Bussar i Borås den 13-14 juni 1995, del 2 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 januari 2013, 13:37:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

FTE151 på väg till Töllsjö. Bussen gick till Storskogen och fortsatte därifrån som linje 122 till Töllsjö, men skyltades på den tiden genomgående 550 Töllsjö.


OSG361 blev 1998 Linjebuss 1892. Här på linje 200 till Ulricehamn.


Kjellgrens körde med LLB541 på linje 301 till Tranemo.


DDU270 på linje 1 till Tullen.


DOC325 på linje 153 till Vralen och möjligen Skattegården.


Även DCE030 gick på linje 1 till Tullen. Denna linje skulle egentligen ha Volvo B10BLE.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt   Vralen är inte helt lätt att vända i och än värre i Skattegården i Vralen kom en del bilar rätt fort..   När Säffle på linje 1 var bytta till MaxCi var man gladare som förare   ;)  men slapp alla upp och nerväxlingar i Z-F lådan när man körde uppför Åsbogatan   


Töllsjöturer  var inte så många resenärer på   fanns nån tur som vände i Töllsjkorset på väg 180  inte så bra alls kan man lugnt säga..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 12 januari 2013, 14:06:59 PM
Trevligt   Vralen är inte helt lätt att vända i och än värre i Skattegården i Vralen kom en del bilar rätt fort..   När Säffle på linje 1 var bytta till MaxCi var man gladare som förare   ;)  men slapp alla upp och nerväxlingar i Z-F lådan när man körde uppför Åsbogatan   


Töllsjöturer  var inte så många resenärer på   fanns nån tur som vände i Töllsjkorset på väg 180  inte så bra alls kan man lugnt säga..

Beträffande vändning i Vralen finns ett reportage om detta här
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44307.msg324440#msg324440

Det är likadant i dag som det var 1995. Lägg därtill mörker, dimma och boggibuss (som numera är normalt på linje 153). I Skattegården var det väl att backa in i en vändficka och den var inte alltför bred.

Vändning av bussar som kom från Töllsjö och skulle vända vid väg 180 vid Storskogen gick normalt till så att bussen körde ut på väg 180 (Borås-Alingsås) och backade i den täta trafiken där sikten dessutom inte var den bästa. Vad jag vet finns det väl inga sådana vändningar längre.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Lägg märke till 3019. Ursp Tanumsexpress. Därefter röd express. Ersatte sedan Swebus 3251 i Skene, då denna Swebus-vita buss med röd rand sändes till ommålning för tjänst i Uddevalla. 3062 vikarierade i Älab färg också ett tag. 3019 gick sedan en tid med tjänstgöring i Svenljunga. Omplacerad till Ulricehamn (se bilden). Avställd pga motorhaveri. Överlåten till Veolia i Motala och sedan tror jag den hamnade i Växjö hos Veolia/Connex.
Sommaren 1989 var den märkt 3018. 3251 slutade sina dagar i en lada. Dvs halva bussen. Bild i någon tidning  om inträfade händelser.

Sedan en fråga om Staffan besökte Od. De körde åt Buss i Väst med en tidigare provbuss från Sörred,Göteborg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 januari 2013, 19:19:23 PM

Sedan en fråga om Staffan besökte Od. De körde åt Buss i Väst med en tidigare provbuss från Sörred,Göteborg.


Antar att du menar Ods Buss & Taxi Volvo B10M Säffle OGW645. Jo, den dyker upp så småningom i den här bildserien. I Od fanns också "Lasse i Od", som egentligen körde för Swebus men som förutom skolkörningarna disponerade bussen för beställningskörningar och inte minst tågersättningar. Han var känd för att vara snabbt på plats när det behövdes ("Ja ska bara ropa på frugan så hon får ta hand om affärn") och sedan var han i Herrljunga på ungefär 20 minuter efter påringning. Det var ganska bra kört! Vid sidan om busskörningen drev Lasse en lanthandel, som numera dock är nedlagd. Swebus har inte heller någon buss i Od längre. Om jag minns rätt försvann den i december 2010. Lasse kan man dock träffa på bakom ratten när han kör för andra bussbolag.

Det finns många roliga historier om Lasse men jag minns särskilt en när han skulle köra för tågresenärer som blivit försenade från Nässjö-Jönköping och därför inte skulle hinna med Stockholms-tåget Falköping-Göteborg. Dock blev även detta tåg försenat så busskörningen behövdes inte och jag ringde upp Lasse, som då var någonstans mitt mellan Od och Falköping på framkörning. Han blev glad när jag meddelade att han kunde återvända hem igen:
- Ja, det var bra för vi har fest hemma. Jag fyller nämligen 50 år i dag.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)