskådligt att 'samla' på. Också lättare att sortera bolag som använder inventarienummer än de som bara kör med regnummer...

virtual1

Citat från: Lars skrivet 19 juni 2013, 14:23:27 PM
Det står även att Arriva koncentrerar sig på tätortstrafik så nu vet vi det.

Men Falun/Borlänge inkluderar väl framförallt Falun/Borlänge tätort? Är väl nästan fler tätortsbussar det gäller här i detta område än landsbygdsbussar????

Update: Fast såhär står det på Arrivas hemsida: "Arriva kommer att samarbeta med Sambus för utfördande av framförallt servicetrafik" - vilket man då kan tolka som att Arriva kommer köra en del själva!