Huvudmeny

Norrtåg

Startat av Wetjo, 04 januari 2013, 08:43:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Enligt nyheterna nu på morgonen har Norrtåg problem...
Fyra tågsätt av tolv är i trafik. Norrtåg har SJAB som ägare...
Har dom inte lärt sig någonting på tio år?
Samma problem vid trafikstart för Tåg i Bergslagen 2001.
När det var som värst hade vi tre tågsätt av fjorton i trafik.

Bussåkerierna i norr lär vara glada...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 04 januari 2013, 08:43:13 AM
Enligt nyheterna nu på morgonen har Norrtåg problem...
Fyra tågsätt av tolv är i trafik. Norrtåg har SJAB som ägare...
Har dom inte lärt sig någonting på tio år?
Samma problem vid trafikstart för Tåg i Bergslagen 2001.
När det var som värst hade vi tre tågsätt av fjorton i trafik.

Bussåkerierna i norr lär vara glada...

Nej, Norrtåg har inte SJ AB som ägare. Bolaget ägs av de fyra nordligaste länen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Norrt%C3%A5g

Däremot äger SJ AB 40 procent av Botniatåg som kör trafiken och Arriva resterande 60 procent.
http://www.bussmagasinet.se/2013/01/bussarna-racker-inte-nar-norrtag-kranglar/

SJ AB har alltså egentligen inte särskilt mycket med detta att göra men fram till den 1 februari står det SJ Regionaltåg på biljetterna vilket bäddar för missförstånd.

Jag vet inte om jämförelsen med Tåg i Bergslagen är relevant. Det var under en tid när SJ:s ekonomi var körd i botten, inte minst på grund av att det gamla affärsverket (som upphörde i och med år 2001) lagt klara underbud på TiB-trafiken. Det är inte samma SJ i dag. Men TiB är naturligtvis en skamfläck på SJ:s historia, främst affärsverkets men även SJ AB:s. När Tågkompaniet tog över trafiken i augusti 2004 fungerade den plötsligt närmast perfekt.