Nya stadsbussar till Bollnäs

Startat av MrH, 11 januari 2013, 18:50:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

KR Trafik får inom kort två nya boggibussar till sin stadstrafik i Bollnäs, för de två omlopp som trafikerar linje 2 och 3.
Oväntat? Tja, alla fyra stadsbussarna som nu rullar var förvisso helt nya när det nuvarande trafikavtalet påbörjades i juni 2011. Men det som nu sker är att man byter ut Volvobussarna 353 och 354, vars växellådor aldrig fungerat särskilt bra i stadstrafiken i fråga. Man låter dem få gå på landsbygdslinjerna istället (möjligen få vit istället för gul grundfärg?) där de förväntas fungera betydligt bättre.

Som ersättare "på stan" kommer två nya 8900:or, dock med 7-litersmotor och riktig automatlåda. 353 och 354 har hela tiden varit planerade för att konverteras till riktig automat, men det har dragit ut på tiden och det sägs att Volvo har haft problem att hitta lämpliga växellådor som går att byta ut till just till B9-modellen.

I  nuvarande avtal ska ett par nya bussar varje år successivt fasas in och ersätta de äldre 8700:orna från 2003, vilket man nu löser i och med rockaden i Bollnäs.

/MrH

Bussmicke

Hur länge till kommer de att rulla på stan?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrH

353 och 354? Hm, skulle kunna tänka mig att de rullar några veckor till eller så.

/MrH

AO

Lite anmärkningsvärt att man beställt nya bussar inom ett avtal man har sagt upp.
Vilken dörrställning får de nya bussarna? Blir de med höga stolar eller stadstrafikinredda?

MrH

Citat från: AO skrivet 13 januari 2013, 15:43:08 PM
Lite anmärkningsvärt att man beställt nya bussar inom ett avtal man har sagt upp.
Vilken dörrställning får de nya bussarna? Blir de med höga stolar eller stadstrafikinredda?

Inte alls. Man har ett avtal att följa och kommer inte loss från det nuvarande i närtid. Dessutom siktar man på att vinna nästa upphandling.

Man kan hoppas på dörrställning 2-2-0, men tyvärr är känslan att det blir 1-1-0, höga ryggar och bälten. För att kunna användas på landsbygdslinjerna t.ex sommartid. Men den som lever får (snart) se.  :)

/MrH

Bussmicke

Vilka är de andra stadsbussarna i Bollnäs och vilka regionbussar har man numera där och i Ljusdal?

När kommer 353+354:s ersättare, har de sagt något?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrH

De andra är Citarovagnarna 298 och 299. Reserv 165.

Ska luska mer om leverans, återkommer.

Hälsingland är administrativt indelat i Norra och Södra Hälsingland med varsina depåchefer och fordonsansvariga. Ljusdal tillhör Norra Hälsingland, där har jag dålig koll. Tyvärr har jag för dagen dålig koll även här i söder då det varit extremt många flyttar, lån och annat, både för service, underhåll och för att hjälpa Gästrikland. Vågar inte ge något svar då det skulle vara ett dåligt svar. Klarnar väl till våren om inte förr.

/MrH

Johan B

Citat från: MrH skrivet 14 januari 2013, 00:09:40 AM

Man kan hoppas på dörrställning 2-2-0, men tyvärr är känslan att det blir 1-1-0, höga ryggar och bälten. För att kunna användas på landsbygdslinjerna t.ex sommartid. Men den som lever får (snart) se.  :)

/MrH

1-2-1 ska det vara! ;D

MrH

Citat från: Johan B skrivet 16 januari 2013, 18:41:54 PM
1-2-1 ska det vara! ;D

Hm, den sista 1:an kan jag hålla med dig om. Som förare saknar jag ofta bakdörr.
Även på regionlinjerna. Däremot skulle nog rullatorförarna uppskatta dubbla dörrar fram. I synnerhet som bussarna som de byter till/från (linje 1/6 samt även 2/3 lördagar). Nu kan de gå in fram på Citarobussarna, medan Volvobussarna är för trånga för det. På där bak således, sedan stappla fram och visera kortet, sedan bak igen... ;D Hade ju varit listigt att ha någorlunda lika standard på stadsbussarna, kan jag tycka.

/MrH

hisen12

Kommer de nya stadsbussarna ha samma färgsättning som de nuvarande, alltså ingen ny färgsättning?

Såg KR 378 köra mot Arbrå idag, antar att den egentligen hör till Gävle!?

Ove Bojarp

Var tar då 377 vägen? den såg jag ihop med 378 inomhus
hos Wist? Är dessa också av Volvo Polska?
377 och 378 kunde jag inte se någon skyltning på då
de stod inomhus, men några till blir det nog, en del
av de nya kunde synas i växlande skyltning  Volvo Polska.
Kunde ine se någon regskylt på dem uppsatta då jag
gick förbi.

AO

Citat från: Ove Bojarp skrivet 16 januari 2013, 23:31:38 PM
Var tar då 377 vägen? den såg jag ihop med 378 inomhus
hos Wist? Är dessa också av Volvo Polska?
377 och 378 kunde jag inte se någon skyltning på då
de stod inomhus, men några till blir det nog, en del
av de nya kunde synas i växlande skyltning  Volvo Polska.
Kunde ine se någon regskylt på dem uppsatta då jag
gick förbi.

När såg du dessa? Om jag inte såg helt galet så såg jag 377 i trafik på både linje 25 och 49 igår.