Polisen börjar köra BMW

Startat av Fredde, 12 januari 2013, 01:48:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Den svenska polisen har på senare år breddat sin fordonsflotta.
Nu är det dags igen: Polisen ska köpa BMW.

http://www.aftonbladet.se/bil/article16056119.ab

Nico

Tja, varför inte då det väl är samma sak som att även Mercedes Benz har blivit vanligare. I Tyskland har polisen i de flesta av delstaterna kört BMW i många år och på senare tid även blivit vanligare på andra håll i Europa, t.ex. i Storbritannien.

Ett högre inköpspris brukar sedan i vissa fall framhållas som motargument från bl.a. journalister, andra märkesfanatiker m.fl. Oftast så får man dock igen en del av det när fordonen sedan vidaresäljs så där gäller egentligen status quo på den här punkten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

S Svensson

När jag såg rubriken tänkte på inte på personbilar utan på motorcyklar. Polisen har väl slutat med sådana motorcyklar.

Skall påpeka att när det gäller polisbilar så finns det i princip två olika varianter. Dels "vanliga" standardbilar och dels specade som utryckningsbilar.
Tyvärr har polis i såväl Norge som Sverige i flera fann köpt kategori "vanliga" och använt dem som utryckningsbilar. Detta gäller både Saab som Volvo (i varje fall V70 för några år sedan).
Går vi lite tillbaka till Volvo årg 1975-1978 så fanns det sådana i Göteborg som var vita och dekalade polis. En variant som tidigare funnits som utbildningsbilar och som renoverats till polisbilar. Tror inte de var specade so  utryckningsbilar.
Polis och ambulanser samt bilar som skall förlängas (+ enstaka andra) har i princip stötdämpare,fjädrar,stag samt bakaxlar och motsvarande främre fjäderben av förstärkt typ. Bromsarna har i regel speciellt kolstål för att stå ut med värme.
Vad gäller standardbilar så skrevs det om V70 i Oslo som krängde och var klena. Det rörde sig om bilar som inte byggts för polisanvändning. Måste köras och lastas försiktigt. I Va Götaland fanns det civila Saab som kördes som utryckningsfordon och dessa "åt" reservdelar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 22:21:38 PM
När jag såg rubriken tänkte på inte på personbilar utan på motorcyklar. Polisen har väl slutat med sådana motorcyklar.

I varje fall hade polisen mycket besvär med sina BMW-motorcyklar.

Niclas Rosenius

Här i Uppsala-län har Polisen i alla fall 2 st nya Passat:er som är lite special när det gäller utrustning som , motor, växellåda, bromsar etc, som civila trafikbilar.

Och dom går riktigt bra har jag sett och vilket sång i dessa motorer, sett dom under utryckning. Motorerna som finns i dessa är special som VW har till just Polis-bilar enligt uppgifter jag fått från en bekant på Trafik-avdelning.

Dessutom har dom ett antal 9-5:or även nån 9-3 som inte är helt orginal under huven.

Under mässan i Göteborg var det en E-klass MB utställd, skall lägga upp en bild på den senare.

//Niclas