Bussolycka 1967

Startat av Ola Almquist, 06 januari 2013, 20:29:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Hittade denna artikel när jag letade efter något helt annat i Upsala Nya Tidning.

M.v.h.
Ola

S Svensson

Satt och funderade på vilken buss detta kan vara. Artikeln är 29 juni 1967.
Det är svårt att identifiera denna buss. Två SL H81 var väl slopade. Har ingen notering att någon Scania-Vabis förtidsslopad så tidigt. Jag har sett en BF76 som var värre skadad än den på bild. På vägen från Ulricehamn till Falköping skadades 0476. Denna blev lagad. Det som märktes efter reparation av 476 var lite svart plast där det annars är perstorpsplatta.

Mats Karlsson

Jag tycker det ser ut som om bussen har det äldre utförandet av bakpartiet, vilket i så fall skulle utesluta att det rör sig om en buss med Volvo B58-chassi (de som senare blev SL H81 och H82). Antingen har bussen ScV BF76- eller Volvo B715-chassi. Jag gissar på BF76.

Björn Forslund

Dörrfönstren och snedrutorna vid bakdörren säger att det måste vara en BF76!
H81 hade dubbla dörrar bak och är utesluten. B715 hade en annan typ av dörrar.

Svoca

Om det är rätt olycka jag tänker på, så är den här bussen SJ Uppsalas 0437 eller 0438 (ScV BF76/SKV) som under sommaren 1967 var utlånad till SJ Enebyberg. Bussen lagades och vänsterdörren borttogs innan bussen togs i trafik igen efter dagen H. Några andra svåra olyckor med SJ bussar är 0339 Örebro (ScV BF76/SKV) som krockade med lastbil i gränstrakterna Närke/Södermanland. Bussen skrotades efter den olyckan. SJ bussen 0390 Jönköping (ScV BF76/SKV) kolliderade med långtradare 9/5-72 och gick till skrot efter olyckan. Tragiskt med dessa olyckor :'(