Bussar i Kinna i juni 1995

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 januari 2013, 17:07:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Mellan Svenljunga och Kinna åkte jag med denna buss, som var inlånad av Landvetter buss från ett annat Buss i Väst-företag. OZR490, Vårgårdabuss 5.


Sedan åkte jag hem till Borås med Linjebuss 1116, som jag visade på bild häromdagen men jag återvände till Kinna nästa dag. Som nämnts tappade Swebus sin trafik i Marks kommun, där Kinna är en av centralorterna. Linjerna mot Borås och Horred började köras av Linjebuss och linjerna mot Göteborg och Svenljunga-Tranemo av Buss i Väst. Dessa körde också tätortstrafiken. Det var Horredstrafiken som fick detta uppdrag och precis som Swebus körde de med Renault Master, dock inte samma bussar. ELP080.


HLD802 var tidigare Swebus 2848 och slutade som Linjebuss 9310, men däremellan var den en tid hos Horredstrafiken. Här har den kvar den vita färgen från Swebus-tiden. Ovisst om denna buss gick i Mark redan på Swebus-tiden. Jag har noterat att den användes i Kungälv då.


FAZ823, fd Swebus 2526, hörde till de bussar som Linjebuss övertog. Här på linje 305 till Rydal.


FXB211 är ett exempel på de komfortbussar med Lahti Falcon-kaross som köptes inför trafikstarten av flera Buss i Väst-företag. Bussen kom sedan till Bua Taxi i Väröbacka.


GAG161 är en likadan hos Landvetter buss. Efter dettas konkurs blev den Vänersborgs Linjetrafik 119, senare 174.


FYY331 fick hos Vänersborgs Linjetrafik nummer 120.


ECK996 var med bland de bussar som kom till Linjebuss när de köpte Skogsgårdhs Busstrafik i Kyrkhult 1989. Den hade nummer 13 där och flyttades från Blekinge till Mark i juni 1995. I samband med detta lackerades den också om från Blekinge-lack till Älvsborgs-lack. Så småningom fick Ingvar Skogsgårdh tillbaka bussen men då som ansvarig för försäljningen av Linjebuss begagnade bussar i Olofström.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2013, 17:07:07 PM
HLD802 var tidigare Swebus 2848 och slutade som Linjebuss 9310, men däremellan var den en tid hos Horredstrafiken. Här har den kvar den vita färgen från Swebus-tiden. Ovisst om denna buss gick i Mark redan på Swebus-tiden. Jag har noterat att den användes i Kungälv då.


Kan Swebus 2848 verkligen stämma, det var väl en Volvo-buss...?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Greger Larsson

Citat från: Tommy P skrivet 09 januari 2013, 18:02:38 PM
Kan Swebus 2848 verkligen stämma, det var väl en Volvo-buss...?

Numret är korrekt. Om Du menar SJ Buss 2848(BWG284) såldes den till Ringarums Busstrafik 1989-07-01.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2013, 18:30:05 PM
Numret är korrekt. Om Du menar SJ Buss 2848(BWG284) såldes den till Ringarums Busstrafik 1989-07-01.

Tack, Greger. Jag reflekterade själv över att numret fanns på två SJ-bussar, men det var ju inte direkt ovanligt att nummer återanvändes ganska snabbt på den tiden. BWG284 var placerad i Norrköping och av 1987 års modell. Var det 1989 som SJ Buss tappade trafik i Östergötland?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2013, 18:40:28 PM
Jag reflekterade själv över att numret fanns på två SJ-bussar, men det var ju inte direkt ovanligt att nummer återanvändes ganska snabbt på den tiden.

OK, där ser man... Har faktiskt inte sett något exempel tidigare på att SJ-nummer återanvändes på den tiden, jag har uppfattat det som att numren var rena löpnummer. Alltid lär man sig nåt nytt! :)
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Jo


ECK996 var med bland de bussar som kom till Linjebuss när de köpte Skogsgårdhs Busstrafik i Kyrkhult 1989. Den hade nummer 13 där och flyttades från Blekinge till Mark i juni 1995. I samband med detta lackerades den också om från Blekinge-lack till Älvsborgs-lack. Så småningom fick Ingvar Skogsgårdh tillbaka bussen men då som ansvarig för försäljningen av Linjebuss begagnade bussar i Olofström.

