SJ godsrumsbuss i Borås

Startat av Bengt H, 11 januari 2013, 23:46:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

I ett par tidigare trådar har SJ 3044 diskuterats, en Scania-Vabis CF som byggdes om för att transportera post mellan Falkenberg och Borås respektive Göteborg och Borås. Jag har för mig att jag har en bild på den, men om det nu är så har jag inte registrerat den ordentligt och därför är den omöjlig att hitta. Jag kan inte heller minnas när den i så fall ska vara plåtad och måhända är det en indikation på att jag kanske ändå inte har någon bild på bussen. Vad värre är att jag inte heller kan finna att jag har någon bild på 0948. Nåväl, vad jag dock har inom aktuellt ämne är en av dessa båda bussars föregångare, 2091, En Volvo B727 med ASJ-kaross från 1951.

Bilderna är från postkontoret Borås ban i april 1970 där bussen förmodligen lossar paket från Falkenberg, Överlida och Älvsered. De kom sent på eftermiddagen någon gång och det var nog det enda rimliga tillfället under dygnet för ett kort på bussen. Till Göteborg gick bussen sent på kvällen med framförallt A-post som skulle till postflyget på Torslanda. Tidigt på morgonen var bussen åter i Borås med post från Torslanda och lastade då paket mot Falkenberg. Sedan kom den åter nästa eftermiddag igen. Så fortsatte det dygn efter dygn, troligen med något uppehåll under veckoslutet. Ordinarie buss var vid tiden för fototillfället 0948, men denna dag hade alltså reserven fått rycka in. Denna reserv blev redan samma år utbytt mot 3044. 

Innan 0948 kom till Borås hade 2091 sällskap med 2092 i trafiken.




S Svensson

Tack Bengt H !
Ett litet påpekande. Ulf Essen berättade  en gång i Bussnack om 2091 och dess ombyggnad maskinellt. Om jag minns rätt så byggdes drivlinan om med ny motor och troligen också växellåda. Kanske Ulf vill skriva en gång till ?

2092 fick nytt inv nr cirka 1966 (tjänstenrserie ). Är lite osäkert var den hamnade. Någon påstod Katrineholm.

Lite orientering också¨.
Järnvägen Falkenberg-Limmared lades ned i två etapper. Den första etappen var huvuddelen av smalspåret Falkenberg-Älvsered och Axelfors-Limmared från 1 nov 1959 och Älvsered-Axelfors samt normalspåret Axelfors-Hillared från 1 maj 1961. Påpekas kan att rivningen av spåret troligen skedde 1960 Falkenberg-Ullared och efter 1 maj 1961 men under i stort sett maj Axelfors-Ullared där delen Älvsered-Ullared revs något senar men på sommaren 1961. Vad gäller delen Axelfors-Limmared finns uppgift att den sista biten revs så sent som 1966. Enligt uppgift ägde SJ banvallen ganska sent. Sommaren 1969 verkade det som om huvuddelen var kvar i SJ ägo.
Vad gäller busstrafiken med gods inrättades två linjer. Dels Borås-Älvsered med förlängning till Falkenberg och bussen gick bitvis även östra vägen Mårdaklev-Axelfors. Den andra linjen inrättades egentligen redan 1952 men började köras med godsbuss ca 1960. Nedläggningen av järnvägen 1 maj 1961 innebar att väg 154 byggdes färdig och i stort sett på banvallen Holsljunga-Överlida samt en liten bit söderut samt i Älvsered infarten till järnvägsstationen. Sommaren 1968 besöktes Älvsered och då användes de två rälsbussgaragen till vägbussar. Dessa revs senare och SJ byggde sedan ett större bussgarage. Godsbussarna drogs in juni 1976. Ur logistiksynpunkt var kanske detta motiverat. Posten kördes senare med lastbil och man började lasta posten i småcontainer. Tyvärr ryms inte så mycket gods på en sådan lastbil. På bussarna lastades postsäckar och paket ända till taket och både i godsutrymmet och i det lilla passagerarutrymmet. Själv såg jag en dag jag var ledig en buss av typ B635-SKV på linjen Kinna-Älvsered och denna lastades med paket,alltså på sätena.
Kinna-Älvsered kördes över Kinna-Brättingstorp-Bollareslätt-Haratången-Strömma-Överlida-Prekebo-Mjöbäck-Älvsered. Alltså inte närmaste väg och dessutom på en mycket dålig väg.
Kommer Du Bengt H ihåg någon flyttbuss hos SLAB. Jag har sett sådana och då SJ personal flyttade skulle anbud på flyttning tas in. Tre olika anbud,varav ett anbud från SLAB.

Ersa

Tack för trevliga bilder och intressant fakta. Det är alltid roligt att få reda på fakta om de godsbussar som rullat söder om Värmland.

Bengt H

#3
Citat från: S Svensson skrivet 12 januari 2013, 00:21:29 AM
Tack Bengt H !
Ett litet påpekande. Ulf Essen berättade  en gång i Bussnack om 2091 och dess ombyggnad maskinellt. Om jag minns rätt så byggdes drivlinan om med ny motor och troligen också växellåda. Kanske Ulf vill skriva en gång till ?

2092 fick nytt inv nr cirka 1966 (tjänstenrserie ). Är lite osäkert var den hamnade. Någon påstod Katrineholm.


Jag har en notering att 2092 år 1966 fick nummer 14432. Den hade för övrigt registreringsnummer P714, således numret efter 2091.

