Sista åren med H34 Leyland i ordinarietrafik (Stockholm)

Startat av Leyland, 06 januari 2013, 00:01:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

I många olika trådar rapporteras trevliga bilder och allehanda intressanta uppgifter kring denna tråds ämne.

Jag skall över tid försöka bidra med uppgifter kring ämnet, i denna tråd.

Först ut blir den sista rapporterade, för mig kända, trafikhändelsen med H34 utsatt från Söderhallen. 4439 i trafik på linje 66 tur 12 kolliderar i hörnan Bondegatan och Renstiernas gata. "Buss inga skador." - tackar! Hög kvalité eller så märktes eventuella skador inte särskilt, med tanke på vagnens komfortutseende.



Med hänsyn till PUL och kanske fortfarande aktiva förare, så är anställningsnummer och förekommande namn "redigerade".

I korsningen Renstiernas Gata / Folkungagatan, linje 53 vänstersväng mot Kvarnholmen, tror jag det var en H34 som kolliderade på 1970-talet så pass att den gick till skrot. Förare av bussen var en enligt uppgift en icke helt obekant nestor från Söderhallen/Hornsbergshallen 1970/1980/1990-tal.

Svoca

#1
Bussen som kolliderade i korsningen Renstiernas gata/Folkungagatan var en norrgående 46-a med H 34  4399. Gick till skrot efter olyckan. Motpart var CRC 872 Volvo B 57-60T -67 från Stockholms Turistbussar. Den körde söderut på Renstiernas gata och svängde vänster in på Folkungagatan. Den bussen lagades efter olyckan.

Leyland

Citat från: Svoca skrivet 06 januari 2013, 10:35:14 AM
Bussen som kolliderade i korsningen Renstiernas gata/Folkungagatan var en norrgånde 46-a med H 34  4399. Gick till skrot efter olyckan. Motpart var CRC 872 Volvo B 57-60T -67 från Stockholms Turistbussar. Den körde söderut på Renstiernas gata och svängde vänster in på Folkungagatan. Den bussen lagades efter olyckan.

Tackar för denna uppgift. Har Du något datum för kollisionen?

christian berg

Hej,

det verkar som ganska många Leyland skrotats efter kollisioner. Jag har följande uppgifter, kanske någon kan komplettera med mer uppgifter och/eller foton:

4366 1970 kollison tankbil?
4474 1971
4495 1971
4450 1972
4399 1973, linje 46, annan buss
4494 1974
4391 1974
4446 1974
4310 1974
4307 1975
4497 1976
4374 1976
4393 1976
4437 1977
4346 1977
4464 1977 pelare i Söderhallen
4385 1977 linje 55
4324 1977
4447 1978, februari, linje 48 katarinavägen
4405 1978, linje 66, grop
4466 1978, juni, linje 46
4477 1978
4472 1978
4461 1980, november, linje 144E, krock med lastbil

Hälsningar

Christian B

Svoca

Citat från: Leyland skrivet 06 januari 2013, 10:52:52 AM
Tackar för denna uppgift. Har Du något datum för kollisionen?
Enl. lista här in till var det 1973. Vet ej exakt datum. 4399 stod avställd vid en glasvägg på gården i Hornsberg tillsammans
med diverse avställda, andra SL-bussar. 4399 sågs senare på skrotplatsen i Högdalen.

Peter Rost

Var det inte 4399 som stod avställd i Hornsberg, tillsammans med H32 4073, som i sin tur smällde i Bromma samma år. Tror att bild på de krockade bussarna har visats här på forumet.

/Peter

Leyland

Citat från: Svoca skrivet 06 januari 2013, 10:35:14 AM
Bussen som kolliderade i korsningen Renstiernas gata/Folkungagatan var en norrgående 46-a med H 34  4399. Gick till skrot efter olyckan. Motpart var CRC 872 Volvo B 57-60T -67 från Stockholms Turistbussar. Den körde söderut på Renstiernas gata och svängde vänster in på Folkungagatan. Den bussen lagades efter olyckan.

I nätvärket av vänner till föraren så har jag fått bekräftat, att det var denna händelse som jag avsåg ovan. Trafikärendet gick till domstol och föraren av 4399 blev friad.

jeriks01

Föraren var (och är) en av profilerna vid SÖH.
Vid rättegången hävdade han (mellanslagen är andningspauser) "ja,      jag väjer ju    bara för     SL-bussar". Domaren bröt då in "xxx-ström menar inte vad xxx-ström säger".
Föraren på 46-an blev friad (han kom dock från höger) men 4399 gick en för tidig skrotningsdöd till mötes.

jeriks01

Krockade H34 som gått till skrot:
4304, 4307, 4309 lin 185, 4310, 4324 lin 171 tur 3. 4328, 4343 lin 144, 4344 lin 144 tur 4, 4362, 4366 lin 192, 4374, 4385, 4391 lin 193, 4393 lin 185, 4399 lin 46, 4405 kört ned i grop apr 78 lin 66, 4437, 4446, 4447, 4450 dikeskörn lin 742, 4453 lin 96, 4457 krock med 4461, 4461 krock med 4457, 4464, 4466 lin 46 tur 14, 4472, 4474, 4477 lin 193, 4489 lin 181, 4494 lin 53, 4495 lin 46E, 4497. Till denna lista kan läggas 4427 som jag själv lyckades komma för nära en mur med.
För H35 finns en liknande lika sorglig krocklista.

christian berg

Stort tack för denna utförliga information! En liten detalj tror jag inte stämmer; enligt mina uppgifter ställdes 4457 av den 30 sep 1980 och var då inte krockad, delar av fronten plockades dock bort och står nu som försäljningsdisk på spårvägsmuséet. 4461 ställdes av först i slutet av november 1980 och var då rejält krockad i fronten. Tror inte att dessa två krockade med varandra.

Hur ser den tråkiga listan på H35 som råkat ut för missöden ut? Det jag vet är att 4519 körde in i en väg i Gamla Stan på linje 48 1973, 4520 förlorade taket vid en abonnemangskörning i Täby 1974 och 4521 körde in i det utstickande hörnhuset på Södermalmstorg 1975. Dessutom verkar 4501 ha förlorat sitt tak vid någon olycka.

Hälsningar

Christian B