[/quote]

Hann den inte vara någon annanstans emellan, Linjebuss förlorade väl trafiken till Swebus i västra Blekinge redan juni 1994?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 09 januari 2013, 22:57:00 PM
ECK996 var med bland de bussar som kom till Linjebuss när de köpte Skogsgårdhs Busstrafik i Kyrkhult 1989. Den hade nummer 13 där och flyttades från Blekinge till Mark i juni 1995. I samband med detta lackerades den också om från Blekinge-lack till Älvsborgs-lack. Så småningom fick Ingvar Skogsgårdh tillbaka bussen men då som ansvarig för försäljningen av Linjebuss begagnade bussar i Olofström.



Hann den inte vara någon annanstans emellan, Linjebuss förlorade väl trafiken till Swebus i västra Blekinge redan juni 1994?

Det borde den ha varit, ja. Jag vet att en del bussar flyttades från Trollhättan/Vänersborg så den kan ha varit där en tid. Älvsborgslacken förefaller inte vara helt ny.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

trevliga bilder som vanligt och jag hoppas att du tipsar SBH om Swebus 2848 :D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 10 januari 2013, 16:34:46 PM
trevliga bilder som vanligt och jag hoppas att du tipsar SBH om Swebus 2848 :D

Om du menar HLD102 har jag ju bara den här bilden att gå efter samt mina anteckningar. Där saknas uppgift om årsmodell, chassinummer etc så det finns inte så mycket att tipsa om från min sida tyvärr.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2013, 17:29:32 PM
Om du menar HLD102 har jag ju bara den här bilden att gå efter samt mina anteckningar. Där saknas uppgift om årsmodell, chassinummer etc så det finns inte så mycket att tipsa om från min sida tyvärr.
Tyvärr är en hel del av mina anteckningar och utdrag ur bilregister nedpackade. Att 2848/2 inte finns i SBH kan kanske bero på att där saknas småbussar.
HLD102 är/var utrustad med inv nr för personbil hos GDG/Swebus och gick i Kungälv. På grund av olönsamhet blev taxitrafiken delvis inställd. I samband med skolstart i Alingsås var inte alla bussarna på plats. En fredag då jag besökte Alingsås så kom tjänstgörande förare på BBC Göteborg (busbeställningscentralen,dvs GDG:s på Nickeln) körande med HLD102 dit. Den placerades då på Alingsås.
I Kinna-Skene fanns några bussar av småtyp. 2999,3017 var där liksom en av avvikande typ från Helsingborg(fd Qvickbuss). Det beställdes en egen buss från Floby 3126. Tyvärr inträffade det i slutet av april eller i maj 1995 att 3126 havererade. Den drogs till Kinna Bil AB. Stod fö där en tid och sändes senare till Sandarna,Söderhamn, för reparation. Enl uppgift såldes 3126 vidare utan att få motorbyte.
HLD102 vill jag minnas sändes från Alingsås till Skene för tjänstgöring. Överläts senare till Horredstrafiken som senare bytte in den i Borås som sålde den till Linjebuss Alingsås. Samma tjänstgöring som tidigare perioden.
Swebus Göteborg hade en likadan med nr 3219. Denna kanske är fotograferad. Båda hade bensinmotorer. Märk att 3219 rullade i Kungälv som taxi och sedan kom till Göteborg och blev ombyggd till tjänstebil för bussreparationer. Delvis ersatte den den gamla N88. 3007 var också  av samma typ.
Är det någon speciell fråga så kanske jag kan hitta uppgift.