Citat från: S Svensson skrivet 12 januari 2013, 00:21:29 AM
Posten kördes senare med lastbil och man började lasta posten i småcontainer. Tyvärr ryms inte så mycket gods på en sådan lastbil. På bussarna lastades postsäckar och paket ända till taket och både i godsutrymmet och i det lilla passagerarutrymmet. Själv såg jag en dag jag var ledig en buss av typ B635-SKV på linjen Kinna-Älvsered och denna lastades med paket,alltså på sätena.


Småcontainrarna lastades även i godsrumsbussarna. Jag tror att det var de som var anledningen till att 2091 blev ersatt av 3044. Den senare hade en särskild jalusidörr på sidan som var avpassad för dessa hjulförsedda småcontainrar. Jag arbetade på Göteborg ban 1971-72 och lastade sådana i 0948 eller 3044 på kvällen innan bussen körde ut till Torslanda. Det var tydligt efter vilka mått dörren på 3044 var gjord för det var inte många centimeter till godo mellan containrarna och dörrkarmen.

Citat från: S Svensson skrivet 12 januari 2013, 00:21:29 AM

Kommer Du Bengt H ihåg någon flyttbuss hos SLAB. Jag har sett sådana och då SJ personal flyttade skulle anbud på flyttning tas in. Tre olika anbud,varav ett anbud från SLAB.

Tyvärr kommer jag inte ihåg någon flyttbuss från SLAB men kanske en sådan har fastnat på någon bild. Jag ska hålla ögonen öppna när jag skannar vidare.

Olof Lagerkvist

Citat från: Bengt H skrivet 11 januari 2013, 23:46:12 PM
Bilderna är från postkontoret Borås ban i april 1970 där bussen förmodligen lossar paket från Falkenberg, Överlida och Älvsered.

Tack för bilderna! Nyfiken fråga, var är detta, uttryckt i dagens Borås-bebyggelse?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Bengt H

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 12 januari 2013, 16:02:52 PM
Tack för bilderna! Nyfiken fråga, var är detta, uttryckt i dagens Borås-bebyggelse?


Borås bangårdspostkontor invigt 1967 (tror jag att det var). Sedemera delvis rivet och ersatt av ett nytt större på samma ställe vid Bocksjögatan. I en del av bygget huserar idag postorderföretaget Netonnet.

Det är alltså på Bockasjögatan strax bortom idrottshallen, vid Alvestabanans infart.

Olof Lagerkvist

Citat från: Bengt H skrivet 12 januari 2013, 16:34:45 PM
Borås bangårdspostkontor invigt 1967 (tror jag att det var). Sedemera delvis rivet och ersatt av ett nytt större på samma ställe vid Bocksjögatan. I en del av bygget huserar idag postorderföretaget Netonnet.

Det är alltså på Bockasjögatan strax bortom idrottshallen, vid Alvestabanans infart.

Åhå, på så vis, då tror jag att jag är med helt och hållet. Tack för upplysningen!

Då bör bryggan där bilarna lastar på bilden vara vid nuvarande postens företagskundtjänst och fortsättningen av byggnaden längre till höger vara riven/ombyggd till NetOnNet. Fönsterraden och delar av lastbryggan stämmer i alla fall med hur det ser ut idag, men till höger ser det numera helt annorlunda ut. Jag tror det var det sistnämnda som fick mig att tveka om Bockasjögatan när jag först såg din bild.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Bengt H

Jag har hittat en bild på 0659 som enligt S Svensson i ett inlägg tidigare var avsedd att ersätta 3044 men som aldrig kom att sättas i trafik på linjen.
Verkstadsgården i Kinna i början av juni 1976


zjbus

0659 verkar inte finnas med i bussdatabasen, finns det fler uppgifter om den? Reg.nr., chassinr., karosseri, årsmodell etc?

Greger Larsson

Citat från: zjbus skrivet 14 januari 2013, 18:02:45 PM
0659 verkar inte finnas med i bussdatabasen, finns det fler uppgifter om den? Reg.nr., chassinr., karosseri, årsmodell etc?

Jodå, prova med BZJ493 på Svensk Busshistoria

Mats Karlsson

Här kommer bild på godsrumsbuss 0659 från Sören Svensson:




zjbus

Tack Greger, trodde inte att det var den bussen, tycker den ser betydligt äldre ut än från 1965.

Bengt H

Mästerbussfotografen Ulf Essén har bett mig publicera denna bild på SJ 0948, bussen som alltså användes som ordnarie på linjen Falkenberg - Älvsered - Borås - Göteborg - Torslanda från någon gång i skiftet mellan 60- och 70-tal fram tills att trafiken upphörde 1976.

Bilden visar bussen vid Borås övre, alltså den gamla bussdepån som fanns i Herrljungabanans lokstallar där. Ulf berättar att bussen hade karosseritillverkarens modernare utseende på "frampannan", något som den delade med 0947 och 0957 medan 0946 är mer "normal" liksom 0244, 0659, 0660, 3593 och 3594.

Ulf korrigerar också min uppgift om chassityp för 2091 och 2092. Det ska vara Volvo B627, något som jag med tacksamhet noterar.

Efter Ulfs bild på 0948, lägger jag en reprisbild från Östersund den 29 juni 1971 på 0946 så kan vi se skillnaderna mellan de två olika modellerna. Intill 0946 står 1271 med en öppen släpkärra.