Bussar i Borås den 12 juni 1995, del 1 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 januari 2013, 18:07:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den 12 juni var alltså första dagen med nytt trafikupplägg i Borås. Så det var också många nya bussar som gick på gatorna första dagen i linjetrafik. T ex Scania MaxCi. BL köpte 16 sådana (018 - 033) för start den 12 juni och sedan köptes ytterligare en (037) två år senare.

CZR370 gick på linje 3. BL hade då som nu fast vagnsutsättning på de olika linjerna och linje 3 mellan Svensgärde och Sjöbo tilldelades 018-020.


Således gick även CZB410 på linje 3.


Så var det de nya servicebussarna, DAB 11-0860S tillverkade i danska Silkeborg. De första av denna typ kom till Sverige nästan tre år tidigare, närmare bestämt till T-Buss i Örebro. Linjebuss tog över denna trafik från Borås Lokaltrafik den här dagen. Det var BL som var först i landet med servicelinjer. Det var 1982 och de körde då med Neoplan Unibus. BL var även 1987 först i landet med Ontario II för servicelinjetrafiken.

Silkeborgarna gick kvar till 2004 och var milt sagt ganska skraltiga den sista tiden. Från början hade Borås åtta sådana (2910-2917) men fick några år senare ytterligare tre från Trollhättan (2918-2920). Först ut blir HZL211.


JAM491.


HZG421.


BL tog från denna dag också över trafiken på "de tresiffriga linjerna" från Swebus. För detta hade köpts 13 Volvo B10M Carrus Region, varav 5 var 13,5 meter långa tvåaxliga (150-154) och resterande 15 meter långa boggibussar (200-207). Lite senare samma år kompletterades med 5 B10M Säffle (208-212). En jämförelse mellan Carrus och Säffle på just dessa båda modeller föll faktiskt ut till Säffles fördel.

Här ser vi en av boggibussarna på väg till Fristad. Jag åkte lite senare med en av dessa bussar just till Fristad och det var första gången som föraren körde såväl boggibuss som linje 150. Föraren berättade att han var lite nervös men när vi var framme i Fristad kunde han bara konstatera att bussen varit mycket lättkörd och inte var det svårt att hitta linjen heller. FTB431.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

reseguiden86

Dessa hade väl renodlade automatlåder som växlade fortare än dagens lådor i 85 och 87:erna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 04 januari 2013, 18:16:10 PM
Dessa hade väl renodlade automatlåder som växlade fortare än dagens lådor i 85 och 87:erna?

Ja, I-shift fanns ju inte på den tiden så det var automatlådor i samtliga bussar på bilderna. Om jag minns rätt - det finns de som kan detta bättre - så bestod växelväljaren i Silkeborgarna bara av en vippströmbrytare som man ställde uppåt om man skulle köra framåt och nedåt om man skulle backa. Stod knappen i mellanläge var det friläge. Det var alltså ungefär som att köra eltruck.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Adrian Langemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2013, 18:07:29 PM
BL hade då som nu fast vagnsutsättning på de olika linjerna och linje 3 mellan Svensgärde och Sjöbo tilldelades 018-020.
Är det fasta vagnar på varje enskilt omlopp eller bara på varje linje? Vad är egentligen fördelen med fast vagnutsättning?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 januari 2013, 09:12:58 AM
Är det fasta vagnar på varje enskilt omlopp eller bara på varje linje? Vad är egentligen fördelen med fast vagnutsättning?

Det är fasta vagnar för varje omlopp. Jag vet faktiskt inte varför man har detta system. Bussarna har aldrig haft fast märkning för respektive linje och den fasta utsättningen är inte helig. Det händer ofta att bussar dyker upp på "fel" linje.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt  att se Älab-lacken och hela rena fina bussar oxå ..    MaxCi var ju en trevlig stadbuss som var enklare att köra mjukt med   iaf när de ställt in retarder rätt .. Voith lådan i MaxCi höll inte på som Z-F i Volvo att växla upp och ner hela tidne i uppförsbackar vilket var irriterande  man var tvungen  att spärra Z-F i läge 3 för att slippa dessa växlingar..

DAB  hade ju hydraldrift så de hade ingen vanlig autlåda,

Carrus boggie  var fina lättkörda vagnar  dock med stel boggie axel ..   men de hade lite för många stolar många tycket de var trångt med plats  med B-L köpte med det antal platser som Älvsborgstrafiken  krävde ..

Jo ofta växla  dessa Carrus mjukare än dagens I-shift..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina