Nytt år, nya bussar i Helsingfors

Startat av L-G Lassander, 04 januari 2013, 21:37:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Traditionellt inleds nya trafikavtal för intern trafik i Helsingfors vid årsskiftet, så även nu. Därför blev det, regn och rusk till trots, en obligatorisk fotosafari till staden i förrgår. Tänkte bjuda på en genomgång av det som kommit i trafik.

Helsingin Bussiliikenne Oy förlorade många linjer i denna upphandling. Några lyckades man dock behålla, men eftersom man förlorade mycket, blev det bara fyra nya bussar nu. Fyra stycken boggi-Scala. Nu kommer ju denna modell att läggas ner i år, men ännu kommer det att levereras 37 Scalor i augusti till Helsingin Bussiliikenne för den nyvunna trafiken på den extremt belastade Joker-linjen, linje 550 Östra Centrum-Westend station. Dessa Scalor blir då de första med den nya stomlinjefärgen, dvs samma design som på denna buss, men det blåa partiet är orange. Bilden är tagen redan för en månad sedan när bussarna först kom i trafik och de anvädes för ersättningstrafik för metron en helg. HelB 1302 vid Mellungsbacka metrostation:


Nobina Finland Oy försvarade sin trafik i Östra Helsingfors, det vill säga matarlinjer för metron till och från Östra Centrum. Till trafikstarten i augusti fick man 56 VDL Citea LLE-120, och nu blev det ytterligare 13 för denna trafik. Nobina 888 vid Östra Centrum:


Pohjolan Liikenne Oy försvarade också sina tunga linjer 58 och 59. Dessa fick 19 nya Volvo 8900 LE i boggimodell. Pohjolan Liikernne 604 vid Östra Centrum:


När trafiken började upphandlas en gång i tiden, började familjeföretaget Tammelundin Liikenne Oy köra som underleverantör åt HKL, sedermera Helsingin Bussiliikenne. För några år sedan började man ge egna anbud och dessa visade sig vara vinstgivande. I och med denna upphandling har man bara egna avtal, och det senaste tillskottet är linje 16, som man vann av Nobina. Denna kom att få tre sycken VDL Citea LLE-120. Tammelundin Liikenne 26 vid Järnvägstorget:


Veolia Transport Oy var den stora vinnaren i denna upphandling. Förlorade inget, men vann linjerna 63, 69, 71 och 71V från Helsingin Bussiliikenne och linje 55 från Nobina. Linje 55 fick 7 nya Volvo 8900 LE. Veolia Transport 1260 vid Järnvägstorget:


2012 ändrade Veolia sin numrering. Numera har man ett nummersystem var två första siffrorna anger anskaffningsår och de två sista nummern för bussen det året. Nytt är också att Veolia har valt att inreda sina nya bussar med KIEL-säten med höga rysstöd och stilig färgsättning. Traditionellt har bussarna i Helsingfors haft tunna stadsbussäten.

Till linjerna 63, 69, 71 och 71V köpte man sammanlagt 48 VDL Citea SLE-120 och XLE-145. Veolia Transport 1209 vid Elielsplatsen:


Veolia Transport 1233 vid Järnvägstorget:


Det har nu varit två stora upphandlingar efter varann. I augusti kom 114 nya bussar i trafik och nu 94. Den stora vinnaren här har absolut varit VDL, som ökat från 0 till 120 i Helsingforsregionens trafik. Skall bli intressant att se om de lyckas behålla sin ställning!

Walter

Är det vanligt att befintliga bussar skall övertas av nya entreprenören eller är det generellt alltid nya bussar i nya avtal?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

L-G Lassander

Citat från: Walter skrivet 04 januari 2013, 21:46:24 PM
Är det vanligt att befintliga bussar skall övertas av nya entreprenören eller är det generellt alltid nya bussar i nya avtal?

Befintliga bussar övertas egentligen aldrig av ett annat företag. Sen är det från fall till fall om det blir bara nya bussar. Har man, liksom nu Helsingin Bussiliikenne, många relativt nya överblivna bussar, kan man erbjuda dessa och sedan fylla på med någon ny buss för att klara kravet på högsta tillåtna medelålder.
I denna upphandlig spelade Veolia säkert och erbjöd bara nytt.

Adrian Langemar

Citat från: L-G Lassander skrivet 04 januari 2013, 21:55:57 PM
I denna upphandlig spelade Veolia säkert och erbjöd bara nytt.
Brukar ofta vara en perfekt metod för att vänja resenärerna vid att ta bilen istället!

Bussmicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 januari 2013, 09:23:41 AM
Brukar ofta vara en perfekt metod för att vänja resenärerna vid att ta bilen istället!

Vad menar du? Har man nytt borde det va tvärtom
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Roligt att få se alla nyheter i Helsingfors!