S Svensson


ECK996 var med bland de bussar som kom till Linjebuss när de köpte Skogsgårdhs Busstrafik i Kyrkhult 1989. Den hade nummer 13 där och flyttades från Blekinge till Mark i juni 1995.  Var den någon annanstans emellan, Linjebuss förlorade väl trafiken till Swebus i västra Blekinge redan juni 1994?
[/quote]
I och för sig korrekt anmärkning.
Om jag minns rätt var denna utställd i Skövde på Buss88 (Staffan kan svara exakt).
Mitt minne är att bussen kom direkt från Olofström. Jag är dock inte exakt säker. Men de jag pratat med har vid olika tillfällen påstått att  de kom från Olofström. Kanske någon annan vet bättre ? När man forskar om bussar så kan man räkna på tvären och längden. För de som vill forska vidare så hade ECK 996 toalett och fasta höga säten. Den var registrerad på Linjebuss i Trollhättan. Det var alla LB bussar som körde åt Älab. (kanske minns jag fel). Dessutom var ECK996 inte placerad i Skene (dåvarande Swebus garage/terminal nuv Terminal Clean 156 AB). Den var placerad i Borås. Jan Sjöberg får berätta mera. ECK996 fick drivmotorn skuren och den stod ca 1 1/2 -2 år hos Kinna Bil AB innan motorbyte gjordes. Det som räddade bussen ifråga var att ersättande van Hool inte heller var frisk. Den hade en släng av mögellukt.
I aug 1995 kom så nya Säffle 5 styck. ECK996 ersatte en av dessa. Utlånad till Motala men återbördad och placerad på linje 610 i Rävlanda (officiellt först Partille sedan Mölndal). I juni 1995 gick även en av Swebus Ajokki hos LB inlånad.
Tidtabellen för juni 95- juni 96 var helt åt hm (åt skogen) beroende på att tidtabellen var lagd som året innan med turer som kördes av Skene och Borås. Sommaren 1995 kördes sommartidtabell och bla de tre Alpus gick till Borås med resande och tom till Borås. Först tdt aug 1996 gjordes tidtabellen om. Det som tillkom var att flera bussar vände i Bogryd/Svaneholm. Dessutom kördes en morgontur på 305 till Borås av Swebus med 2653 Säffle. LB Skene körde någon skoltur på Sätila. Swebus körde även på linje 371 sedan aug96.
Eventuella frågor. Jag har skrivit helt ur minnet. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 10 januari 2013, 18:56:16 PM
ECK996 var med bland de bussar som kom till Linjebuss när de köpte Skogsgårdhs Busstrafik i Kyrkhult 1989. Den hade nummer 13 där och flyttades från Blekinge till Mark i juni 1995.  Var den någon annanstans emellan, Linjebuss förlorade väl trafiken till Swebus i västra Blekinge redan juni 1994?

I och för sig korrekt anmärkning.
Om jag minns rätt var denna utställd i Skövde på Buss88 (Staffan kan svara exakt).


Nej, det var denna som var med i Skövde.


Den blev förstås Linjebuss 933 och 1996 blev den Näckrosbuss 3886.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

#12
Ytterligare kompletteringar för kalenderbitare.
BiV har radionummer som slutsiffrorna anses vara inv nr (id nr)
45001-(19) Kjellgrens Busstrafik i Tranemo AB
45001 FYX081
45002 FXB211 , finns på bild ovan
45003 FXZ061
45004 EJJ393 kaross Carrus Vector
45005 EGR243
Ursprungligen 1995 var 01 plac i Tranemo,
02 och 03 i Svenljunga.
Dessa användes på 300 linjen
04 och 05 plac i Tranemo urspungligen för användning Tranemo-Falköping.
45021-45024 Gustafssons Busstrafik i Limmared ursp Hb/Kb senare AB
45021 JBG093 Sc van Hool se bild
45022 GZY221 Sc Lathi Falcon
45023 HFU284 Sc Lathi Eagle
45024 nr användes senare på BFW933 och OGM894
Horredstrafiken AB
45071 HLD102 (fd Swebus 2848:2)
45072 ELP080 (fd Volvobil)
45073 lånevagn PGA435 (Re normalbyggd, fd norskt regnr för Lillehammar > swebus Västerås)> ENB168 Re Master låg diesel
45074 (osäkerhet om vilken det är pga att fordon inte var uppmärkt) ev PRS924 och senare ECY369 Setra linje
45075 EZM380 fd SJ/Swebus 2456
45076 FYP061 Vo Lathi Falcon
45077 EHM273 Vo Lathi Eagle (ej 45701)
45078 juni 1995 en MB303 LHZ116,senare GUX450 (Säffle,fd BL 245, se tidigare bilder Staffan fotat)
Landvetterbuss i Björred AB
45080 FXM441 ;45081 GAG161;45082 FYK331;45083 FYD441;45084 END403 Vo Lathi Eagle 431
45085 CBX471 Sc van Hool fd Gunnarssons och Swebus 16
45086MXM288 Sc Ajokki Express Gunnarssons och Swebus 17
45087 EMH738 Volvo Säffle fd SJ/Swebus 2444
45088 EAR153 Volvo Carrus Fifty fd Alfredssons
45089 Vid övert av Alfredssons förvärvades en MB303 som fanns kort tid i Borås.
           senare 45089 CZU906 Vo Wiima som fanns i Rävlanda för tjänst i Kungsbacka i huvudsak. Ommålad och plac i Skene med nr 45089.
45090 DEO959 och 45091 DEP529 Vo Carrus Fifty korta för flygbussändamål linje 160. En ytterligare buss körde på linje 160. (en av 85,86 och 88,Dock att några turer kördes av andra fordon beroende  av omlopp).
Hoppas uppgifterna är till fylles för de som vill ha dem. Andra kan hoppa över. Märk att speciellt Kjellgrens bussar fick ändrade radionr aug 2001.