Tips på linjer/platser att åka/besöka i jämtland?

Startat av Joakim Wahlberg, 10 januari 2013, 21:56:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Hej! Ska V9 bo hos min flickvän i Östersund, och tänkte under tiden hon är i skolan "bussdigga"/resa runt så mycket som möjligt, har någon något/några tips på linjer man borde åka, och bussar som kan vara intressanta (för mig är egentligen allting intressant, men ändå.. :D)? kanske med någon busstyp som snart försvinner, eller besöka någon intressant ort. Hade tänkt resa med Länstrafiken Zs fem-dagars kort. Hur långt kan man förresten åka på det?

Tack på förhand,
//Jocke :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Patrik

Linje 472 Gäddede - Stora Blåsjön är en fin sträcka.
Bussen förut var dock roligare, nu tror jag att det är en Merca.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Bussmicke

Så det det finns 5-dagars nu? När jag var där fick jag köpa ett månadskort, blev ungefär samma pengar spm alla enkelbiljettet hade blivit..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Under ordinarie skoltid kan det bli lite svårt, då förmiddagstrafiken på landsbygden inte är särskilt omfattande. Speciellt ut från stan. Men du kan ju alltid börja med det vi lantisungar gjorde allra först efter vi flyttat in till Östersund för att kunna gå i gymnasiet. Dvs åka fram och tillbaka på alla stadslinjer runtom Östersund och på Frösön för att se hur hela stan ser ut. Gärna med en bra karta (eller numera karta+GPS på mobilen). Fråga föraren innan om denne verkligen kör tillbaka, eller om turen slutar längst bort från Centrum (med tomkörning till garaget efteråt), och berätta att du skulle vilja åka runt. Så slipper de bli förvånade över att du inte verkar vilja kliva av.
Därefter kan du ju åka till Brunflo och tillbaka med linje 110. Även Krokom åt andra hållet trafikeras av många bussar.
En annan idé är att ta dig söderut till Svenstavik med 45, 163 eller 164 (följer E45) eller 161 (via Orrviken), och därefter hemåt med något av de fyra linjenumren. Alternativt åka via Myrviken (bussbyte mellan linjerna 162 och 611 i Myrviken) för att se västra sidan av södra Storsjön.

Sen kan jag för mitt liv inte komma på någon "intressant ort" i Jämtland, och tycker inte heller att vecka 9 är perfekt för att resa runt. Men skönheten ligger ju i betraktarens ögon, så du kanske ser länet på ett helt annat sätt än jag. Se bara till att planera innan. Kolla upp att det verkligen går en buss hemåt mot Östersund, och varifrån den går. Fråga gärna förarna om du är osäker. Så du slipper bli strandad i skogen.

Något gammalt på väg att bytas ut finns nog inte. Hela länet är nyligen upphandlat i några få omgångar och de flesta av bussarna är nya och har många år kvar i trafik. Bland det allra äldsta som finns är två Vegor 2000 & 2001 års modeller som nyligen är omlackade i de nya färgerna och är i nästan nyskick invändigt. Så länet är inte så spännande i diggarväg således, men bekvämt att åka runt i.

Jonas Strömblad

Åka till Åre och kolla in skidbusstrafiken kanske?
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 januari 2013, 12:01:01 PM
Åka till Åre och kolla in skidbusstrafiken kanske?
/J

Bra förslag. Jag glömde bort den byn helt, då jag inte tänkte ur ett 08-perspektiv.  ;D

Jona

Vill man fota bussar är väl eftermiddagsrusningen i Strömsund kanske en kandidat. Går många bussar då, vid ett tillfälle, och på eftermiddagen är dom ju skyltat med orterna dit dom ska, inte skyltat Strömsund som på morgonen.

Strömsund - Östersund och åter har ganska bra trafik också, så du blir inte strandsatt där efter att du fotat skolrusningen på eftermiddagen.

Ett förslag som jag i all hast kom på, finns säkert fler bra ställen, men undvik Bräcke om det är fota du ska göra, sist jag var där gick det mycket små nästan anonyma bussar på skolturerna och bara en och annan fullstor.
Brunflo har också mycket trafik som Ersa redan nämt....

Man kan åka dit via e14 och hem via södra sidan storsjön, eller tvärtom.

Varför inte medfölja linje 115 till Loke, men snacka med föraren som Ersa föreslog så du inte blir kvar i skogen....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 11 januari 2013, 23:44:01 PM
Brunflo har också mycket trafik som Ersa redan nämt....

Man kan åka dit via e14 och hem via södra sidan storsjön, eller tvärtom.

Varför inte medfölja linje 115 till Loke, men snacka med föraren som Ersa föreslog så du inte blir kvar i skogen....

Jajust. 110 går norr om sjön, medan 111 går söder om sjön.