Kampanj mot gamla MaxCi i Stockholm

Startat av Björn Forslund, 08 januari 2013, 11:41:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Tidningen Metro har dragit igång en kampanj mot de gamla MaxCi som rullar i Stockholm på nåder två år till. Läsarna uppmanas skicka in bilder på "slitna bussar" och få 300:- för varje publicerad bild. Man visar också ett par detaljbilder på "slitningar och rost"...
En anonym förare säger att det är som att "köra bussar från andra världskriget".....
Ordet "slitningar" får mig att undra vilket som är störst hos reportern, skonummer eller IQ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 januari 2013, 11:41:22 AM
Tidningen Metro har dragit igång en kampanj mot de gamla MaxCi som rullar i Stockholm på nåder två år till. Läsarna uppmanas skicka in bilder på "slitna bussar" och få 300:- för varje publicerad bild. Man visar också ett par detaljbilder på "slitningar och rost"...
En anonym förare säger att det är som att "köra bussar från andra världskriget".....
Ordet "slitningar" får mig att undra vilket som är störst hos reportern, skonummer eller IQ?

Så om man tar med sig en kniv och skär upp ett säte på en gammal MaxCi, tar en bild på detta  och skickar in till Metro så får man 300 kronor.

Tänka är tydligen inte den redaktionens mest framstående egenskap.


Nico

Men, sen är ju inte Metro så mycket till tidning heller. Enkelt förpackad och lättsmält information som inte kräver alltför mycket av sina läsare på så vis.

Den anonyme förare som citeras kan man ju oxå undra lite över för även om H18 inte är vackra så brukar de gå ganska hyfsat och är även relativt bekväma och lättkörda.

Varför är något som är gammalt synonymt med att vara dåligt i mångas (speciellt medias) ögon?! I många fall är det nya kanske lite fräschare, men inte alltid bättre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Andra världskriget? Är Stockholms Scania MaxCi högerstyrda med högljudd frontmotor och helt osynkroniserad manuell växellåda som växlas med vänsterhanden, och med total avsaknad av servostyrning?

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2013, 12:47:54 PM
Andra världskriget? Är Stockholms Scania MaxCi högerstyrda med högljudd frontmotor och helt osynkroniserad manuell växellåda som växlas med vänsterhanden, och med total avsaknad av servostyrning?

Ja, man kan ju undra...och eftersom han kört buss sedan andra världskrigets dagar måste han ju vara minst runt 90 bast?
Varför inte klämma till med puniska krigen? Metros stjärnreporter skulle säkert inte ifrågasätta det heller....

Bussmupp

Läste Metro imorse men missade detta. Och tur är nog det, för man vet ju vad som kommer hända då. Giriga idioter med knivar eller annat vasst kommer, precis som Staffan skrev, skära upp sätena. Tack så mycket Metro för detta. Tack så hemskt mycket. ::)

Carl Eric

Metro är ingen tidning jag läser och artikeln var inte bra skriven (såg den på framsidan och blev nyfiken) MEN Scania MaxCi uppnår dessvärre inte längre acceptabel standard för passagerarna. De må vara trevliga att titta på, trevliga att köra eller slitstarka men det spelar inte så stor roll när de inte längre fyller en funktion för passagerarna, vilka bussarna är till för...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Marcus Li

Nu bryr man sig som passagerare förvisso inte mycket om hur bussen är körmässigt. Dessa bussar är fruktansvärt sunkiga och slitna i Interiören!! Dessutom är det några riktiga klåpare som lappat och lagat hål på som uppkommit pga slitage. Man har klistrat över hål med tyglappar som inte matchar och som efter ett tag hänger löst. Naturligtvis skulle man klätt om alla säten. Jag förstår de som klagar. Dessa bussar ser tragiska ut både in- och utvändigt. Synd på en sån bra buss!


OrientExpress

Om man nu ska ha dom i trafik 2år till får man hoppas att dom som finns kvar kommer att genomgå någon typ av uppfräschning. Men man ska nog inte ha några höga förväntningar med tanke på att det är SL vi snackar om här.

Jag bor större delen av året i Hong Kong/Australien, länder som har ett betydligt hetsigare trafiktempo än här i Sverige. Trots detta lyckas dom företagen som sköter busstrafiken i dessa länder att hålla fordonen i nära nog nyskick trots att många företag har en liten budget för reparationer och underhåll. Men då har man också högre krav på den kompetens man ska ha som busschaufför.

Skicket på många bussar som rullar i Stockholm är under all kritik, verkar ju som om att man lyckas hålla dom i hyfsat skick ett par månader.

Ersa

Uppfräschning och hårda kvalitetskrav av den nivå som finns i andra län, har väl än idag inte tagits med i SL:s krav, vad jag förstått. En UL-buss får ju t.ex numera inte gå i linjetrafik om den är alltför skadad eller bucklig, för då blir det viten.
En SL-buss som rullar på i stort sett lika nya avtal som de bägge UL-avtalen, kan man lappa ihop med eltejp och ståltråd bra länge utan att någon verkar bry sig. Lite normaliseringsprocess över det hela, känns det som ibland.
MaxCi-bussarna i innerstan är nog ett olyckligt resultat av denna kultur i kombination med ett urgammalt tillsvidareavtal som det tog tid att bestämma ett slut (och ny upphandling) på. Hade det sedan länge funnits tydliga kvalitetskrav från huvudmannens sida, så hade ingen operatör låtit någon av sina äldre bussar förfalla till ett slitet skick.
Som det är idag har väl SL helt enkelt inte råd att kräva nya/nyinflyttade stadsbussar till innerstan för att eventuellt köras i bara två år.

Det verkar som att ingen orkat länka till artikeln ännu, så här kommer den:
http://www.metro.se/stockholm/gamla-bussar-blir-kvar-trots-slitage/EVHmah!jepfZ0QjlLCI/

Nico

Citat från: OrientExpress skrivet 08 januari 2013, 23:00:33 PM
Om man nu ska ha dom i trafik 2år till får man hoppas att dom som finns kvar kommer att genomgå någon typ av uppfräschning. Men man ska nog inte ha några höga förväntningar med tanke på att det är SL vi snackar om här.

Jag bor större delen av året i Hong Kong/Australien, länder som har ett betydligt hetsigare trafiktempo än här i Sverige. Trots detta lyckas dom företagen som sköter busstrafiken i dessa länder att hålla fordonen i nära nog nyskick trots att många företag har en liten budget för reparationer och underhåll. Men då har man också högre krav på den kompetens man ska ha som busschaufför.

Skicket på många bussar som rullar i Stockholm är under all kritik, verkar ju som om att man lyckas hålla dom i hyfsat skick ett par månader.

Säger inte emot att SL givetvis kan sköta det hela bättre i sina upphandlingar osv. och flera av företagen som kör i Stockholm kör även på annat håll. Keolis kör väl bl.a. spårvagnar i Melbourne och Hong Kong-baserade MTR kör ju T-banan här. En intressant problematisering som dock infinner sig när man gör en jämförelse är ifall man jämför riktigt samma sak i alla lägen... eller om man de facto jämför två liknande (men kanske i sak olika) storheter?

Många stora städer har visst en ganska omfattande stadstrafik medan många andra kanske ändå inte har det så förspänt som det ibland ser ut. Ibland vid dessa jämförelser så undrar jag dock t.ex. hur mycket busstrafik man har i jämförelse till befolkningen i stort, har man hela länet/regionen eller bara staden som relevant marknad, hur ligger sedan lönekostnader, sociala avgifter osv. i en jämförelse och ytterligare en hel mängd sådana likartade frågor?

Vad gäller H18 så visst är de mycket och hårt slitna, men det är oftast rent och prydligt på så vis. Själv drar jag mig inte för att åka med dem och då sitta ned (vilket jag däremot ofta gärna undviker när jag tar T-banan eller pendeln). I så fall tycker jag de äldre blåbussarna är betydligt sunkigare. Å andra sidan så finns det sällan så stort behov av att sitta alla gånger. För egen del brukar jag mest åka kanske en 5-6 hållplatser så det går ändå på så vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Håller med. Jag har åkt mycket MaxCi och det är absolut inte skitigare än det brukar vara i tunnelbanan eller pendeln, där många av den yngre generationen använder sätena som parkering för sina skitiga skor.

En buss fyller sin funktion om den fungerar och tar mig från punkt A till punkt B inom en hyfsad tidsram. Det behöver inte vara någon lyx eller sprillans nytt.

Ersa

Borde inte folk störa sig mer på att de får åka gamla sunkiga blåbussar istället för rena rymliga spårvagnar på linjerna 1-4?

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2013, 09:10:46 AM
Borde inte folk störa sig mer på att de får åka gamla sunkiga blåbussar istället för rena rymliga spårvagnar på linjerna 1-4?

Det kommer de att göra bara Metro påpekar att det finns silvertejp samt "rost och slitningar" även på dem. Annars bryr sig folk inte, bara de kommer fram i tid.

OrientExpress

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 januari 2013, 08:58:21 AM
Håller med. Jag har åkt mycket MaxCi och det är absolut inte skitigare än det brukar vara i tunnelbanan eller pendeln, där många av den yngre generationen använder sätena som parkering för sina skitiga skor.

En buss fyller sin funktion om den fungerar och tar mig från punkt A till punkt B inom en hyfsad tidsram. Det behöver inte vara någon lyx eller sprillans nytt.

Problemet är ju att dom MaxCi som rullar i Stockholm karossmässigt är lika sunkiga, och det är ju knappast något man kan beskylla ungdomarna för ::)

Det är ju självklart att man inte kan kräva att samtliga bussar som rullar i stadstrafik ska vara sprillans nya, men det man kan kräva är att dom företag som sköter busstrafiken kan hålla sina fordon i ett respektabelt skick.

Detta är inga problem för företag som sköter stadstrafik utomlands, men verkar vara en låg prioritering här i Stockholm, jag antar att man resonerar som om att bussarna fungerar varför ska man då bry sig om vilket skick dom är i.