Huvudmeny

Swebus 6774

Startat av Jacob, 05 januari 2013, 00:55:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej!

Av vilken anledning placerades denna buss mitt i Swebus MAN-serie? I mitt tycke hade det varit mer logiskt att ha MAN 6769-6783 och låta 6774 heta 6784 eller låta 6774 heta 6769 och sedan ha MAN 6770-6784..

Men det kanske finns någon anledning till varför man gjorde som man gjorde?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

6774 kom till Swebus med placering i Koppom i samband med att Helldins Buss upphörde med verksamheten. Den kom alltså till Swebus mitt i leveransen av MAN expressbussar och fick löpande nummer efter detta. Det är klart att man kan tycka att MAN-bussarna borde fått obruten nummerserie men på den tiden numrerade Swebus oftast bussarna allteftersom de kom till företaget.

6774 är alltså denna:

Bese001

Hej!

Nu står den registrerad (121205)  och avställd (121126) på Busmarket.

Hur Nobina numrerar bussarna nu är f.ö en gåta  :)

Bussmicke

Kan det inte vara så att man numrerar/reserverar nummer för bussarna redan vid planering/beställning av bussar så kommer de när de kommer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 05 januari 2013, 12:14:17 PM
Kan det inte vara så att man numrerar/reserverar nummer för bussarna redan vid planering/beställning av bussar så kommer de när de kommer?

Det har varit lite olika med den saken under årens lopp. Det finns flera exempel på att begagnade bussar smugit sig in i nummerserier som borde vara reserverade för nya bussar. Ibland har det till och med hänt att två bussar från början fått samma nummer, men det har då förstås ändrats på en av dem.