Adrian Langemar

Citat från: Bussmicke skrivet 05 januari 2013, 12:17:26 PM
Vad menar du? Har man nytt borde det va tvärtom
Om man byter ut alla bussar samtidigt brukar det ofta bli stora störningar i trafiken i början. Då börjar många ta bilen istället, och när trafiken börjar fungera igen är det många som redan har vant sig vid att köra bil.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 januari 2013, 12:29:18 PM
Om man byter ut alla bussar samtidigt brukar det ofta bli stora störningar i trafiken i början. Då börjar många ta bilen istället, och när trafiken börjar fungera igen är det många som redan har vant sig vid att köra bil.

Nja, det gick väl bra i Östersund januari 2000 samt på Gotland och i Uppland nu senast?
Inte heller i Jämtland övertog Centrala Buss något av KR:s fordon.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2013, 12:44:11 PM
Nja, det gick väl bra i Östersund januari 2000 samt på Gotland och i Uppland nu senast?
Inte heller i Jämtland övertog Centrala Buss något av KR:s fordon.
Antar att du är ironisk nu när du måste gå 13 år tillbaka i tiden för att hitta bra exempel...

Jag skrev att det ofta brukar bli störningar, långt ifrån alltid. Ett länstrafikbolag som vill behålla kunderna bör inte ta risken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 januari 2013, 12:56:56 PM
Antar att du är ironisk nu när du måste gå 13 år tillbaka i tiden för att hitta bra exempel...

Jag skrev att det ofta brukar bli störningar, långt ifrån alltid. Ett länstrafikbolag som vill behålla kunderna bör inte ta risken.

Ersa hänvisade ju också till den nya UL-trafiken, som startade i somras. Andra relativt nya exempel är när Nettbuss tog över linje 100 mellan Borås och Göteborg eller Veolia tog över regionallinjerna runt Borås för ett par år sedan. För ett par år sedan tog Stadsbussarna över lokaltrafiken i Gävle med i stort sett bara nya bussar och det var också problemfritt.

Det går att hitta massor med exempel från de senaste åren. Däremot är det svårt att utanför SL-området hitta exempel på ett nytt upplägg som spruckit just på grund av att det varit nya bussar.



Björn Lövdahl

Ska Lathi ersätta Scala modellen med något annat?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Mats Karlsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 januari 2013, 16:26:14 PM
Ska Lathi ersätta Scala modellen med något annat?
Scania Citywide kommer att täcka upp de utföranden som Scala finns i idag och som OmniLink inte har tillverkats i till förmån för Scala. Det finns nog någon uppgörelse mellan Lahden Autokori och Scania om detta.

Bussmicke

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 januari 2013, 18:01:46 PM
Scania Citywide kommer att täcka upp de utföranden som Scala finns i idag och som OmniLink inte har tillverkats i till förmån för Scala. Det finns nog någon uppgörelse mellan Lahden Autokori och Scania om detta.

Kan du ta om det där, lär rörigt. Fattade ingenting.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2013, 13:49:25 PM
Ersa hänvisade ju också till den nya UL-trafiken, som startade i somras. Andra relativt nya exempel är när Nettbuss tog över linje 100 mellan Borås och Göteborg eller Veolia tog över regionallinjerna runt Borås för ett par år sedan. För ett par år sedan tog Stadsbussarna över lokaltrafiken i Gävle med i stort sett bara nya bussar och det var också problemfritt.

Det går att hitta massor med exempel från de senaste åren. Däremot är det svårt att utanför SL-området hitta exempel på ett nytt upplägg som spruckit just på grund av att det varit nya bussar.

Ja, Östersund var nog ett lite gammalt exempel. Men ändock utan störningar.
Därefter har vi som sagt gott om några få år unga exempel där majoriteten av bussarna bytts ut över en natt:

- Jämtlands landsbygd (utom Åre & Ragunda)
- Landsbygdstrafiken i Gästrikland
- Tätortstrafiken i Gävle
- Linje 100 Borås-Göteborg
- All linjetrafik på Gotland
- All landsbygdstrafik i Uppsala län

Jag vidhåller att de största störningarna jag upplevt vid daglig drift (samt operatörsbyten) utgörs av haverier av äldre bussar, som en ren slump(?) oftast är Volvo med Säfflekarosser (B7LA, B10LA & B12BLE) tillverkade under tidigt 2000-tal.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2013, 12:48:19 PM
Kan du ta om det där, lär rörigt. Fattade ingenting.

Det verkar som att både OmniLink, OmniCity och Scalan ska fasas ut. Och alla ersätts av CityWide.
I så fall ännu en finsk kvalitetskaross som försvinner till förmån för en (i mina ögon) lite sämre konstruktion... :-\

Här i Sverige har ju Scaniasäljarna länge försökt pracka på bussåkarna OmniLinken istället för Lahti Scala, som åkarna hellre vill köpa.